Wat kan ik doen tegen adervernauwing?

Sinds kort heb ik steeds last van m'n borststreek na het eten. Ik denk dat dit te maken heeft met adervernauwing omdat ik zoveel koek eet. Tot voor dit weekend at ik echt elke dag 1 pak koek maar daar probeer ik nu mee te stoppen wegens die klachten. Wat kan ik nog meer doen om adervernauwing tegen te gaan?
Sinds vandaag ben ik ook begonnen met hardlopen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
Waarom eet je zoveel koek op een dag? Wat eet je verder nog?
Cryofiel
9 jaar geleden
Hoe weet je dat adervernauwing de oorzaak is? Zoals je de vraag nu stelt, komt het op mij over als
--  Ik heb klachten.
--  Voor deze klachten zijn 20 verschillende oorzaken mogelijk.
--  Adervernauwing is 1 van die 20 mogelijke oorzaken.
--  Dus heb ik kennelijk adervernauwing.
--  Ik moet dáár dus iets tegen doen. Ik weet niet of je inderdaad zo denkt - dat kan ik niet uit de vraag opmaken. Maar zo komt het gevoelsmatig wel bij mij binnen. Ik zou je daarom aanraden eerst eens alle mogelijke oorzaken in kaart te brengen, en daar een differentiaaldiagnose op toe te passen. Mooi woord, nietwaar? ;-) Het betekent dat je probeert om alle mogelijke oorzaken die op je lijstje staan, één voor één weg te strepen. Als bijvoorbeeld mogelijke oorzaak nummer 1 niet alleen jouw klachten tot gevolg heeft, maar ook als gevolg heeft dat je drie keer per uur moet plassen, en als jij *niet* drie keer per uur moet plassen, dan kun jij in jouw geval mogelijke oorzaak nummer 1 van je lijstje strepen. Het in kaart brengen van alle mogelijke oorzaken is alleen te doen door iemand met verstand van zaken. Het daarna uitvoeren van de differentiaaldiagnose vereist zelfs nog meer kennis van zaken. Dat moet je niet zelf willen doen. Dat leidt tot niets. Hooguit tot het behandelen van een kwaal die je niet hebt - en dat is vrijwel altijd een slecht idee. Kortom: leg je klachten eens voor aan een arts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zal waarschijnlijk slokdarmkramp zijn door het schrokken van de koeken. Pak het probleemaan niet de symptomen

Het beste antwoord

Dotteren, bypass of het plaatsen van een stent. Afhankelijk van de procedure uitgevoerd door een vaatchirurg, interventieradioloog of cardioloog. Dat zijn dus geen dingen die je zelf kunt doen.

Overigens is het probleem van vernauwing van de aderen nu juist dat je er niets van merkt, tot ze zo verstopt zitten dat er te weinig zuurstoftransport mogelijk is. Dan ontstaan symptomen in de vorm van bijvoorbeeld etalagebenen of angina pectoris.

Je klachten na het eten lijken me eerder te maken hebben met een volle maag, reflux (terugstromend maagzuur) of het inslikken van teveel lucht.

Als je vaak deze klachten hebt, ze ernstig zijn of je je zorgen maakt, ga dan naar je huisarts. Niet met de diagnose die je zelf denk te kunnen hebben stellen, maar gewoon met je klachten. De diagnose en behandeling kun je dan aan je huisarts over laten. Die kan je waarschijnlijk om te beginnen al een paar hele goede adviezen geven waarmee je deze klachten - die hoogstwaarschijnlijk een andere oorzaak hebben dan de oorzaak die jij hier noemt - wel degelijk zélf kunt verminderen.

Toegevoegd na 12 uur:
Overigens: ALS je pijn op de borst zou hebben door adervernauwing, dan krijg je daar vooral last van bij inspanning, niet na het eten. Als je klachten net na het eten opkomen, is het veel waarschijnlijker dat het met je maag of slokdarm te maken heeft. Dus zoals ik al schreef: te veel lucht ingeslikt door bijvoorbeeld te snel eten, een te volle maag (eventueel in combinatie met een te strakke riem op broekband) of omhoog komend maagzuur door een andere oorzaak.

Ik zie in je profiel dat je 24 bent. Dan is adervernauwing erg onwaarschijnlijk, hoewel bij jonge mensen met ernstig overgewicht dit soort 'ouderdomsklachten' soms helaas wél gezien worden. Ik weet niet of jij in die categorie valt, maar zelfs als dat het geval is, passen de klachten die je beschrijft daar helemaal niet bij.

Wat helpt tegen maagklachten en brandend maagzuur is niet te veel in één keer en ook niet te snel eten, (veel) koffie, chocola, alcohol, koolzuurhoudende dranken, tomaten, zure en sterk gekruide gerechten/producten en overmatig vet vermijden, indien nodig afvallen, geen strakke kleding dragen over de maagstreek, en eventueel als je 's nachts veel last hebt je hoofdeinde wat verhogen.

Helpt dat allemaal niet, ga dan naar je huisarts. Mogelijk is er iets anders aan de hand of zijn je maagklachten wat hardnekkiger en is medicatie geïndiceerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Heel goed getipt, Lies12!
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet wel vrij zeker dat het m'n maag niet is. Het voelt echt als een adertje wat steekt. Ik heb er zolang ik chocola, zoetig beleg en pakken koek mijd geen last van. Een andere theorie die me plausibel lijkt is dat het ligt aan mijn bloedsuiker die stijgt en schade aanricht.
Cryofiel
9 jaar geleden
Hoe het *voelt* kan heel, heel anders zijn dan hoe het *is*. De eventuele schade door hoge bloedsuiker treedt pas op lange termijn op. Dergelijke schade is niet iets dat je voelt direct na het stijgen van je bloedsuiker. Het is dus vooralsnog een raadsel hoe het komt, en welke verbanden er zijn. Zulke raadsels kun je alleen oplossen in samenwerking met iemand die verstand van zaken heeft - een arts dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag van mij ook gewoon je eigen diagnoses stellen hoor, ik ben er toch niet voor aansprakelijk. Maar verstandig is het natuurlijk niet. In je andere vraag heb je het over steken in je borst. Klachten die ontstaan door vernauwde aderen omdat je hart niet voldoende zuurstof krijgt vanwege die vernauwing, geven geen stekende pijn. Deze klachten geven een drukkende pijn die een benauwend gevoel geeft. Daarbij zouden klachten van je vaten niet gerelateerd zijn aan wat je zojuist daarvoor hebt gegeten. Je klachten lijken dus in de verste verte niet op klachten die met vernauwing van je aderen te maken zouden kunnen hebben. Dat jij "het gevoel" hebt dat dit wél zo is, verandert daar niets aan. Je theorie van een stijgende bloedsuiker die deze pijn veroorzaakt, is ook absoluut NIET 'plausibel', zoals jij beschrijft. Een hoge bloedsuiker geeft namelijk geen klachten, tenzij je suiker extreem hoog wordt, wat alleen mogelijk is als je diabetes hebt. Je lichaam zorg er namelijk zelf door de aanmaak van insuline voor dat een te hoge bloedsuiker weer daalt. Natuurlijk is het vaak eten van grote hoeveelheden zoetigheid niet goed, en het kan er zélfs toe leiden dat je lichaam uiteindelijk die controlefunctie niet meer goed kan vervullen en je diabetes type 2 ontwikkelt. Maar ook dat veroorzaakt niet de klachten die jij hier beschrijft. Een langdurig te hoge bloedsuiker kan schade aanrichten, maar dat geeft niet deze klachten. Bij diabetes kan op de zeer lange termijn en zeker bij slecht gereguleerde bloedsuikers zenuwpijn ontstaan in met name de voeten door schade aan de zenuwuiteinden. Er is geen relatie met een stekende pijn op de borst en ook geen directe relatie tussen pijnklachten en het feit dat je net iets heel zoets hebt gegeten. Het lijkt mij nog altijd waarschijnlijker dat je juist bij het eten van grote hoeveelheden suiker, last krijgt van je maag. Een psychologisch effect ligt ook voor de hand. Nu ben ik geen arts, maar ook een arts kan via internet weinig meer zeggen over je klachten via internet. Als je wilt weten waar je klachten vandaan komen, dan moet je echt naar je eigen huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg. Ik wil nog niet na de huisarts dus ik zie het nog een tijdje zo aan. Ik weet dat de zoete producten de boosdoener zijn dus daar stop ik mee.

Andere antwoorden (1)

Meer sporten en stop zeker met deze koekjes! Drink veel water en hou het in de gaten anders raad ik toch echt aan om naar de dokter te gaan