Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Maak ik na 34 jaar nog kans op een heftige voedingsallergie?

Ik heb een angststoornis en heb angst om allergisch op voeding te reageren.
Nu ben ik 34 en nog nooit een reactie ergens op gehad (behalve katten en huisstofmijt) Ik durf bijna niets meer te eten. wie stelt me gerust.
Ik ben vooral bang om ineens in shock te raken of te stikken door het opzwellen van de mond
Ik ben blijkbaar erg creatief. wil helpt me met feiten?

Toegevoegd na 47 seconden:
In mijn famillie zitten ook geen voedselallergieen

Toegevoegd na 53 minuten:
Voor mijn angststoornis word ik al behandeld. :)

Weet jij het antwoord?

/2500

nee, die kans lijkt mij heel klein. De meest voorkomende producten waar mensen allergisch voor zijn zijn melk, schelpdieren, kippenei en/of soja, noten, en tarwe. Als je hier in de 34 jaar dat je al leeft nog geen last van hebt gehad, is de kans heel klein dat je dit zomaar krijgt. http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/gezondheid/32399/de-10-meest-voorkomende-allergietriggers Je meld ook dat er geen geschiedenis is van allergie in je familie, en in een vorige vraag zei je ook dat je huisarts geen allergie test wil laten doen. Je huisarts kent je beter dan onbekende mensen online, als hij/zij het niet nodig vind, zal je wel geen risico hebben.

Je weet zelf al dat je angst irreëel is, dus los daarvan: Je kunt prima leven met ernstige voedselallergieën, het is alleen oppassen, goed verpakkingen lezen, niks klakkeloos aanpakken en goed doorvragen als je bij een restaurant komt. Allergieën kunnen wel op latere leeftijd voorkomen, maar het bestaat niet dat je in één klap pats boem enorm allergisch ergens op reageert. Je merkt de eerste keer nog weinig, daarna bouwt het langzaam op en ergens in die fase moet je op de rem gaan staan.

ja, je kunt allergieën ontwikkelen op latere leeftijd. Maar verreweg de meeste allergieën zijn ongevaarlijk, en tegen de dodelijke allergieën zijn goede medicijnen, als degene die allergisch is, ze direct inneemt na contact met de stof waarvoor hij/zij allergisch is, is alles weer in orde.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100