mijn broer (van 30)word niet wakker van een wekker wie weet raad? zie uitleg

We hebben alle soorten wekkers al geprobeerd zelfs van een ouderwetse bellenwekker op een stenen bord word hij niet wakker.
Nu kan mijn moeder nooit eens een paar dagen weg omdat hij anders niet naar zijn werk kan.
Ze wekt hem nu elke morgen door een glas water in zijn gezicht te gooien.
Wie weet iets waar hij niemand bij nodig heeft en hij wel goed wakker word.
We zaten zelf al te denken aan een tril kussen ofzo zodat hij wakker geschud word maar we weten niet waar dit te koop is en of het geeft.
P.s we kunnen geen al te dure oplossing veroorloven
alle tips zijn welkom

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
43.8K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
als je moeder hem het huis uitdondert, wordt hij wel wakker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope. Ik heb zo'n collega, verschijnt elke ochtend tegen tienen op z'n werk omdat hij eerder niet wakker wordt, ook al gaat hij vroeg naar bed. Gelukkig hebben we flexibele werktijden ;-)
jodyenboyke
12 jaar geleden
Komt me heel bekend voor, mijn schoonmoeder stond voor dag en dauw op, op mijn man op tijd wakker te krijgen, en ik (de gek) deed het ook...totdat ik in het ziekenhuis kwam te liggen. En nu wordt ik niet wakker als de wekker voor hem gaat. M.a.w. leg het probleem bij diegene waar het hoort!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel : dat is precies het zelfde probleem/geval : die flexibele werktijden. Als dat negen uur was, kwam hij om negen uur, als het twaalf uur was, kwam-ie om 12 uur. Gewoon aangepast aan de maximale uitstelling van het moment van opstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij deed het al voordat we flexibele werktijden hadden. Toen moest hij zijn vakantiedagen afstaan om te compenseren voor zijn slaappatroon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30 en hij woont nog thuis?

Antwoorden (29)

Op tijd naar bed gaan. Blijkbaar heeft hij niet genoeg slaap. Daarbij een lichtwekker om hem uit zijn diepe slaap te halen en dan een gewone wekker om hem daadwerkelijk wakker te maken.

Maar ik vind het moeilijk te geloven dat ze echt een glas water gebruikt elke ochtend. Dat is namelijk niet zo fijn voor je matras, als je daar 's avonds weer op moet slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn een soort "gadgets'' die maken een hoop kabaal en die rollen van je nachtkastje af en rijden je kamer rond.
ook heb je een soort helikopter die, die vliegt weg en de herrie stopt pas als je de helicopter op zn plek hebtgezet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat zullen de buren vast ook leuk vinden
Ik denk dat je broer van 30(!) het allemaal reuze interessant vindt, dat hij 's morgens met geen stok uit zijn bed te krijgen is. Het is bovendien voor hem geen enkel probleem, want je moeder lost het wel op.

Iemand van 30 jaar oud, wordt geacht zelf manieren te vinden om op tijd op zijn werk te verschijnen. Als jij verstandig bent, maak je je er niet meer druk om, en als je moeder verstandig is, gaat ze eens lekker een paar dagen weg. Dat kan best, want als je broer 3 keer van zijn baas op zijn donder heeft gekregen, dat hij te laat op zijn werk verschijnt, vindt hij vanzelf de ultieme oplossing, om zonder hulp van ma, op tijd wakker te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juistem. We waren tegelijk aan het tikken, maar duidelijk met de zelfde gedachte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-) Mijn secretaresse typt dus sneller dan de jouwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik zou hem ook niet wekken,hij is volwassen,zijn verantwoording en niet die van zijn moeder.
Kimath
12 jaar geleden
Mee eens +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ eerste wat in me opkwam
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou best waar kunnen zijn, maar doe dat dan lekker in een reactie en ga in een antwoord uit van de vraag. http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapstoornis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schitterend rijtje, maar ' de wekker niet horen' / niet ontwaken staat er niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zat bazen die niet eens 3 x zeggen dat je op tijd moet komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Frans117: ze zullen je sowieso eerst een officiële waarschuwing moeten geven. Iemand gelijk een officiële waarschuwing geven als diegene zich één keer verslaapt doet niemand.
Bullshit, excusez le mot. Dat leker blijven liggen als de wekker gaat heeft meestal maar een paar oorzaken :

- doofheid
- te laat naar bed gaan
- teveel drinken of blowen voor het slapen gaan
- de wetenschap dat er op het nippertje wel iemand is die je wakker maakt als je je écht niet meer kan permitteren te blijven liggen. (en uit je verhaal vermoed ik dit laatste).

Tegen het eerste werkt een lichtwekker of een trilwekker.

Tegen het andere werkt gewoon een paar keer GOED laten verslapen en zelf maar verantwoording afleggen bij je baas of schoolleiding. Tenzij het kind nog maar een jaar of 8 is, werkt niks zo goed om op tijd uit bed te komen als eigen verantwoordelijkheid. Twee keer je baan kwijt raken door verslapen en hij ZORGT wel dat-ie wakker is, met of zonder wekker.

Je moeder moet zich niet zo door hem laten gebruiken ; het is een volwassen vent, dus die verantwoordelijkheid moet hij zelf aankunnen. OOK als dat betekent dat hij 's avonds minder moet drinken / blowen, vroeger naar bed moet of zin moet maken om op te staan. 's Avonds een vent, 's ochtends een vent.

Toegevoegd na 1 minuut:
Chr*stenziele, ik zie nu pas dat die luie klaploper al 30 (!!!!) is !! Wanneer wordt die eindelijk Hotel Mamma uitgeschopt ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Ook een plus, jullie typten tegelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou je neemt geen blad voor je mond ;-)
Hou ik wel van. Een + van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij zijn baan kwijt zou raken door te laat komen,zal hij zich denk ik niet zo druk om maken want hij heeft toch onderdak.
Amadea
12 jaar geleden
Maar zou het misschien kunnen dat hij verstandelijk gehandicapt is en daarom nog bij moeder woont? Dat hij werkt op een sociale werkplaats? Dan zijn jullie reacties wel erg hard....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus doofheid is bullshit volgens jou antwoord?
Bedankt... ^_^ Ik heb je niet gemind, maar vind je antwoord net als Amadea wel heel erg hard...We weten niet waarom die broer nog bij zijn moeder woont en zijn wekker niet hoort....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit zo is dan neem ik mijn woorden terug,maar ik heb nog geen reactie van de TS gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker al die onzin die er in dit antwoord bij verzonnen wordt.
Zou allemaal best waar kunnen zijn, maar doe dat dan lekker in een reactie en ga in een antwoord uit van de vraag. http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapstoornis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Rinke, doofheid is geen bullshit ; 'nergens' van wakker worden is dat. Want zelfs voor doven zijn prima wekkers. Daarbij ga ik er toch van UIT dat als het om een gehandicapte broer ging, dat er wel bij zou staan. Dat is inderdaad wel een erg bijzonder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen heeft gelijk. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees dat antwoorden van eucalypje en stippel dan maar eens.
Fijn al die mensen die wel "gewoon" lekker slapen en hier dom gaan plussen, maar niet verder denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat = de antwoorden en ze staan op pagina 2 en 3.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- ! Dat je iets niet kent of herkent, wil nog niet zeggen dat het niet bestaat en dat mensen die het hebben een kudde aanstellers zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeh...ik loop denk ik een paar PBtjes op jullie voor, maar met deze jongen is echt fysiek of verstandelijk niks ernstigs aan de hand hoor ; het is gewoon een patroon. Dus min maar lekker verder als je wilt, maar daar schiet vragensteller ZEKER niks mee op.
Amadea
12 jaar geleden
'k Heb je er een compensatieplus bij gegeven, nu jij blijkbaar van de vraagsteller persoonlijk bericht hebt gekregen over de toestand van haar broer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat kan ik van hieraf niet ruiken, he. Ik weet alleen dat er mensen zijn die dit ook hebben die GEEN luilakken of aanstellers zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima dat er duidelijkheid is gekomen door PM's, maar op zich was dat niet per se nodig. Het voordeel is alleen, dat nu alle twijfel is weggenomen. Je mag verwachten, zeker bij zo'n lange toelichting, dat alle relevante informatie in een vraag wordt gegeven, en dat antwoorders daarop af mogen gaan. Indien de 30 jarige langslaper, geestelijk gehandicapt zou zijn, of als er andere verzachtende omstandigheden waren geweest, dan had dat er bij moeten staan, en was er niemand geweest die zó had gereageerd, zoals o.a. Marleen en ik nu hebben gedaan. Het zou niet in me opkomen om dan zó te reageren. Als iemand hier vraagt, wat hij moet doen, als hij een boete heeft gekregen voor te hard rijden, en hij laat weg dat hij ook onverzekerd rondreed, dan krijgt hij andere antwoorden, als wanneer hij dat niet had weggelaten. Je mag er dan vanuit gaan, dat die boete alleen voor het te hardrijden was, en als antwoorder hoef je geen rekening te houden, met hoe het eventueel ook nog wel eens wat anders zou kunnen zijn, want dan kun je nergens meer op reageren. Ik vind dat mensen die antwoorden mogen afgaan op de informatie die wordt gegeven in de vraag en toelichting, en geen rekening hoeven te houden met allerlei eventualiteiten, die niet vermeld worden.
Probeer eens een timer die heeft een schril en akelig geluid.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en dan aansluiten op zijn versterker met het volume voluit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En na een tijdje ruzie met de buren zeker ;) ?
Zet die ouderwetse trilwekken op de rand van ze nachtkastje, maak er een touw omheen, touw door de katrol aan het plafond, aan een pan met water, aan de onderkand weer een draad, en die vastmaken aan ze lattenbodem, vul de pan tot de rand met water, en hang hem recht boven ze hoofd, als nu de wekker afgaat trilt hij van het nachtkastje af, geeft de pan een zwiep en je broer word wakker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor het idee.
hoewel ik je systeem niet helemaal begrijp en een pan vol misschien een beetje veel is.
Bak met water? :) nee grapje ik denk gewoon vroeg naar bed gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie moeten hem niet meer wakker maken, zodat hij leert dat er consequenties zijn als hij niet op tijd wakker wordt.
Want tenzij hij doof is, is het gewoon puur gemakzucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die trilwekker is een van de wek en waarschuwingssystemen voor doven en slechthorenden, te koop o.a. bij Hans anders. Wel een filiaal met hoortoestellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit probleem had ik ook als ik er vroeg uit moest.
Ik kocht een wekker voor doven en slechthorende met een trilschijf onder mijn kussen, dit is werkelijk de perfecte oplossing geweest, want door het trileffect onder het kussen word je op een heel andere manier wakker.
Daarna moet je wel zelf je verantwoording hebben om uit je bed te stappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dat laatste wat je zegt het probleem is.
Trilwekkers voor doven en slechthorenden koop je bij de audicien (Bijvoorbeeld Beter Horen of Schoneberg). Hier zie je verschillende systemen: http://www.beterhoren.nl/webshop/c/wek-_en_waarschuwing_/11055

Die Sonic Alert is het goedkoopst, de rest is vrij duur (maar wel betere kwaliteit en meer mogelijkheden). Maar waarom wordt je broer niet wakker, is dat wel eens onderzocht? Als hij een gehoorstoornis heeft krijgt hij het vergoed (Als die stoornis is aangetoond door een arts natuurlijk), anders zal je broer zelf voor de kosten moeten opdraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verstop de stofzuiger onder zijn bed en sluit die aan op een tijdschakelaar (paar euro bij electronicazaak). Of die broer van je dan heel blij wakker wordt weet ik niet, maar wakker in ieder geval zeker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand van 30 jaar die nog door zijn moeder gewekt moet worden? Ja, sorry hoor maar misschien
wordt het eens tijd dat jouw broer op zichzelf gaat wonen dan wordt hij vanzelf wel wakker wil hij op tijd op zijn werk zijn! Het is toch niet je moeders verantwoordelijkheid om hem iedere ochtend te wekken?
Ik zou als ik je moeder was ipv een glas eens een emmer water proberen?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wellicht heeft je telefoon provider een wekservice ?
om de ene of ander reden is telefoon toch iets dat je wat sneller alert maakt
ik ben ook een langslaper en ik hoor die wekker vaak ook niet
ik kan me niet eens herinneren of ik heb hem uitgeslagen of dat ie de hele tijd heeft staan loeien
erg lastig
12 jaar geleden
Zoals Kniertje zei: Bijna alle elektrische dingen met een normale schakelaar kan je aansluiten op een tijdschakelaar.

Een iets vergaand idee:
Schroef de 2 poten aan een zijkant los, touw eromheen dat naar een lier gaat. (redelijk makkelijk te maken met een oude elektromotor)
Die lier trekt dan de poten aan één kant onder het bed vandaan als ie die niet op tijd uitzet als zijn wekker gaat.

ps. Ik heb ook tijden gehad dat ik 3 wekkers nodig had. Eentje deed ik soms gewoon tijdens het dromen uit, maakte niet eens uit of ie aan de andere kant van de kamer stond.

Toegevoegd na 12 minuten:
Die touwtjes zou je ook aan zijn dekbed kunnen vastmaken.

De tijdschakelaar kan ook aan een lamp of zelfs aan meerdere lampen of een bouwlamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat hem liggen. Als hij een paar keer te laat zal komen op zijn werk zal hij wel wakker komen van zijn wekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zal een Wake Up Light van hp kopen hopen dat het werkt anders moet iedereen gewoon uit huis en dan word hij na een paar keer wel wakker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bekend probleem!

heb een slaapstoornis en slaap ook door van alles en nog wat heen. mijn oplossing.....2 kinderen die je kan trainen om op je maag te springen als iedereen (behalve ik) de wekker hoort :)

iets minder omslachtig..... een vreselijk irritant deuntje op je telefoon zetten, maar wel regelmatig vervangen door een ander irri deuntje, zo hard mogelijk natuurlijk.

heeft je broer weleens een gehoortest gedaan? een bellen wekken op een schaal (emaille werkt goed) en hier knikkers in doen kan ook nog weleens werken)

succezZZZzzzZZZZzzzzZZZZ ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe als SpongeBob. Koop een scheepstoeter, verbind die met zijn wekker en ik beloof je dat hij daar niet doorheen slaapt.

Maar zonder gekheid: ik vind dit een beetje naar onwil rieken en het is zijn probleem, niet van jou of je moeder. Kom op zeg, een kerel van 30 hoort toch te weten wat zijn verantwoordelijkheden zijn? Ik zou hem lekker in zijn bedje laten liggen en hem zelf tot de ontdekking laten komen dat hij zeer onvolwassen bezig is. Laat hem maar door schade en schande wijs worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Download op je mobiel een keihard geluid en zet die als wekker op z'n hardst.
- Mobiel aansluiten op een hele grote box/versterker (als dat kan).
- Oordopjes/Koptelefoon op/in doen (tenminste, als je daarmee kan slapen), en dan aansluiten op mobiel met hardste stand bij wekker.
- Als je een lawaaierig instrument thuis hebt, zoals een elektrische gitaar, kun je even een mooie gitaarsolo voor hem spelen, met versterker. :)

Ik hoop dat deze tips van pas komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was altijd een enorme slaapkont. Eens was er een auto, praktisch voor mijn deur ontploft, en ik sliep er dwars doorheen.
Ik gebruikte antidepressiva die mij zwaarder deden slapen. Laat naar bed gaan is ook een middel om lang en diep door te slapen smorgens.
*Op tijd naar bed is heel belangrijk. daar word je smorgens makkelijker wakker van.
*Een wekker met een opname van je eigen stem is een goeie
*jezelf voorhouden dat je op tijd ontwaakt ( iemand die steevast blijft volhouden dat hij te vast slaapt om wakker te worden zal dat ook lichamelijk vol blijven houden)
*minder achter pc/tv/foon, meer actieve dingen doen die plezier in je leven geven.
*Vorm van ontspanning gaan beoefenen

En ja zelf ben ik tegenwoordig ergens tussen 11 savonds en 2 uur s nachts naar bed en word ik meestal tegen 7-9 uur uit mezelf wakker zonder wekker. IK sta niet meer met een humeur op, al heel lang niet meer. IK ga met plezier mijn bed uit en begin de dag vol goede moed :)

Toegevoegd na 3 minuten:
En ja tussen iemand die niet uit zijn bed wil en iemand die echt zijn bed niet uit kan zit een heel verschil... Als hij de motivatie zelf niet heeft houdt het natuurlijk op en moeders offeren zich vaak al gauw op. Laat zij de motivatie oppakken eens lekker voor zichzelf te kiezen. dat verdient ze. Als ik dit zo lees heeft ze genoeg achter zijn ko0nt aan gehobbeld. Hij merkt het wel als zij er eens NIET is. Dan heeft ie weinig keus: of uitslapen en baan verliezen of zichzelf bij kop en kont pakken en zijn levenstijl veranderen en wat gaan DOEN!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het gewoon een luie donder of ligt zijn slaap-waakritme anders? Kan hij pas laat gaan slapen en wordt hij na 7-8 uur slapen wel normaal wakker?

Een heel klein percentage van de mensheid krijgt het niet voor elkaar om een normaal slaap-waakritme te hebben: ze zijn 's-nachts wakkerder dan overdag en wat ze ook doen om over die 'ingebouwde jetlag' heen te komen: het lukt niet. Misschien heeft jouw broer daar last van? Zie voor meer uitleg de link hieronder.

Als dat zo is, is voor hem de enige mogelijkheid om een baan met middag- en avondwerk te zoeken, dan kan hij opblijven tot 3 uur 's-nachts en daarna lekker tot 11 uur 's ochtends slapen.

En liefste mensen die denken dat dit een aanstel-diagnose is: nee, serieus, ik ken twee mensen die het hebben en die hebben er al van alles aan geprobeerd te doen. Het werkt niet. Biologische klok loopt fout en blijft fout lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook zo'n stereo wekker kopen.
Die sluit je dan aan op speakers: iets van hardmetal op 100% maakt hem (en iedereen anders in het huis) echt wel wakker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er zelf ook last van gehad !
Maar nu ik op mezelf woon zal ik toch mijn eigen verantwoordelijkheid moeten nemen & echt wakker worden !Daarom heb ik nu een wekker aangeschaft waar je ook een cd/usb in kan doen. En het geluid van de wekker Via een aantal grote boxen in de kamer laat afgaan om volume 50 ! Dat is niet zo lekker wakker worden maar je word er wel wakker van !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een cactus op de wekker zetten,hij moet hem toch een keer uit slaan,nee dat is een grapje hoor,ik zou hem gewoon te laat laten komen,hij krijgt daardoor vanzelf problemen zodat hij het wel afleert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wekker op een bord met knikkers zetten wil ook nog weleens helpen naar het schijnt.
En meerdere wekkers plaatsen die allemaal op een ander tijdstip aflopen, bijvoorbeeld 5 of 10 minuten na elkaar, is misschien ook een optie. Dan wordt je broer a.h.w. steeds een beetje meer gewekt.
En verder: Hij zal zelf een manier moeten vinden om wakker te worden en zich niet door je moeder moeten laten wekken. Het is zijn verantwoording en niet die van je moeder of jullie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kleine stereo set kopen met wek functie en dan ver van ze bed zeten zodat hij er wel uit moet om hem zachter te zetten en uit te zetten en doe er een ruige cd in iets van metallica dat werkt wel lijkt me zo met hard volume
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde probleem als je broer gehad, wat ik ook gebruikte voor wekker ik werd maar niet wakker. Vroeger / later naar bed gaan maakte in het geheel niet uit, ik werd simpelweg niet op tijd wakker van een wekker. Mijn stereo op vol aanzetten had geheel geen zin ze werden er 3 huizen verder wakker van en ik sliep door.
Ik ben nagekeken voor gehoorproblemen en er werd geconstateerd dat ik die niet had.
Als laatste red middel heb ik een tril alarm geprobeerd, een band die om je middel en arm heen gaat en als een gek gaat trillen. Na een maand of 3 gebruik te hebben gemaakt van deze band werd ik instinctief 1 minuut wakker voor dat deze afging en sinds dien heb ik er geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is een wekker uitgevonden die een schok geeft als je niet wakker wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me zeer ongezond, krijgt je hart hier geen nadelige gevolgen van.
Persoonlijk zou ik deze dus nooit gebruiken.
Jammer dat ik nog geen - mag plaatsen.