Kan je als je COPD patiënt bent ook je conditie opbouwen zoals mensen met gezonde longen dat kunnen?

Als gezonde mensen sporten om de conditie op te bouwen, dan gaan ze vaak net iets verder dan dat ze eigenlijk kunnen (spieren verzuren en de ademnood slaat toe). Kan dat ook als je COPD hebt, of is het dan verstandiger om op hartslag te trainen bv?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Op hartslag trainen werkt goed, boven de 130 slagen per minuut heeft sport effect.
Je doet er goed aan je COPD medicatie (Spiriva/seretide/ventolin ongeveer 1/2 uur vooraf te gebruiken, dan ben je zeker van goede werking tijdens sporten.
Sport NIET alleen en houd je medicatie bij je, bouw rustig op EN AF en vermeerder op geleide van je hartslag.
Wees niet angstig voor inspanning maar overdrijf ook niet.
Je kunt- afhankelijk welk soort COPD je hebt- flinke verbetering van je conditie bereiken, of je longen drastisch zullen verbeteren valt uit het gebrek aan informatie niet af te leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor iedereen is het het beste om op hartslag te trainen. Naarmate je conditie verbeterd, zal je steeds langer/harder moeten trainen om je hartschema bij te houden.

Ondersteuning van een fysiotherapeut of revalidatie-arts is wel aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hai, Oke, maar maakt het dan voor een copd patiënt om ook net dat beetje verder te gaan als je eigenlijk kan of moet je dat gewoon niet doen?
In jouw geval zeg ik: train altijd onder begeleiding! Als je tenminste 2-3 keer per week een half uur matig tot intensief beweegt kan je hiermee je conditie maar ook je longconditie verbeteren. Vooral door de intensiteit van het sporten te vergroten bewerkstellig je dit. Veel intervallen etc.
13 jaar geleden
Ik kan niet zien in welke mate je COPD hebt en welke vorm je hebt omdat het Chronisch Obstructief Longlijden verschillende longaandoeningen onder zich heeft van astma tot emfyseem. Hoe dan ook, kun je als COPD patient aan jouw conditie werken voor zover jouw longfunctie het toestaat en er geen exacerbatie (opvlamming) optreedt. Kijk wat je aantrekkelijk vindt varierend van begeleid sporten in een sportschool tot misschien zelfs gedoseerd hardlopen of flink wandelen. De goede weerstand maakt het lichaam krachtiger en je kunt toch veel meer aan. Succes met het vinden van de beste weg.