Hoe erg is mijn enkelblessure?

Een tijdje geleden ben ik door mijn enkel gegaan (ongeveer 5 weken geleden) daarbij heb ik uitgerekte enkelbanden opgelopen, ik moest toen op krukken lopen en een brace gaan dragen. Ik ben na 2,5 weer gaan trainen en alles ging tot vanavond ik ben weer door mijn enkel gegaan. Ik heb veel minder last dan de eerste keer ik kan normaal lopen, rondjes draaien, op en neer bewegen, er op staan zonder steun van het andere been. Hij alleen wel wat dikker dan normaal zou ik morgen kunnen spelen (het is een belangrijke wedstrijd).

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ben met mijn brace om door mijn enkel gegaan net na de training. Ik heb het ook gekoeld en lig met mijn voet hoog.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Niet doen, de kans dat je meer stuk maakt of minimaal gaat irriteren zodat het herstel langer gaat duren. In het slechtste geval beschadig je zo veel dat een operatie nodig kan zijn, let op het woordje kan.

In iedergeval koel houden en rust geven is echt de beste remedie.

Jammer in dat geval van je wedstrijd, maar als je na de eerste spurt er al weer uit moet benadeel je je team en jezelf.

Wijsheid gewenst en spoedig herstel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is moeilijk te zeggen, ook omdat wij niet voelen wat jij voelt. Maar over het algemeen is teveel pijn na belasting of opnieuw zwikken tijdens je herstel echt wat je wilt vermijden om verdere schade te voorkomen. Herstel heeft vaak tijd nodig, hoe vervelend ook.

Blijkbaar ben je in elk geval in het begin bij een arts of fysiotherapeut geweest die heeft geadviseerd krukken en een brace te gebruiken. Wat de adviezen zijn geweest over sporthervatting weet ik niet, maar mij lijkt 2,5 weken veel te snel. Ik weet niet wat voor sport je doet, maar sporten waarbij je loopt op ongelijke grond of bijvoorbeeld balsporten waarbij je snel van richting moet kunnen veranderen, geven het grootste risico op (her)verzwikking. Dat je op die momenten een brace of tape gebruikt lijkt me verstandig, maar dat je ook in de brace nog kunt zwikken, doet mij twijfelen aan de functie ervan (welke gebruik je?) Weinig pijn of zwelling na zwikken is trouwens niet altijd een goed teken: het kan betekenen dat de blessure minder ernstig is, maar ook dat je banden zo uitgerekt zijn dat dit bijna een normale beweging is voor je enkel. Bij mensen die erg uitgerekte of zwakke gewrichtsbanden hebben, zijn de gewrichten vaak met gemak alle kanten op te bewegen. Dat kan echter weer zorgen voor een heel scala aan andere problemen.

Na zo'n blessure moet je de normale belasting als fietsen en lopen voorzichtig opbouwen. Daarna is het belangrijk je enkels te verstevigen met specifieke oefeningen. Als je spieren sterk genoeg zijn, zul je minder snel zwikken en bescherm je je banden. Een (sport)fysiotherapeut kan je hierbij helpen, maar je kunt ook thuis al veel doen (zie bron).

Een brace of tape is goed om je enkel te beschermen wanneer het risico op zwikken groot is, zoals bij het sporten. Maar continu gebruik maakt je spieren zwakker. Het is echt een hulpmiddel voor de eerste paar weken en later bij bepaalde activiteiten. Na die eerste weken zijn spierversterkende oefeningen ook belangrijk. Ik lees nergens dat je dat hebt gedaan. Ik zou ook vooral niet teveel op die brace te vertrouwen: blijkbaar geeft die niet genoeg stevigheid. Je zult echt je enkel moeten laten herstellen, daarna je spieren moeten trainen en pas daarna het sporten weer opbouwen. Het lijkt me goed een sportfysiotherapeut om advies te vragen: die heeft specifieke kennis en begrijpt ook dat een fanatiek sporter zo snel mogelijk weer wil kunnen trainen. Hij of zij kan je helpen dit op een verantwoorde manier te bereiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben ook voetballer en 3 weken geleden ook flink door mijn enkel gegaan. Helaas niet voor het eerst..
Wat je dus niet moet doen is met een brace gaan lopen. Ik doe het volgende;
De eerste week is je enkel vaak (heel) dik en pijnlijk. Houd hem zoveel mogelijk omhoog en ontlast hem. De eerste 24 uur koelen helpt tegen zwelling / pijn. Je kunt krukken gebruiken, maar dat doe ik zelf nooit.
De tweede week is de pijn minder maar de enkel nog flink dik en inmiddels blauw/paars/zwart geworden. Ga proberen af en toe wat te lopen, al is het mank. Bewegen, hoe weinig ook, is belangrijk voor afname zwelling en weer opbouwen van kracht.
De derde week is de zwelling afgenomen en kun je bijna weer normaal lopen (als het goed is). Dat wil zeggen je kunt de enkel/voet weer normaal 'afrollen', hetzij wat stijfjes. Ga dus wandelen, maar met mate. Voor krachtopbouw kun je oefeningen doen. Ga op de onderste trede van de trap staan op je voorvoet(en). Voor evenwicht houd je licht te leuning of muur vast. Veer rustig door je enkel(s) en weer omhoog. Herhaal dit een paar keer, maar niet overbelasten!
Week 4; Je kunt het veld weer op. Ga eerst lekker lopen in rustige looppas, ZONDER brace of tape. Kun je dat niet, wandelen. Doe dit 3-4x per week. Voelt het sterk genoeg een stevige looppas. Alles gecontroleerd. Eventueel rustig/gecontroleerd passen/trappen. Blijf krachtoefeningen doen.
Week 5; bouw het lopen uit, pas nog op het draaien en keren en met balcontact. Passen/trappen kan gecontroleerd. Nog altijd zonder brace op tape.
Wedstrijd kan misschien met brace of tape gespeeld worden, maar is risicovol. Blijf krachtoefeningen doen.
Week 6; Volluit trainen met tape. Wedstrijd met tape.
Gaat dit goed kun je zonder tape. Blijf krachtoefeningen doen.

Dit werk(e) voor mij. Bron eigen ervaring, fysiotherapeut.