Hoe herken ik een gebroken vinger?

Hoi, ik heb eergisteren eenklap op mijn pink gehad. Hij was heel erg dik, nu wat minder maar wel helemaal bond en blouw. Hij doet veel pijn, hoe kan ik herkennen of mijn pink gebroken is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
33.5K

Antwoorden (2)

Ik heb geleerd ooit als hospik in het leger dat iets gebroken is als je asdrukpijn ervaart.
Dit is als je druk zet op de top van je pink, alsof je de pink naar binnen zou kunnen schuiven als een antenne. (hoop dat ik dit goed uitleg) Als je dan pijn ervaart is de pink gebroken. Dit kan je met alle botten in ledematen doen als indicatie.
Beter is een röntgenfoto.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigenlijk is er geen methode om echt zekerheid te krijgen buiten een röntgenfoto om, al kunnen er wel duidelijke aanwijzingen zijn.
Allereerst moet er natuurlijk een ongelukje oid zijn dat ernstig genoeg is om een breuk te veroorzaken; zo te lezen zal dat met die klap wel het geval zijn.

In het meest typische geval is er bij een breuk drukpijn en asdrukpijn.
Drukpijn betekent dat het pijn doet als je drukt ter plekke van de breuk. Asdrukpijn betekent dat het pijn doet als je drukt op de top van de gestrekte vinger, in de richting van je hand; dit doet dan pijn ter plekke van de breuk.
Bij een breuk kan je je vinger vaak minder goed gebruiken, maar dit kan ook het geval zijn bij een kneuzing. Bij een breuk is de pijn vaak veel gelokaliseerder dan bij een kneuzing; bij een kneuzing is het pijnlijke gebied groter.
Helaas is geen van deze symptomen echt specifiek voor een breuk; andere problemen (zoals bijvoorbeeld een kneuzing) kunnen symptomen geven die hier erg op lijken. Bij afwezigheid van drukpijn en asdrukpijn kan je er redelijk zeker van zijn dat het geen breuk is (maar dan moet je het onderzoek wel juist uitvoeren!) Als die symptomen er wel zijn kan je niet meer zeggen dan dat er mogelijk een breuk is.

Als je ziet dat een van de kootjes als het ware geknakt is, of als je er een soort trappetje op voelt, dan kan dat eigenlijk alleen van een breuk komen. Dan moet het knakje/ trappetje wel echt in het botje zitten en niet in een van de gewrichtjes; anders kan het ook een dislocatie zijn.

Als er drukpijn en asdrukpijn zijn dan is de enige manier om meer zekerheid te krijgen middels een röntgenfoto. Probleem is dan weer dat juist in een vinger het breukje wel een zo klein is dat je het niet ziet op de foto. In zeldzame gevallen wordt een breukje in de vinger dus wel eens gemist; ook als de radioloog goed heeft gekeken. Aan de andere kant: als er wel een breukje gezien wordt dan ben je zeker dat die er is.
Mocht je zo'n knakje of trappetje zien of voelen dan heb je sowieso een reden om een foto te laten maken, waar die dan ook zit.