Er is geen directe relatie ; wel een statistische.

Als je namelijk regelmatig diarree hebt, komt dat meestal (niet altijd) door een verkeerd voedselpatroon. En ja, een verkeerd voedsepatroon kan zeker invloed hebben op het ontstaan van kanker. Momenteel worden voornamelijk overmatige vleescomsumptie, te veel vet en vezelarme voeding in dat verband gebracht.

Heb je echter regelmatig diarree door bijvoorbeeld een andere aandoening van de darm, een bijzonder dieet of medicijngebruik of overmatig gebruik van zoetstoffen (die trouwens ook niet gezond zijn !) dan is het niet gezegd dat je daardoor ook een groter risico loopt op darmkanker; kortwerg : de diarree zelf veroorzaakt het niet. Diarre en darmkanker kunnen echter wel door dezelfde factoren ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Diaree lijkt me meer iets te maken te hebben met je voeding,probeer dit eens na te gaan.Raadpleeg anders uw huisarts,darmkanker is vlug op te sporen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vooral acute diarree heeft meestal een functie, namelijk dat wat niet in het lichaam thuis hoort naar buiten toe afvoeren. Bijvoorbeeld omdat bacteriën of andere stoffen in het maag-darmkanaal terecht zijn gekomen waar het lichaam zo snel mogelijk van af wil. Ook stress, medicijnen en verslavende middelen zoals cocaïne of alcohol kunnen diarree in de hand werken. Maar niet altijd is duidelijk welke stoffen of omstandigheden de darmen prikkelen en ervoor zorgen dat het lichaam reageert met diarree. Soms ben je gewoon gevoelig voor bepaalde voedingsmiddelen. Heb je regelmatig diarree zonder directe aanleiding? Let dan de komende tijd op of de volgende etenswaren vaak op jouw menu staan.
fremar
12 jaar geleden
fremar
12 jaar geleden
en als je geen koffie drinkt,geen last? dan weet je het
Als je:
- Niet veel beweegt
- Veel alchohol drink
- Vaak rood vlees consumeer
- Geen normale gewicht hebt

Verhoog je inderdaad kans op darmkanker. Je kan darmkanker vroeg op sporen door onderzoek naar bloedverlies in de ontlasting. Dus als je wat bloed ziet in diaree, moet je langs de huisarts gaan voor onderzoek darmkanker.

Maar zowiezo, als je heel vaak diarree heb, zou ik gewoon als beste advies meegeven om naar de huisarts te gaan. Die kan je het beste vertellen waar je echt last van hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb Crohn en heb al 15 jaar diarree. Mijn MDL arts zegt er dit over:

"het is het voortdurend ontsteken van weefsel wat uiteindelijk na langdurige aantasting een iets verhoogd risico geeft op darmkanker, en dat is waarom we je geregeld screenen. Niet vanwege diarree. De ontstekingen, die zijn op de lange duur schadelijk"

Al met al, nee. Diarree is geen risicofactor voor darmkanker. Het is hoogstends een symptoom voor slecht werkende darmen, waar je even naar kan laten kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, gevoeligheid voor diarree is een risicofactor voor darmkanker en is bovendien ook geen aanwijzing dat je darmkanker hebt.