Wat te doen aan een dichtzittend oor?

Gisteren moest ik 3,5 uur vliegen. Bij de landing ging mijn linker oor dicht zitten en dat is nu nog steeds zo. Nu ben ik van mezelf al doof en nu hoor ik met dat oor vrijwel niets meer. Wat kan ik er tegen doen?

1.3K
Amadea
8 jaar geleden
Bij mij helpt het om heel overdreven met wijd open mond te gapen. Kaken zo ver als je kunt daarbij uitstrekken. Op een gegeven moment plopt het dan weer open.
Amadea
8 jaar geleden
Nog een truc is je neus dichtknijpen en lippen stijf op elkaar houden, en dan druk te geven door te doen alsof je adem uit wilt blazen maar dan richting oren.

Het beste antwoord

Grofweg zijn er twee redenen waardoor dit gekomen kan zijn.
De meest waarschijnlijke reden is dat er tijdens de landing een drukverschil is ontstaan tussen je middenoor en de buitenwereld. Dit kan je doorgaans verhelpen door slikbewegingen te maken of te gapen. Hier door wordt de buis van eustachius geopend waardoor het drukverschil opgeheven wordt.
Soms helpt dit onvoldoende omdat het drukverschil te groot is of omdat de buis van eustachius te stijf is. Dan kan het helpen om driemaal per dag de neus te sprayen met Xylomethazoline. Sabbel dan regelmatig op een snoepje en probeer te gapen om de buis te openen.
Xylomethazoline is bij elke drogist te koop. Het helpt de buis van eustachius te openen en helpt dus het drukverschil op te heffen.

De andere optie is dat er iets in de gehoorgang zit dat de gehoorgang afsluit; meestal is dat oorsmeer. Door een keer of drie per dag een paar druppels olie in het oor te doen wordt zo'n prop zachter waardoor hij vanzelf weer opengaat.
Als dat niet gebeurt dan moet het oor eventueel uitgespoten worden.

Als het na een paar dagen niet beter gaat kan je beter toch even langs de huisarts.

Toegevoegd na 3 minuten:
Eventueel kan je nog proberen meer geforceerd te klaren door je neus en mond dicht te houden en dan te proberen hard uit te ademen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij de drogist kun je `Earex´ kopen. Een paar druppeltjes in het oor doen en afsluiten met een watje. Het spul lost het overtollige oorsmeer op en verspreid dat over de gehooringang zodat de gehoorgang naar het trommelvlies weer vrij komt.
Na een aantal uren is de gehoorgang meestal weer vrij.

Wat hetzelfde effect heeft is een paar druppeltjes warme sla olie in de gehoorgang.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Dat helpt niet bij door luchtdrukverschil dichtzittende oren.
Bij mij helpt het vaak om op een snoepje te zuigen, bijvoorbeeld een napoleon

Toegevoegd na 57 seconden:
je moet enorm hard er op zuigen en dan floept je oor normaal open ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als alle hiervoor genoemde methoden niet werken kan je dit proberen: snuif wat peper op totdat je een paar keer flink moet niezen. Snuit dan eens goed je neus. Bij mij heeft dit wel eens geholpen toen mijn oor lange tijd dicht zat. Een goede verkoudheid helpt ook. Dat kwam een andere keer spontaan tot stand. Niezen en snuiten helpt kennelijk. Hoogte verschil kan ook helpen, maar waar vind je in Nederland een berg hoog genoeg om effekt te krijgen?