Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

hoe kun je het beste voetballen met een verrekte enkelband?

ik weet dat het misschien niet verstandig is maar het is belangrijk.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is niet verstandig, niet doen dus. Bij de behandeling hangt het er van af of de banden verrekt of verscheurd zijn. - Bij verrekte enkelbanden krijgt u een drukverband en is het advies een dag of vijf rustig aan te doen. De enkel kan voor normale dagelijkse bezigheden worden belast. Het is verstandig om twee tot drie weken niet te sporten. Na deze periode kunt u de sport of de trainingen hervatten als u geen pijnklachten meer heeft. http://www.nijsmellinghe.nl/1116/enkelbandletsel Negeer je dit dan zal je je enkelbanden vaak gaan verrekken, ze hebben tijd nodig om te herstellen. Wil je toch persè gaan voetballen, doe dat dan met een stevige zwachtel of brace om je enkel.

Bronnen:
http://www.nijsmellinghe.nl/1116/enkelbandletsel

Niet. Maar dat wist je al, en dat is je vraag niet. Alhoewel ik me afvraag wanneer voetballen belangrijker is dan het functioneren van je enkel. Bedenk dat je daar nog langer mee moet doen en dat (tijdelijk) niet kunnen voetballen wel het minste van je problemen is als je écht een kapotte enkel hebt. Als je straks niet eens zonder loophulpmiddelen 's nachts naar de WC kunt en daarom uit wanhoop maar een urinaal naast je bed zet, voel je je pas écht een ouwe lul. Toegegeven: dat is een doemscenario en met de juiste voorzorgsmaatregelen heb je *waarschijnlijk* niet meer problemen dan een (veel) langere hersteltijd en meer pijn, maar ik raad je niet aan dat risico te nemen: het kan natuurlijk ook veel erger misgaan en dan zit je mogelijk wél met een doemscenario. Nu is het natuurlijk je goed recht om de gezonde en goed gefundeerde adviezen met betrekking tot herstel te negeren, dus ik zal stoppen met preken en je vraag beantwoorden: Overleg indien mogelijk met een sportfysiotherapeut of sportarts. Die kan je enkel onderzoeken en je gerichter advies geven. Reken er wel op dat je eenzelfde soort preek zult krijgen als die van mij als je besluit om de eerste adviezen te negeren. Maar áls je die regels met betrekking tot herstel wilt negeren, doe dat dan liever onder begeleiding. Laat je een goede brace aanmeten. Let erop dat ik dus NIET zeg dat je een brace moet kopen op internet of bij de lokale thuiszorgwinkel, maar dat je er één aan moet laten meten. Dat doe je bij een sportfysiotherapeut, orthopedisch technicus of - bandagist. Zorg ervoor dat je een brace hebt die ervoor zorgt dat je hoe dan ook niet opnieuw kunt zwikken. Probeer dat goed uit, ook in combinatie met de schoen die je wilt gaan dragen. Wees je ervan bewust dat zo'n brace bepaalde bewegingen beperkt. Dat is nu eenmaal wat een brace doet, maar die steun heb je echt nodig als je in de herstelfase gekke dingen gaat doen. Tapen of het dragen van een bandage is op dit moment NIET voldoende. Verder: reken erop dat het voluit belasten van je enkel (en voetbal is echt flink belastend) in dit stadium pijn gaat doen. Gebruik eventueel pijnstillers volgens een vast schema, zoals 2x500 mg paracetamol elke vier uur, en/of ibuprofen volgens de bijsluiter (hangt af van de sterkte die je neemt). Koel na de wedstrijd of training je enkel goed en houd je voet hoog. Neem RUST en overleg met de sportfysiotherapeut over het vervolg.