Waarom verdwijnen wratten als je er ducttape op plakt?

Volgens mijn huisarts verdwijnt een wrat door er een tijdje ducttape op te plakken. De wrat zou door een bepaalde stof van het tape zacht worden en vervolgens tot huidnivo afgevijld kunnen worden.

8 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

Het is nooit afdoende onderzocht, maar vermoedelijk wordt door de interactie tussen de lijm en de wrat het immuunsysteem gemobiliseerd om de wrat weg te werken.
Rieneke1
8 jaar geleden
Wratten verdwijnen niet op deze manier. Het is vervelend dat je huisarts daarin gelooft. Je moest hem maar eens dit onderzoek laten lezen van "Huisarts en Wetenschap".

"In dit zesweekse onderzoek was transparante duct tape niet effectiever dan placebo. De duct tape was onhandig in gebruik door de slechte kleefkracht en het veroorzaakte een huidreactie bij 15% van de kinderen. Verder onderzoek met een langere follow-upduur zou alleen nuttig zijn met een tape die beter plakt. "

http://www.henw.org/archief/volledig/id270-duct-tape-of-een-placebo.html
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stukje duct tape, met ietsjes groter stukje leukoplast eroverheen.
Als een onderzoeker dat niet kan bedenken, twijfel ik meteen ook aan de rest. O.a.:
"Over de veelgebruikte zilverkleurige duct tape is echter nog steeds geen uitspraak te doen. "
Dat is het enige echte duct tape en dan gaan ze de transparante (met een andere lijmverbinding onderzoeken..
Poet
8 jaar geleden
En het is ook een 6 jaar oud onderzoek
escape
8 jaar geleden
Aha, er is natuurlijk een hoop veranderd aan wratten en duct tape in de afgelopen zes jaar... (not)
Poet
8 jaar geleden
Je hebt gelijk dat was onzinnig van me