Heeft mijn vriendin een tekenbeet opgelopen? (zie foto)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik zou hiermee naar de huisarts gaan, in plaats van advies te vragen aan onbekende mensen online.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja ! Dat zou kunnen maar dan is het zelfs door een besmette teek :(. Dus op naar de huisarts . Die of een andere specialist kan een juiste behandeling instellen .

Antwoorden (2)

Het zou erythema migrans (EM) kunnen zijn en het is niet onverstandig zijn dit even aan huisarts te laten zien want als het echt van een tekenbeet is dan kan ze een kuur krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij besmetting met de bacterie die Lymeziekte veroorzaakt is er vaak sprake van het ontstaan van een rode plek die vanuit het midden verbleekt, zie bijvoorbeeld foto's op http://www.lymenet.nl/info/erythema-migrans Op jouw foto is (nog) geen kenmerkende rode ring zichtbaar, dus het zou ook een steek van een ander insect kunnen zijn. Vaak is het voor de huisarts ook moeilijk te zien of het om een tekenbeet of om een ander insect gaat. De plek waarop de uitslag zit is vrij zichtbaar, dus het zou eigenlijk opgevallen moeten zijn dat hier een teek heeft gezeten. Alleen teken die langer dan 24 uur op de huid hebben gezeten kunnen een besmetting met de Lyme-bacterie veroorzaken.