Zou ik last kunnen hebben van gordelroos op basis van hieronder genoemde symptomen?

Sinds enkele dagen heb ik last van mijn linker onderbeen, beter gezegd: De huid van mijn linkeronderbeen.

De huid is licht jeukerig en is pijnlijk.
Als ik erop druk voelt het net zo aan als wanneer je op een blauwe plek drukt. Als ik gewoon zit en mijn broek schuurt er langs, dan voelt het een beetje aan zoals het aanvoelt wanneer je verbrand bent door de zon.
(maar ik heb er dus geen blauwe plek zitten en ook geen zonnebrand).

Ik heb er sinds een dag of twee last van.

(ja ik weet wel dat ik het eigenlijk naar de huisarts moet als de klachten aanhouden, maar ik vermoed nog niet dat het echt heel ernstig is).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Cryofiel
13 jaar geleden
Je bent niet zo heel lang geleden in Thailand geweest. Daar zwerven ziektes en parasieten rond die we hier niet kennen. Sommige daarvan komen drie maanden later pas tot uiting. Dus ga naar de dokter, en vertel over je vakantie. Kan de dokter het niet vinden, bezoek dan een tropenarts.
Cryofiel
13 jaar geleden
Bij wijze van wilde gok, kijk hier eens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schurft_%28mens%29
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wilde wat geruststellende dingen zeggen, maar Thailand maakt het wel anders. Dan zou ik inderdaad niet afwachten maar naar de dokter gaan. En Thailand vermelden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brrr...schurft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm.. misschien geen gek idee om er morgen even langs te hobbelen dan dus..
Heb namelijk inmiddels al wel weer een lijstje met drie klachtjes (ja de dokter weet inmiddels wel dat ik kleine dingen opspaar tot ik iets heb waarvoor ik het wel raadzaam acht hem te bezoeken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Friezin: Ja, heb jij ook zo'n schurfthekel aan schurft :D
Cryofiel
13 jaar geleden
Overigens zal elke huisarts schurft vrij makkelijk herkennen. Dat komt namelijk vrij veel voor in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt, dat je liever wacht tot het wel ernstig is geworden? Slim hoor! Probeer vandaag nog een dokter te raadplegen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik doe het ook net als C4th: niet direct naar de dokter rennen. De meeste kwaaltjes gaan vanzelf over. Pas als het niet vanzelf overgaat, of als er iets is dat ik nooit eerder bij mezelf heb gezien, ga ik naar de dokter. Als ik in de tropen ben geweest, is de drempel om naar de dokter te gaan echter een stuk lager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Moolkeesje: In de "wereldstad" waar wij wonen kunnen we alleen 's morgens een afspraak maken met de dokter en met heel veel mazzel kunnen we dan nog dezelfde dag terecht. In de meeste gevallen zal het er op neer komen dat ik pas volgende week aan de beurt ben...
Heb een aantekening gemaakt dat ik direct morgenvroeg bel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees er wel altijd duidelijk over dat je meerdere klachten hebt, zodat er meer tijd voor je gepland wordt. Voor jou is het misschien efficiënt om ze op te sparen maar voor de huisarts een stuk minder. Die moet ieder probleem weer benaderen met een SOEP (Subjectief, Objectief, Evaluatie en Plan) verhaal, oftewel, iedere nieuwe klacht neemt ongeveer evenveel tijd in beslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ja, met mijn voorspellende gaven is nog niets mis. Net de arts gebeld, ze had nog een klein gaatje om 8.50 uur... Leuk, jammer alleen dat de huisartsenpost zich momenteel op 45 kilometer rijden bevind en dat ga ik in de spits never nooit halen.
Volgende mogelijkheid voor een afspraak: dinsdagmiddag.... 't Is tegenwoordig toch wat met artsen, als je ziek bent dan moet je dat doen op werkdagen tussen 9 en 16 en dan bij voorkeur drie dagen van tevoren aangeven dat je ziek wilt gaan worden... zucht. 'k Sta nu ingepland op het telefonische spreekuur, ben heel benieuwd hoe dat gaat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Update: Net telefonisch spreek uur gehad.
Mijn problemen uitgelegd. Reactie van de (vervangende) arts (mijn eigen heeft blijkbaar zijn vrije dag op vrijdag): "Ja, dat is door de telefoon wel erg moeilijk te constateren..."
"JOH"... Enniewee, ze schuift me er vanmiddag even tussendoor. Ik mag me om 16.10 uur melden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nu 16.18 uur, je moet nu ongeveer het spreekuur verlaten. Met je iPhone kun je ons snel het resultaat melden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ja, dat is door de telefoon wel erg moeilijk te constateren…" Dat bedoel ik... We moeten niet verworden tot telefoongeneeskunde, om over iPhonedokters nog maar te zwijgen. :-/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het resultaat is dat ik denk dat ik volgende week nog maar eens ga als mijn eigen dokter terug is.
Haar constatering is dat mijn ene been erg droog is en dat dat de oorzaak van de klachten is.
Oke, ze heeft gelijk dat het droog is, maar ze gaat voorbij aan het feit dat het vooral erg pijnlijk is als je op de spier drukt, wat mijns inziens niet op droogte lijkt. Hoe dan ook, ik heb een creme'pje gekregen dat ik nu meerdere keren per dag op moet smeren. Thuis meegedeeld dat het erg ernstig is en dat ik vooral het hele weekend op de bank moet liggen met een mooi boek en eten en drinken onder handbereik en dat het vooral erg slecht is als ik moet afwassen...
(Dus kreeg ik een droogdoek in handen gedouwd :P)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,als zij jou na 37 jaar nog niet kennen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grinnik, altijd beter dan die 80+ van jou :P

Het beste antwoord

Het zou heel goed gordelroos kunnen zijn. Is het huidprobleem tamelijk scherp begrensd en komen er blaasjes op voor dan heb je een paar extra aanwijzingen. Voelt de plek vooral hard en warm aan en zeker als je er koorts bij hebt dan is de kans op wondroos groter. Kortom, neem contact met je huisarts op, zodanig dat je uiterlijk morgen gezien wordt. Je Thailandreis is m.i. een gegeven dat absoluut meegewogen moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet niet hoe de huisartsen bij jullie zijn, heb net gebeld en kan al wel op dinsdag a.s. terecht...
Heb ook nog de optie gehad om terecht te komen op het telefonische spreekuur... zucht..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer altijd de nuance te zoeken. Als alles duidt op gordelroos dan kan de huisarts weinig anders doen dan je wat zelfzorgadviezen geven. Wat mij betreft kan dat heel goed telefonisch afgehandeld worden. Kwestie van overleg tussen twee volwassenen, jij als hulpvrager met een gezondheidsprobleem en de huisarts/verlengde-arm-functionaris. Daarbij zij opgemerkt dat de meeste kwalen waarmee mensen naar huisartsen gaan ook zonder tussenkomst van die huisarts wel overgaan. Als jij je ongerust maakt dan moet dat tenminste een punt van overleg zijn. Veel ongerustheid kan weggenomen worden door de juiste informatie maar ik zeg daar meteen bij (ik doe zelf spreekuren en triage) dat letterlijk even de patiënt met het probleem 'zien' geweldig kan helpen om je professionele oordeel op te baseren. Moraal van deze vraag is de drempel van de huisarts. Die moet naar mijn mening niet hoger worden om de kosten van de gezondheidszorg niet gierend uit de klauw te laten lopen. Hou in ieder geval alarmsignalen (koorts, toenemende pijn, uitvalsverschijnselen etc.) goed in de gaten. Anders rest je straks de HAP omdat je huisarts de lat te hoog legt. Ik word in ieder geval niet blij van verhalen zoals die van jou...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is de HAP? De drempel van de huisarts van mij is niet te hoog. Ik ben echter een vrij nuchter iemand die niet voor elke scheet die me dwars zit naar de dokter hobbelt.
Toen maandag de klachten begonnen had ik ook iets van: Oh, dat is zo over. Maar toen het donderdag eerder verergerd dan verbeterd was, dacht ik eerst hier nog maar even een vraag stellen en het is dat cryo de link met Thailand nog even aangehaald heeft dat ik toch de dokter maar even wil zien. Ik ben daar ook gebeten door een tijgermug (in hetzelfde onderbeen), die brengen doorgaans knokkelkoorts over (dat heb ik absoluut niet, incubatie is volgens alle bronnen 10 dagen en de Sanquin bloedbank rekent een maximale incubatie van 28 dagen (gehoord bij een frustrerend donatiebezoekje) en daar ben ik ook al ruim over heen. Maar goed, ik weet niet wat die beestjes nog meer over zouden kunnen brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, HAP=huisartsenpost, de huisartsenzorg voor buiten kantooruren. Dat is dus mijn bezorgdheid, dat mensen die toch al niet voor iedere scheet die ze dwars zit naar de huisarts gaan ontmoedigd worden zodat de aandacht nog meer naar allerlei flauwekul gaat. Om vervolgens weer een ronde te krijgen over hoe we de drempel hoger kunnen maken om de uit de pan rijzende kosten van de zorg in de hand kunnen houden etc. We moeten die huisartsenzorg koesteren en zo laagdrempelig mogelijk houden en niet ontmoedigen! Potdomme! Als je klachten toenemen moet je dat gewoon bij de huisarts neerleggen. Daar moet toch gewoon serieus mee worden omgegaan? Ik weet langzamerhand wel hoe ik het moet brengen om precies mijn zin te krijgen. Klinkt misschien wat cru maar ik weet net iets te goed hoe ik heel subtiel de juiste twijfel moet zaaien. :-) Daar wil ik ook weer niet mee zeggen dat het altijd een voordeel is om een insider te zijn qua huisartsenzorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou je bijna om advies vragen... De HAP, ja daar ben ik vorig jaar met mijn moeder geweest nadat ze haar vinger bijna doormidden had gesneden. Wonen er potdomme binnen een straal van 500 meter maar liefst 3 huisartsen en een chirurg, mag je op een zaterdag 25 km gaan rijden naar een HAP, waar ze je vervolgens zonder overdrijven 2,5 uur laten zitten omdat het buiten glad is en er enkele botbreuken geweest zijn...
(ze hadden wel goede en gratis koffie daar)
(oh en de warme chocomelk was ook heel lekker)
(en nu vergeet ik die heerlijke gratis tomatensoep uit de automaat)
(en de wc's waren gelukkig ook gratis)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je al dan niet tussen de regels doorleest kun je je voordeel al wel aardig doen met mijn info. Aan die 25 km voor de HAP kun je weinig anders doen dan de politiek bewerken. Reden te meer om op tijd bij je eigen huisarts terecht te kunnen, dunkt mij.

Andere antwoorden (6)

Het zou kunnen, maar de symptomen die je beschrijft lijken erg op de klachten die een neef van mij heeft gehad vorig jaar. Over de telefoon dacht de arts aan gordelroos, maar een paar dagen later werd het heftiger en bleek het al snel na opname in het ziekenhuis wondroos te zijn.

Dat is gevaarlijk omdat het (bij niet behandelen in uitzonderlijke gevallen) onherstelbare schade aan de organen kan veroorzaken. Omdat hij het op zijn hoofd had waren ze bang dat het zijn ogen of hersenen zou aantasten.

Mijn advies zou inderdaad zijn: even langs de huisarts

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens, de op wikipedia beschreven klachten over koorts en braken kwamen pas 3 dagen nadat zijn huid geïrriteerd was geraakt. Hij dacht daarom eerst ook nog aan griep. Ik weet niet of je ook last hebt van koorts en misselijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nope, geen koorts en ook nog niet misselijk.
Gordelroos begint vaak op de romp. Bij een rode, pijnlijke plek op het onderbeen zou het ook erysipelas kunnen zijn (wondroos). Het onderbeen is daar een specifieke locatie voor.

Maar eigenlijk maakt het niet uit wat ik hier zeg, je moet gewoon naar de dokter gaan. Het lijkt een ontsteking en daar moet je niet te lang mee rondlopen. En al zou het niets "ernstigs" zijn, ook bij twijfel even naar de huisarts. Huisartsen vinden het vaak erger dat je "te laat" komt dan te vroeg.

Dus: morgen naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een vermoeden hebt van gordelroos kun je beter meteen naar de huisarts, omdat het erg besmettelijk is.
Bij de bron staat een foto van gordelroos. Als jouw huis er ook zo uitziet weet je waar je aan toe bent.
Beterschap.

Toegevoegd na 1 minuut:
jouw huis hahaha, huid natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het niet heel ernstig, maar waarom wachten totdat de klachten evt. erger worden? Ik nerken je symptomen niet maar zou zeerzeker een afspraak met mijn huisarts maken? In principe is geen onbekende klacht hier te klein voor.
Succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
nerken=herken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, op basis van deze gegevens denk ik niet dat het gordelroos kan zijn.
Gordelroos is een virale aandoening (herpesvirus) van de huid die een hevige pijn of een tintelend gevoel geeft in een bepaald gebied aan 1 kant van het lichaam of van het gezicht, voorafgaand door een uitslag die bestaat uit kleine, met vocht gevulde rode blaasjes. De blaasjes jeuken hevig en voelen branderig of stekend aan. Men kan last hebben van koorts en een algeheel malaisegevoel en een pijnlijke zwelling van de lymfeklieren.
Ze komen hoofdzakelijk voor op de borstkas, schouders, heup en gelaat. Het virus veroorzaakt ontstekingen aan de gevoelszenuwen en daardoor is het zo pijnlijk. De huidafwijking overschrijdt maar zelden de middellijn van het lichaam.
Gordelroos of te wel herpes zoster wordt veroorzaakt door hetzelfde virus als bij waterpokken. Indien men waterpokken heeft gehad nestelt dit virus zich soms sluimerend in de zenuwcellen en het kan dan later weer tevoorschijn komen in de vorm van gordelroos. De verschijnselen ontstaan als gevolg van een reactivering van het virus. Het staat niet vast wat hier de oorzaak van is maar men denkt dat een lage weerstand een rol speelt en een overgevoeligheidsreactie van een bepaalde stof.
Amadea
13 jaar geleden
Enige juiste antwoord op deze vraag is. Ha hiermee naar je huisarts. Wacht er ook niet te lang mee. Klachten kunnn verergeren en dan heb je er meer en langer last van. Je hoeft je er in ieder geval niet voor te schamen.