Hoi ik denk dat ik oedeem heb.heeft er iemand tips?

heb mijn ene been meer dan 2 cm dikker dan de andere.denk dat het oedeem is komt ook voor in de familie.maar mijn vraag is heeft iemand goede tips? mijn moeder draagt al jaren steunkousen. maar dat wil ik dus echt niet. anders eten? meer of minder drinken? hoop dat iemand me kan helpen.bvd en een fijne avond.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (8)

je zou maandag aan je huisarts plaspillen kunnen vragen..
of veel tomaten eten, dat werkt ook vochtafdrijvend..
en na een tijd van lang staan of lopen, benen iets hoger leggen dan je zit..
maar ga in ieder geval even langs je dokter, en bepraat dit even met hem..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best meteen mee naar je huisarts gaan. Oedeem kan vele oorzaken hebben. Zit voorlopig zo veel mogelijk met je been omhoog en eet zo weinig mogelijk zout. Zout houdt namelijk vocht vast. Als het mogelijk is je benen ook iets naar omhoog leggen in je bed.
Maar vooral naar de dokter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel eiwitten eten zit onder ander in kip en een b vitaminen complex nemen is nodig om de eiwitten die je eet om dan beter opgenomen te worden door je lichaam en veel lopen en plas tabletten helpen totaal niet en meer variatie eten en tijdens het slapen benen iets omhoog veel sterkte ermee

Toegevoegd na 7 minuten:
Al de tips die zijn er om het tocht in je lichaam terug te laten gaan ik heb er namelijk zelf 6 jaar geleden er namelijk zelf voor in het ziekenhuis gelegen praat dus uit ervaring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk niet gelijk het ergste zou ik zeggen. Het is vrij normaal dat je ene been dikker is dan je andere been.Dat is ook zo met je vingers en met je armen dit heeft met de belasting van je vingers, been of arm te maken.Als het voorkomt in je familie kan ik mij voorstellen dat je denkt ik kan het ook krijgen.Laat je goed voorlichten door een arts of kijk naar websites die gaan over oedeem en ga opzoek naar een lotgenotenwebsite.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je denkt dat het oedeem is. Dit is gemakkelijk na te gaan.
Duw je duim 5 seconden in de enkel of voet waar het dik is.
Blijft er een deukje zichtbaar op de plaats waar je duim druk heeft gezeten dan is het inderdaad oedeem.

Nooit minder gaan drinken. Water zuivert je lichaam dus dat moet je juist goed veel doen. Met de voedingstips van de andere antwoorden kun je zeker wat doen. En om te voorkomen dat je been dik wordt moet je met je benen hoog. Helaas hou je dit geen dag vol en is het zinvoller om naar de huisarts te gaan. Waarschijnlijk zul je toch aan de steunkousen moeten wanneer het oedeem is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na behoorlijk wat kilometers in de benen van het autorijden tijdens de vakantie afgelopen jaar, liep ik na een dag ook ineens met oedeembenen rond. Na 2 dagen benen omhoog etc kreeg ik de tip van een verpleegkundigen die met vakantie was: veel water drinken! Dit hielp, binnen een dag was het vocht weg. Dus: veel water drinken!

Uiteraard weet ik niet of jij een aanwijsbare oorzaak hebt. Zo niet, dan zou ik naar de huisarts gaan wanneer het oedeem niet verdwijnt, erger wordt of verdwijnt en weer terugkomt.
Indien je boven de 60 jaar bent of familie hebt met hartproblemen of zelf overgewicht hebt kan een bezoek aan de huisarts ook geen kwaad.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga eens naar een huidtherapeut/oedeemtherapeut in jouw regio, deze kun je vinden via: www.huidtherapie.nl hier staat ook info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook momenteel, ik ben uit de gips en mijn been en enkel is heel dik, veel meer dan 2 cm ...

Dokter zei: steunkousen aan doen, veel bewegen, veel water drinken, naar de kinesist (vraag lympedrainage), voet regelmatig omhoog, wisselbad met koud en warm water en eindig met koud, ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ prima antwoord!