Een symptoom van een bloedneus is dat er bloed loopt uit één of beide neusgaten. Je veronderstelling klopt dus niet.

Aanhoudend neuspeuteren, hard niezen of een tik tegen je neus kan voldoende zijn om een bloedneus te veroorzaken. Ook een wondje in je neus, een ontsteking van het neusslijmvlies of een te droog slijmvlies kunnen de oorzaak zijn van een bloedneus.
Vaak ontstaat een bloedneus zonder aanwijsbare reden. Er zijn wel factoren die je risico op een bloedneus verhogen:
- Verkoudheid of griep.
- Stollingsstoornissen van je bloed.
- Afwijkingen van de bloedvaten.
- Het gebruik van bloedverdunners.
- Ouderdom.
- Hoge bloeddruk.

Toegevoegd na 2 uur:
Een bloedneus ontstaat vaak vanuit de ‘plek van Kiesselbach’: een plekje dat ongeveer twee centimeter in je neus zit. Op deze plek bevinden zich allemaal bloedvaatjes die snel van omvang kunnen veranderen door vaatverwijding of vaatvernauwing.
Afhankelijk van de locatie van de beschadiging kan het bloed uit één of beide neusgaten lopen.
SimonV
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
En waarom (in één zin) is dit een antwoord op de vraag 'waarom komt het bloed maar uit een neusgat'?
SimonV
7 jaar geleden
Waarom komt het bloed maar uit een neusgat?
Het bloed komt soms niet maar uit één neusgat, maar uit twee neusgaten.
tinus1969
7 jaar geleden
En waarom soms wel, en soms niet?
SimonV
7 jaar geleden
Zie antwoord.
SimonV
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, m'n antwoord was niet helemaal duidelijk.