Wat te doen met tinnitus...?

Sinds afgelopen februari heb ik last van tinnitus. Waarschijnlijk een combinatie van lichte gehoorschade en veel stress toentertijd. Maar van april tot ongeveer 3 dagen geleden heb ik er geen last van gehad. Niet op gelet en daardoor werd het minder. Nu zit ik in een tentamenweek (ben student) en veel in mijn eentje aan het leren. Nu komt de tinnitus weer veel op de voorgrond. Is het normaal dat het weer terugkomt, terwijl ik er eigenlijk al helemaal aan gewend was?

Iemand tips?

En las iets over een nieuwe methode waarmee tinnitus binnenkort volledig verholpen kan worden. Iemand enig idee of dit serieus genomen moet worden? Link : http://www.microtransponder.com/?page_id=107

Liefst geen hele negatieve verhalen :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/tinnitus-helpt.81098 http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/tinnitus.536351 http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/verminder-tinnitus.421555
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen tip helaas,heb het zelf in ernstige mate,keiharde hoge toon bij spanning en vooral bij mijn migraineaanvallen is het echt loeihard,heb maskeerder geprobeerd maar dan moet het overstemende geluid zo hard dan kan ik daar ook niet van slapen.hoop dat het bij je niet al te hard is,sterkte ermee

Antwoorden (4)

Misschien merkt u dat muziek of geluiden uit uw omgeving het oorsuizen even doen verdwijnen. Zo kan muziek via oordopjes helpen. Het tikken van de klok, het blazen van de wind, het ruisen van de zee en het verkeer in uw omgeving kunnen het oorsuizen naar de achtergrond dringen.
Er bestaan ook zogenaamde tinnitusmaskeerders. Deze apparaatjes op het oor maken een aangenaam geluid waarmee het tinnitus-geluid wordt overstemd. Sommige mensen hebben hier baat bij. Tinnitusmaskeerders zijn bij een audiologisch centrum verkrijgbaar.
fremar
9 jaar geleden
Ja, het is normaal dat tinnitus komt en gaat en dat het de ene keer erger is dan de andere keer. Sommige mensen hebben redelijk constante klachten, bij andere mensen wisselt het heel erg, die krijgen er soms ineens een bepaald geluid dat ze constant horen bij, of het verandert in toonhoogte of intensiteit, of het ene geluid wordt minder en er komt een ander geluid voor in de plaats.

Ook stress, slaaptekort en lichamelijke ziekte kunnen tinnitus doen verergeren. Verder hebben veel mensen er meer last van als ze alleen zijn en er weinig achtergrondgeluiden zijn, terwijl het voor andere mensen juist ondragelijk is om veel achtergrond geluid te hebben - zeker wanneer het samengaat met hyperacusis, wat relatief vaak het geval is. Ook gaat tinnitus vaak samen met gehoorschade, en dan kan met het voortschrijden van het gehoorverlies ook de tinnitus veranderen.

Het is dus voor iedereen weer anders, en je zult zelf moeten uitzoeken wat voor jou werkt en wat niet. De behandeling die je noemt ken ik niet. Het ziet er zeker interessant uit, ik zal eens opzoeken wat er in onafhankelijk onderzoek over bekend is. Maar ik denk dat je niet je hoop teveel op dit soort nieuwe behandelingen moet vestigen: als het werkt, dan werkt het niet voor iedereen. Natuurlijk moet je nooit alle hoop verliezen en denken dat er nooit betere tijden zullen komen, maar voor de meeste mensen met tinnitus geldt op dit moment dat zij helaas moeten leren leven met hun constante kwelgeesten in de vorm van (vaak irritante) geluiden.

Voor sommige mensen werkt het goed om achtergrond geluid of 'ruis' op de achtergrond te hebben. Google eens op "white noise" of "pink noise", op YouTube bijvoorbeeld staan urenlange video's met achtergrond geluid waar een deel van de mensen met tinnitus baat bij heeft. Opnieuw; voor sommigen zal het juist hun kwaal versterken en hun prikkeldrempel nog verder doen afnemen. Wat volgens mij voor iedereen helpt, is stress zoveel mogelijk vermijden. Maar dat is makkelijker gezegd als gedaan wanneer je net voor een belangrijk tentamen zit. Probeer eens uit wat tijdens het studeren het meest helpt: volledige stilte (eventueel met oordoppen zodat ook burengeluiden gedempt worden) of juist wat meer geluid op de achtergrond (in welke vorm dan ook).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan erger zijn als je verkouden ben dan zit de buis van eustagish dicht waardoor je soms minder hoort en daardoor de suis meer aanwezig is.

Hoop voor je dat dat het is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn geen middelen die de oorsuizingen verminderen of laten verdwijnen. Er is wel veel onderzoek naar in Nederland en België dus ik hoop dat binnen 10 jaar wel een goede oplossing hebben.
Antoni
9 jaar geleden
Meer informatie over de buis van Eustachius is onder andere te vinden op en via http://nl.wikipedia.org/wiki/Buis_van_Eustachius.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel kwakzalverij en blij met een dode mus methodes. Het valt nog niet te genezen als je goede informatie wil moet je naar een site gaan die eerlijk is een rijksoverheids site is daar een goed voorbeeld van
Het is normaal dat tinnitus vaak wat erger wordt in perioden van spanning. Later neemt het ook wel weer af, en op een gegeven moment wen je er ook aan en hoor je het bijna niet meer. De gehoorschade is echter hoe dan ook blijvend. En helaas, tot op heden is tinnitus eigenlijk niet te behandelen.

Tinnitus komt trouwens niet uit het oor, maar uit de zenuw doe in de hals loopt (nervus fagus). Op dit moment wordt er nog altijd veel onderzoek gedaan - en ook behandelingen gestart - om tinnitus te bestrijden door de nervus fagus te stimuleren. De resultaten daarvan zijn nog niet doorslaggevend, maar informeer er eens naar bij je huisarts.

Dikke kans trouwens als je tentamens achter de rug zijn en je weer tot rust komt, de tinnitus ook weer naar de achtergrond verdwijnt. Ik zelf hoor het eigenlijk nooit meer - behalve na een heel drukke dag, of als ik erg slecht geslapen heb. Dat blijven nu eenmaal 'triggers'.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, ik zie nu pas dat je al met een dergelijke behandeling bezig bent. Dan heb je alles wat er aan te doen is vrees ik geprobeerd....