Op welke manier kan je een onstabiele bloedsuiker zo snel mogelijk weer stabiel krijgen?

Als je daar veel last van hebt,met veel klachten,vermoeidheid,duizelig enz
De huisarts deed er nogal makkelijk over,alleen dat ik op bepaalde tijdstippen moet eten en genoeg ook maar ik merk niet veel verschil na zo'n 2 maanden.
Iemand echt goede tips/advies?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Erna55
9 jaar geleden
Heeft je huisarts geconstateerd dat je bloedsuikerspiegel onstabiel is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja er is een bloedonderzoek gedaan.
Erna55
9 jaar geleden
Met regelmatig eten zou dat stabieler moeten worden. Is er niets anders ook aan de hand ? Heb je dat al laten uitzoeken?
Vermoeidheid, duizelig etc, kan mogelijk ook aan iets anders liggen.
Amadea
9 jaar geleden
Eet jij werkelijk op vaste tijdstippen en genoeg? Het zou mij niet verbazen als je toch te weinig naar binnen krijgt en daarom weinig verschil merkt. Als jij je gewoon goed wilt voelen zul je echt meer moeten eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allemaal nog een nasleep van mijn eetstoornis( anorexia) waar ik nog niet helemaal vanaf ben,zoiets duurt meestal wel jaren.
Ik eet nu wel 3x per dag,maar nog steeds met moeite en een heleboel dingen durf ik niet te eten maar dat weet de huisarts allemaal.
Gaat de laatste tijd weer niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je het antwoord eigenlijk zelf wel weet. Aan mijn antwoord heb je dan ook waarschijnlijk weinig,
ik kan er nog wel aan toevoegen vaker te eten.
Toch wel minimaal om de 3 uur. Dat zijn 5 a 6 maaltijden.
Erna55
9 jaar geleden
@ laurena,
Dapper dat je ziet dat het even weer niet zo goed gaat, en dat je het ook durft toe te geven.
Maar dan zal het echt moeilijk worden met dat regelmatiger eten. Wat voor jou nu het belangrijkst moet wegen is DAT je eet, nog niet zozeer WAT je eet.
Hou je je vitamine pillen nog wel goed bij?
Sterkte !
Ritsuka
9 jaar geleden
Vaker op een dag eten, je hebt lange tijden tussen je maaltijden, waardoor je suikerspiegel weer kan dalen.
Mag ik vragen wat je ongeveer eet bij je 3 maaltijden?
Ritsuka
9 jaar geleden
Misschien kun je met een simpele aanpassing in de samenstelling al een eind komen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna55 Bedankt,ik doe me best hoor!
Vitamines neem ik elke dag maar ik hoor van iedereen dat het weinig zin heeft bij een slecht eetpatroon en als je goed eet heb je ze weer niet nodig..:/
Ik hoop dat het ieder geval een beetje helpt.
Ritsuka
9 jaar geleden
Vitamines zijn goed, maar je lichaam heeft nu eenmaal ook kcal nodig voor energie en de vitamines op te nemen.
tinus1969
9 jaar geleden
@Laurena, je zegt: 'De huisarts deed er nogal makkelijk over.'
Wat ik vermoed, is dat de huisarts er van uitgaat dat er maar één echte oplossing is, namelijk dat gezond eet, en dat hij enerzijds ook wel weet dat dat een punt van aandacht is bij jou, en anderzijds dara niet teveel over wil zeuren.
Erna55
9 jaar geleden
@ laurena
Ik denk dat tinus gelijk heeft.
De huisarts kan je zeggen hoe je een schommelende bloedsuikerspiegel stabieler kunt krijgen, maar dat weet je al. De oplossing lijkt simpel: meer en geregelder eten. Maar voor jou is dat het moeilijkst om te doen.
Maar ook, zolang je een eetprobleem hebt, zul je de klachten hebben die erbij horen. Ik hoop zo voor je dat je de kracht krijgt om er tegen te kunnen vechten. Al of niet met hulp.
Veel liefs.....

Antwoorden (3)

Voor je gevoel veel vetten, normaal eiwitten en laag in koolhydraten gaan eten:
een stabiele bloedsuiker.

Ga maar eens rekenen, dat doe je waarschijnlijk toch al. Ik gok dat je energie ver boven de 50% uit koolhydraten komt.

Normaal gesproken doe je dit terwijl je de calorie inname gelijk houdt.
In dit geval zou ik aanraden je vet inname te verhogen en dus niet je koolhydraten te geen minderen: meer eten dus.
(makkelijker gezegd dan gedaan)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Gebalanceerde maaltijden/snacks met een combi van koolhydraten, eiwitten en vetten helpt goed voor mij.
Voor mijn werk heb ik wel wat meer koolhydraten nodig naar verhouding, maar dit verschilt per persoon.
Wat meer vetten toevoegen (en eventueel eiwitten) kan zeker helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor mijn gevoel eet ik al veel te veel dus dat is echt wel moeilijk ja,vetten had ik eerst helemaal geschrapt nu weet ik dat je die nodig hebt om gezond te blijven,maar vreemd genoeg heb ik nu juist vaak behoefte aan koolhydraten,dus brood en aardappels en dat soort dingen.
Kreeg ik ook veel toen ik was opgenomen en toen kreeg ik in een paar weken een bolle buik terwijl ik maar 35 kilo woog,echt raar.
Dus koolhydraten wil ik best minderen,en dan meer eiwitten etc nemen,maar liever nog alles met mate.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik lees iets in je reactie wat ik gevaarlijk vind.
Bij ondergewicht niet minderen met koolhydraten maar meer eiwitten en vetten toevoegen.
Pas als je op gewicht bent kan je gaan minderen met koolhydraten. Ook omdat je niet meer gewend bent aan vetten en eiwitten is het voor je lichaam mogelijk lastig deze te verteren, dat komt meestal vanzelf en snel goed.
Ritsuka
9 jaar geleden
Wel de koolhydraten blijven eten die je nu doet inderdaad.
Ik denk dat je nu vooral zin hebt in koolhydraten omdat die makkelijker te verteren zijn voor je lichaam. Die bolle buik tijdens opname was waarschijnlijk gewoon vocht, tijdens herstel houd je lichaam dat extra vast, en omdat je zo dun was valt dat extra op.
Ik heb ook snel last van mijn suikerspiegel. Wat voor mij helpt is elke 2-3 uur eten, dus ontbijt, snack, lunch, snack, avondeten, en soms in de avond nog een snack.
En elke maaltijd en snack probeer ik koolhydraten, eiwitten en vetten te eten.

Alleen (simpele) koolhydraten verteren te snel, en dan krijg ik weer last. Door het bijvoorbeeld volkoren te maken en wat vet en eiwitten toe te voegen verteerd het langzamer en heb ik minder snel weer honger.
Ritsuka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je tips voor me,wat ik dan het beste zou kunnen eten op een dag zonder meteen veel calorieën binnen te krijgen want dat vind ik nog steeds moeilijk en snel te veel.
Dan zou ik dat een tijdje kunnen proberen kijken of het dan beter gaat.
Ik durf bijna niet meer weg,omdat ik soms zo beroerd wordt,trillende handen,zweten,duizelig enz
Ik wil daar echt vanaf.
Ritsuka
9 jaar geleden
Dat vind ik lastig om te beantwoorden, ik weet niet wat jij graag wel en niet wil eten.
Neem je melkproducten? Iets als wat melk of kwark met muesli is een goede snack/maaltijd.
Fruit en gekookt ei.
Naast de tips die al gegeven zijn heb ik er nog een;
zoek van de voedingsmiddelen die je gebruikt de glycemische index op. Een lage glycemische index is goed voor een onstabiele bloedsuiker, doordat de suikers en de koolhydraten die hierin zitten over een langere termijn afgegeven worden dan producten met een hoge glycemische index. Dat zorgt er dus voor dat je minder suikerpieken hebt net nadat je gegeten hebt.
Mensen met suikerziekte wordt ook aangeraden om producten te eten met een lage glycemische index. Je kan de glycemische index van de meeste producten gewoon googelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Suikerziekte heb ik gelukkig niet dat is ook onderzocht,volgens de huisarts heb ik daar ook weinig kans op omdat ik dun ben,mensen met overgewicht krijgen vooral diabetes zei hij.
Maar ik zal zeker kijken of ik hier ook iets aan heb want de symptomen zijn wel hetzelfde.
Ritsuka
9 jaar geleden
Dat zou ook wat kunnen helpen, maar iets met lage glycemische index heeft vaak weer veel vezels, wat zwaarder te verteren kan zijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat geeft niet, vezels zorgen voor de goede stoelgang. Bij glycemische index wordt vooral ook gekeken naar het soort koolhydraat.
De 'snelle' en de 'langzame' koolhydraten. Niet perse naar het aantal vezels wat in het product zit
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bovendien leveren vezels geen energie