Is het mogelijk dat chronisch vermoeidheidssyndroom wordt aangezien voor dysthymie?

De GGZ heeft bij mij de diagnose dysthyme stoornis gesteld, maar eerlijk gezegd kan ik me daar niet helemaal in vinden. Nu heeft CVS een hoop overeenkomende kenmerken, ik vraag me dus af of er een fout gemaakt is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraag een second opinion aan, het gaat om jouw lichaam, jouw leven.
Als jij denkt dat er een fout is gemaakt, wat ik begrijp gezien de overeenkomsten, dan moet je een nieuw onderzoek starten bij een andere arts/psycholoog. Praat eens met je huisarts hierover.
tinus1969
9 jaar geleden
Heb je argumenten waarom je je er niet in herkent? Is je schildklier getest? Zonee, waarom niet, zoja, wat waren de waardes? Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand de diagnose depressie of CVS krijgt, terwijl niemand er aan denkt dat een trage schildklier daar ook de oorzaak van de klachten kan zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het goed is moeten in elk geval bij CVS dat soort dingen wel getest zijn. Bij een depressie en afwezigheid van andere klachten die kunnen duiden op een schildklierprobleem en/of heel duidelijke omstandigheden die aan de somberheid ten grondslag (lijken te) liggen kan ik me nog voorstellen dat er niets anders getest wordt, hoewel ik er altijd wel fan van ben om zeker de relatief simpele c.q. voor de hand liggende andere oorzaken van klachten altijd eerst uit te sluiten. Ik heb zelf bijvoorbeeld een aandoening die in principe door het hele lijf een nogal ehm.. kleurrijk palet aan klachten kan veroorzaken, maar ook mijn huisarts is er altijd wel van om altijd andere zaken uit te sluiten in elk geval voor zover dat gaat om relatief eenvoudige onderzoeken. Dan is het dus: "OK, we denken allebei dat klacht Y gewoon een verergering is van bekende problematiek, maar laten we gewoon even met een standaard bloedonderzoek wat veelvoorkomende andere mogelijke oorzaken uitsluiten, dan zien we in elk geval niks over het hoofd". Meestal een productieve houding (naar mijn mening soms iets té aan de voorzichtige kant, maar goed), zeker met een aandoening die echt heel erg veel verschillende problemen kan veroorzaken. Je loopt dan namelijk het risico dat je symptomen die bij elke andere patiënt tot nader onderzoek geleid zouden hebben, te gemakkelijk 'wegverklaart'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Luister echt naar je eigen lichaam. Als jij meer richting de cvs neigt, heb je waarschijnlijk cvs. Jij kent je stemming het beste, jij weet wat het veroorzaakt.
Ik heb zelf ook fm/ cvs als diagnose. Maar ik ben daar zelf niet helemaal zeker van. Ik denk dat het meer een voedsel intolerantie is. Maar omdat de medische wereld lang niet alles wil weten over de oorzaken van deze ziekten. Zal je zelf aan de bak moeten om uit te vinden wat voor jou gaat werken. Accepteer je huidige ikke niet het kan veel beter.
Zo heb ik er melk producten uit gegooit. En voel me echt 300% beter
Succes met je zoektocht!

Het beste antwoord

Tsja, natuurlijk is dat mogelijk. De verschillen tussen deze twee kunnen subtiel zijn.
Bij een dysthymie is er sprake van een chronisch verminderde stemming, waarbij in tweede instantie vaak ook minder initiatief gevonden wordt. Juist het verminderde initiatief wordt door patiënten juist ervaren en geduid als minder energie en/ of vermoeidheid. Bij een chronisch vermoeidheid syndroom is er juist sprake van een chronische vermoeidheid waarbij in tweede instantie stemmingsklachten kunnen ontstaan.
Het verschil tussen de twee is dan dus dat bij een dysthymie de verminderde stemming op de voorgrond staat en bij een CVS juist de vermoeidheid. In de praktijk zijn de verschillen tussen deze twee dus subtiel en wellicht deels ook afhankelijk van degene die de klachten moet interpreteren.

Het zou dus kunnen dat de ene voor de andere wordt aangezien; of dat het geval is kan ík natuurlijk niet beoordelen. Ik denk dat het goed zou zijn om dit ook een keer met je psychiater te bespreken. Hij is immers degene die de diagnose gesteld heeft en hij is dus ook degene die je kan uitleggen waarom hij meer aan een dysthymie denkt dan aan CVS. Als je er samen niet uitkomt dan is er natuurlijk altijd de mogelijkheid van een second opinion, maar ik vind het altijd wel netjes om je twijfels eerst met de huidige behandelaar te bespreken.
Ook als achteraf blijkt dat er wel een verkeerde diagnose gesteld is, wil dat nog niet zeggen dat er ook een fout gemaakt is. De verschillen zijn subtiel en zo'n vergissing kan (op volledig juiste medische gronden) nu eenmaal gebeuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zou best kunnen, hoewel naar mijn mening bij goed uitvragen er wel een duidelijk onderscheid is. De beeldvorming van de clinicus is echter ook van belang bij de diagnostiek, en het is erg moeilijk om niet somber over te komen als je uitgeput bent. Het trage bewegen en denken, de concentratieproblemen en ook de meer lichamelijke symptomen zoals in- of doorslaapproblemen, een slechte eetlust en de vermoeidheid die je kunt zien bij CVS (en trouwens heel veel aandoeningen die gepaard gaan met een energiegebrek), kunnen iemand zeker depressief doen overkomen. Ook kan het moeilijk zijn om een onderscheid te maken tussen gevoelens van hopeloosheid *als gevolg van* een ziekte en hopeloosheid *als symptoom van* een ziekte.

Maar zoals ik al aangaf IS er wel degelijk een onderscheid. Het onderscheidende kenmerk van dysthymie is de aanwezigheid van een sombere stemming die het grootste deel van de dag, op meer dagen wel dan niet en gedurende ten minste twee jaar aanwezig is, zonder dat iemand voldoet aan de criteria voor een (chronische) depressieve episode. Daarbij komen nog andere symptomen, zoals de zaken die ik hierboven al noemde. Als er geen depressieve stemming is, of als die niet zo frequent aanwezig is en/of altijd hooguit een paar uur duurt, dan is er geen sprake van een dysthyme stemmingsstoornis. Er is ook geen sprake van een dysthyme stoornis wanneer iemand wel heel vaak en lang somber is, maar wanneer die somberheid niet leidt tot aanzienlijke beperkingen of subjectief lijden. Op basis van met name de frequentie, duur en ernst van de somberheid kan een onderscheid gemaakt worden tussen een stemmingsstoornis of een andere stoornis. Die andere stoornis zou dan inderdaad CVS kunnen zijn, maar een psycholoog of psychiater is niet de juiste persoon om een definitieve diagnose CVS te stellen - in elk geval niet zonder samenwerking met een internist of een andere somatisch werkende arts met de juiste kennis van zaken.

Wat natuurlijk ook mogelijk is en wat ook helemaal niet ver gezocht is, is dat beide aandoeningen sámen voorkomen. Depressieve stoornissen, waaronder ook dysthymie, komen relatief vaak voor bij mensen met een chronische ziekte. Ik vermoed zelfs dat dit bij CVS best eens méér voor zou kunnen komen dan bij veel andere aandoeningen: energiegebrek maakt het erg moeilijk om je opgewekt te voelen, en daarbij gaat het om een vaak onbegrepen aandoening met onzichtbare beperkingen. Dat is natuurlijk bepaald geen gemakkelijke positie.