Moet een peesscheur altijd geopereerd worden ?

Wegens pijn aan één kant van de heup werd, na scan-resultaat, een peesscheur vastgesteld waar de enige oplossing volgens de orthopedist een operatie voor is. Er zou een lange revalidatie zijn en zes weken met krukken lopen. Heeft er iemand hier ervaring mee en zou er eventueel een mogelijkheid zijn dat die scheur vanzelf geneest ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
23K

Het beste antwoord

Nee, niet elke peesscheur moet geopereerd worden. Het hangt er vanaf hoever de pees gescheurd is. Een pees kan namelijk volledig doorgescheurd zijn, of maar gedeeltelijk.

Als een pees volledig doorgescheurd is, dan trekt de spier die aan de pees vastzit de twee delen ver uiteen. Ik weet natuurlijk niet om welke pees het precies gaat, maar op bij pezen in de heup kan het zo gebeuren dan het ene afgescheurde deel nog in de heup zit (vast aan het bekken) terwijl het andere deel door de spier tot halverwege het bovenbeen is getrokken. Zonder operatie geneest dat nooit meer.

Aan de andere kant blijven bij een gedeeltelijke scheur de delen natuurlijk vlak bij elkaar; vaak zelfs gewoon óp elkaar. Zo'n scheur kan wel degelijk spontaan weer genezen.

Pezen zijn erg slecht doorbloed weefsel en daardoor genezen ze maar langzaam. Het genezingsproces van een peesscheur duurt dan ook altijd lang; hoe groter de scheur hoe langer het genezingsproces.