Ik heb last van mijn rechterarm/schouder, wat kan dit zijn?

Vorig jaar door stress op de werkvloer lichamelijk ziek geweest, met klachten zoals pijn op het borstbeen, tintelende armen, hoofdpijn, moeheid. Destijds bij een psycholoog geweest. Uiteindelijk als laatst in een glijbaan een hyperaanval gekregen, waarna de pijn opeens in mijn rechterarm/schouder sprong.

Nadat ik in december een nieuwe baan vond, verdwenen de klachten. Op het moment heb ik geen stress meer, maar de klachten aan mijn rechterarm/schouder komen nog geregeld terug. Soms voel ik mijn ademhaling in mijn rechterschouder en heb ik een zwaar gevoel in mijn arm. Ook is mijn borstbeen nog steeds gevoelig bij aanraking en soms bij het draaien van mijn nek.

Ik vraag me af wat dit kan zijn. Ik weet dat ik hiervoor naar de huisarts moet gaan, maar tegenwoordig gooien ze het standaard op stress. Moet ik me zorgen maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.1K
Ivana
10 jaar geleden
Nooit geen zorgen maken, dat helpt namelijk niet.
Ga naar de fysiotherapeut, die kan je beter helpen dan de huisarts. Door stress kan je namelijk verkrampt gaan lopen en je hele houding verdraaien, zodat een blijvende spierpijn onvermijdelijk is. Een fysiotherapeut ziet ook waar de pijn door veroorzaakt wordt en mocht hij het idee hebben dat het meer is dan een vastzittende spier(groep), dan stuurt hij je ook door naar de huisarts. Fysiotherapeuten zijn vaklui en geen kwakzalvers hoor.

Het beste antwoord

Een Cesar therapeut kan je helpen met ademhalingsoefeningen. Je hebt dan minder kans op hyperventileren (je leert hoe je het kunt opvangen) en er kan ook gekeken worden naar je lichaamshouding om meer klachten te voorkomen.
Ik dacht nl. dat wanneer je ergens (spier)klachten hebt die ook op een andere plaats in het lichaam klachten kunnen veroorzaken. Alles staat met elkaar in verband.

Stress geralateerde klachten kunnen ook o.a. RSI klachten veroorzaken.
Het kan ook komen doordat je een verkeerde lichaamshouding hebt op je werk. Dan kan het dus ook werk gerelateerd zijn. Of heb je een hobby waarbij je meer klachten ontwikkeld? Probeer eens met een dagboekje bij te houden wanneer je het e.e.a. gedaan hebt en of je je ergens ongemakkelijk bij voelde. Het kan helpen wat dingen duidelijk op een rijtje te krijgen.

Spreek hierover gerust met je huisarts. Stress mag geen kapstok worden om maar alles aan te hangen. En dat weet elke arts. En als het al zo is zijn er beslist oplossingen voor.
Je kunt ook nog denken aan: osteopaat, chiropracter, manueel therapeut, fysiotherapeut, mensendieck, ergotherapeut. Evt. probeer je zelf een andere ondersteuning te vinden: fysiofitness, yoga, of een sport.

Je huisarts kan je ook doorverwijzen om te kijken of er serieuze lichamelijke aandoeningen aan de orde zijn. Je (huis)arts kan je helpen een overzicht te maken over de klachten en een to the point plan op stellen.
Beterschap!