Probeer de dingen waar je allergisch voor bent zo veel mogelijk te vermijden, dan heb je er zo weinig mogelijk last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in QI had gezeten had het alarm gegaan :D. http://www.youtube.com/watch?v=HmkvfzYwkk4
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- niet van mij, overigens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel "waardevol" antwoord (ahum) als je weet waarin die stoffen zitten Roland, maar ik denk dat Zuid dat nou juist niet weet...
Nikkel en kobalt, daar heb je last van als ze in sieraden zitten die je op je huid draagt. Pukkels en jeuk. Dus let op als je sieraden koopt, koop ze alleen als er bij staat dat ze anti-allergisch zijn. Vaak hebben ze dan een coating of zit het spul er echt niet in.

PPD, dat is p-phenyleen diamine en dat zit met name in haarkleurmiddelen. Het lijkt me prima mogelijk om zonder dat spul te leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je vraag slechts gedeeltelijk beantwoorden. Zelf ben ik namelijk allergisch voor nikkel, evenals mijn dochter.
Waar je op kunt/moet letten: In oorbellen schijnt tegenwoordig geen nikkel meer gebruikt te worden (in principe), maar toch is het bij mij zo dat ik alleen gouden oorbellen kan verdragen. Hoe dat kan, weet ik niet eigenlijk. Ook op zilver reageer ik, schijnt ook nikkel in verwerkt te kunnen zitten. Ook kettinkjes met nikkel erin irriteren mij (vooral in de nek). Voor armbandjes/enkelbandjes geldt hetzelfde.
Aan de binnenzijde van broeken kan de onderzijde van de knoop een allergische reactie oproepen, wanneer deze op de blote huid ligt. Hier zit namelijk ook nikkel in. Dus het is handig om dan een t-shirt of hemdje in je broek te stoppen of b.v. om een stukje pleister op de binnenzijde v.d. knoop te plakken.
Ook bij de aanschaf van een horloge dien je erop te letten dat deze aan de onderzijde (gedeelte dat op de huid rust) nikkelvrij is.
Dit zijn een aantal zaken waar ik op moet letten, ik hoop dat je er wat aan hebt.