Ik heb altijd roodgekleurde voetzolen, is dat normaal of kan het schadelijk zijn?

De onderkant kan mijn voeten zijn eigenlijk altijd rood gekleurd, en dan bedoel ik vooral de drukpunten (hiel en gedeelte onder tenen). De rest is dan gewoon 'normaal' gekleurd. Ik heb op zich geen last van me voeten, onder de douche zie ik veel blauwe aderen maar dat is waarschijnlijk normaal.

Zo ver ik weet heb ik dit eigenlijk ook altijd al in een bepaalde mate gehad. Daarnaast gebruik ik altijd sportzolen in mijn schoenen en ik doe verder geen sport waarbij de voeten intensief worden gebruikt. Ik vraag dit even omdat ik geen zin heb om voor ieder dingetje naar de huisarts wil gaan (en de man zelf ook niet).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
19K
Ritsuka
8 jaar geleden
Ga eens naar een pedicure, die kan je voeten verzorgen en zeggen of het normaal is.

Antwoorden (1)

De huid onder de voetzolen is altijd wat roder gekleurd dan de meeste andere plekken op je huid. Dat rode is dan inderdaad het meest uitgesproken bij de hiel, langs de buitenste rand van de zool en aan de basis van de tenen. Als je veel eelt hebt dan kan het gebeuren dat de huid op die plekken juist wat gelig verkleurd.
Wat je beschrijft klinkt voor mij dus als een normale situatie, daarbij komt dat je geen klachten hebt. Eigenlijk heb je dan dus geen reden om te denken dat er iets aan de hand is met je voeten.

Dat zeg ik natuurlijk zonder je voeten gezien te hebben; bij twijfel zal je het dan dus toch aan je huisarts moeten vragen.