Kan een hart van een 80-jarige als donorhart worden gebruikt bij jongere mensen?

Zijn organen ten allen tijde te gebruiken voor jong en oud? Dat vroeg ik me af. Of is er een leeftijd aan gebonden om je organen nog te kunnen afstaan.

Toegevoegd na 45 seconden:
gebonden moet verbonden zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Nee, het haert van een tachtigjarige is niet meer geschikt voor transplantatie, Vrijwel alle organen verouderen, dus is er een maximale leeftijd (en vaak ook een minimale trouwens) waarop organen nog geschikt zijn voor 'hergebruik'.

Een hart is bruikbaar als de donor tussen de 0 en de 65 is, waarbij het formaat van de donor ongeveer overeen moet komen met de maat van de ontvanger ; een baby voor een baby, een kind voor een kind, een volwassene voor een volwassene.

VCan iemand van 80 is eigenlijk alleen de huid nog bruikbaar, maar wel van eveneens onschatbare waarde voor bijvoorbeeld brandwondenpatienten en mensen die op andere wijze ernstige verminkingen hebben opgelopen. De huid is echter niet 'blijvend' maar dient als een soort 'natuurlijk pleister'.

In het overzicht uit de link kun je precies zien welke organen van/tot welke leeftijd te gebruiken zijn voor orgaandonatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet enkel de huid maar ook de hoornvliezen zijn vaak nog bruikbaar tot op 86 jarige leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens het lijstje tot 75 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt. Hier heb ik iets aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allebei de antwoorden waren goed, maar jij was de eerste die reageerde.

Andere antwoorden (1)

Nee, alhoewel leeftijd een ondergeschikte rol speelt bij het beoordelen of iemand daadwerkelijk donor kan zijn. Bij elk orgaan en weefsel gelden andere leeftijdsgrenzen. Is de leeftijd voor donatie van een specifiek orgaan of weefsel een belemmering, dan komt een ander orgaan/weefsel vaak nog wel in aanmerking. Op het moment van overlijden stelt de arts vast welke organen en weefsels geschikt zijn voor transplantatie.

Donorhuid kan pas gedoneerd worden als iemand 20 jaar is. Het hart van een 80-jarige is niet meer geschikt, maar die persoon kan nog prima donor zijn van huid of hoornvliezen. Deze kunnen nog gedoneerd worden tot 86 jarige leeftijd. Ook de nieren zijn vaak nog geschikt tot op 75 jarige leeftijd.