kleine ontstekingen in de lies en schaamstreek

In mijn liezen en schaamstreek heb ik altijd kleine ontstekingen deze zijn erg gevoelig
Ze lijken in het begin op een klein kalkbult-je ben hiervoor al eens bij een dokter geweest omdat ze soms zo gemeen worden dat ze open gesneden moeten worden
Volgens hem lag het niet aan hygiene of zeep soort
Waar het wel door kwam zei hij niet
Heeft iemand hier ervaring mee en heeft misschien een tip hoe ik er van af kan komen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.1K

Antwoorden (6)

Ik heb het volgende voor je gevonden.

Staphylococcus aureus folliculitis
Deze vorm van folliculitis is verreweg de meest voorkomende. Ontstekingshaarden kunnen verspreid over de hele huid voorkomen, zowel zeer plaatselijk als heel uitgebreid. Vooral op plaatsen waar de huid geschoren wordt (baardstreek, oksels, schaamstreek) kan de Stapylococcus bacterie toeslaan. Meestal veroorzaakt de infectie kleine, vrij oppervlakkig gelegen pusteltjes. Maar in sommige gevallen wordt ook het diepere deel van de haarfollikel aangetast en kunnen ook abcessen ontstaan (karbunkel, negenoog). Wanneer diepere haarfollikel ontstekingen in de baardregio ontstaan wordt dat wel een ‘sycosis’ genoemd.
Mensen die regelmatig folliculitis doormaken die veroorzaakt wordt door de Staphylococ bacterie kunnen ‘drager’ van de bacterie zijn. Er kan dan een bron van bacterieen aanwezig zijn in de neus, de oren of het gebied rond de anus. Vanuit deze bronnen, waar de patient geen last van hoeft te hebben, kan de bacterie zich telkens weer over de huid verspreiden. Door huidkweken zijn deze eventuele bronnen op te sporen.
Met antibiotica is de folliculitis te genezen. In veel gevallen zijn anti-septische producten (Betadine zeep of chloorhexidine creme) al voldoende om de folliculitis te bestrijden.
Een goede hygiene is bij steeds terugkerende infecties van belang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is niet te beantwoorden als we niet weten wat voor een soort ontsteking dit is.

Het kunnen meerdere soorten ontsteking zijn maar mogelijk een ontsteking van de klier van Bartholini of een ontsteking van een talgklier.
Bij die twee ontstekingen is er preventief wel wat te doen: oppassen met knellende kleding.
Als je ondergoed draagt dat strak zit of precies met zo'n randje een beetje in de huid snijdt kan een talgklier of de klier van Bartholini verstopt raken.

Draag los zittend ondergoed dat anders 'plooit' rond je liezen, bij voorkeur van die seaming-less of stretch achtige materialen en draag ook geen al te strakke spijkerbroeken die snijden in de lies.

Maar dit advies is alleen van toepassing als dat inderdaad de oorzaak is. Dat is alleen met zekerheid te zeggen door je arts. Bel even met je arts en vraag door, en vraag hem dan ook hoe je dit kunt voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grote kans dat het hydradenitis is. Daar kun je weinig aan doen.
Als je de pil slikt kan het helpen om een ander te gebruiken. Bij microgynon gebruikers komt het vaker voor, de dianapil kan het probleem verminderen.

Ook wassen met betadinescrub kan enigzins helpen.

ALs de ontsteking er eenmaal is is Mesistran http://www.consumed.nl/medicijnen/5952/Mesitran%C2%AE_zelfzorg een hele fijne zal, die het genezingsproces versnelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We vonden blijkbaar gelijktijdig hetzelfde :)
Het is misschien Hidradenitis.

In de praktijk betekent Hidradenitis Suppurativa (H.S.) steeds op dezelfde plaats terugkerende ontstekingen.

H.S. komt het meest voor in de oksels, in de schaamstreek (liezen, bilspleet en genitaliën) en onder borsten, maar kan ook verder op het lichaam voorkomen op de rug, benen, achter de oren enz.

Als je het zeker wil weten, vraag het dan even aan je huisarts.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ook voor de behandeling moet je bij je huisarts, of nog beter, bij een huidarts zijn. Er is weinig dat je er zelf aan kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook en het is heel erg vervelend, zo erg zelfs dat ik soms geen broek meer aan kan hebben! heb al veel op internet daarover gelezen en ik kom ook telkens op open laten snijden, dat zag ik niet zo zitten telkens.
Wat bij mij goed helpt is de warme douche erop houden, waardoor het eerder "rijpt"
Ook smeer ik geregeld een goede klodder betadine erop en dan een steriel gaasje, dat helpt bij mij erg goed. Misschien bij jou ook?

Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ookal zegt de huisarts dat het niet aan je zeep ligt, ik zou het toch even proberen. Als je het niet probeert dan weet je het niet.
Sommige soorten zeep drogen de huid flink uit, waardoor bacteriën hun kans krijgen en ontstekingen kunnen veroorzaken. Je wast dan namelijk het zuurlaagje (natuurlijke beschermlaag van de huid wat bestaat uit talg, zweet ed) er af. De huid heeft geen enkele bescherming meer.
Probeer dus eens een andere zeep, eentje die ph-neutraal is. Deze wast wel, maar laat het vetlaagje zitten. De huid zal zichzelf blijven beschermen en bacteriën krijgen geen kans meer.

Natuurlijk weet ik niet hoe diep en heftig de ontstekingen zijn, maar dit uitproberen is altijd verstandig. Heel veel mensen hebben ook op bijv de nek, schouders, rug en borsten jeuk en ontstekingen door het vele zeepgebruik.