Maak ik na 34 jaar nog kans op een heftige voedingsallergie?

Ik heb een angststoornis en heb angst om allergisch op voeding te reageren.
Nu ben ik 34 en nog nooit een reactie ergens op gehad (behalve katten en huisstofmijt) Ik durf bijna niets meer te eten. wie stelt me gerust.
Ik ben vooral bang om ineens in shock te raken of te stikken door het opzwellen van de mond
Ik ben blijkbaar erg creatief. wil helpt me met feiten?

Toegevoegd na 47 seconden:
In mijn famillie zitten ook geen voedselallergieen

Toegevoegd na 53 minuten:
Voor mijn angststoornis word ik al behandeld. :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je beter iets aan de angststoornis kunt doen. Angststoornissen zijn tegenwoordig over het algemeen heel goed te behandelen, zonodig met medicatie. Met behulp van een therapeut kun je achter de oorzaak van die angststoornis komen. Je krijgt zo´n stoornis niet vanzelf. Er zit altijd een oorzaak achter. En je kunt er zonder hulp en zonder de oorzaak te vinden ook niet zo gemakkelijk vanaf komen. Als je de oorzaak niet wegneemt kom je misschien wel van deze angst af maar dan is de kans groot dat zich een andere stoornis ontwikkelt.
Dus ga hiermee naar de huisarts en vraag om een verwijzing naar een therapeut. Meestal wordt door de verzekering wel een aantal sessies vergoed maar hoe dit precies zit weet ik ook niet. Dat moet je even bij je verzekering navragen.
Overigens, je raakt echt niet zomaar in shock en je mond gaat ook niet zomaar opzwellen. En dan heb je trouwens ook nog je neus om door te ademen, dus stikken zit er echt niet zo snel in. Alleen bij noten/pinda-allergie of wespenallergie kan het soms gevaarlijk worden maar dan had je dat al lang gemerkt.
Ritsuka
9 jaar geleden
goed punt mevrouwvanderberg
Ivana
9 jaar geleden
Ik heb die opzwelling gehad, maar daaraan vooraf krijg je al zoveel andere signalen, dat je niet bang hoeft te zijn dat je zomaar stikt. Eerst beginnen je handen te jeuken als gevolg van de histamine die het lichaam aanmaakt. Dan krijg je opgezwollen oogleden (een uur later) dan overal jeuk, dan ben je 3 uur verder. Toen pas begon mijn keel te zwellen.
De dokter kwam thuis, gaf me een prednison injectie en bleef bij me tot de zwelling minder werd. Maak je over deze dingen niet te sappel. De angst ervoor is erger dan de zwelling. Maar doe wat met het antwoord van Mevrouw van de Berg. Daar heb je echt iets aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hulp is al ingeschakeld natuurlijk :)

Antwoorden (3)

nee, die kans lijkt mij heel klein. De meest voorkomende producten waar mensen allergisch voor zijn zijn melk, schelpdieren, kippenei en/of soja, noten, en tarwe. Als je hier in de 34 jaar dat je al leeft nog geen last van hebt gehad, is de kans heel klein dat je dit zomaar krijgt.
http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/gezondheid/32399/de-10-meest-voorkomende-allergietriggers

Je meld ook dat er geen geschiedenis is van allergie in je familie, en in een vorige vraag zei je ook dat je huisarts geen allergie test wil laten doen. Je huisarts kent je beter dan onbekende mensen online, als hij/zij het niet nodig vind, zal je wel geen risico hebben.
Ritsuka
9 jaar geleden
Je weet zelf al dat je angst irreëel is, dus los daarvan:
Je kunt prima leven met ernstige voedselallergieën, het is alleen oppassen, goed verpakkingen lezen, niks klakkeloos aanpakken en goed doorvragen als je bij een restaurant komt.
Allergieën kunnen wel op latere leeftijd voorkomen, maar het bestaat niet dat je in één klap pats boem enorm allergisch ergens op reageert. Je merkt de eerste keer nog weinig, daarna bouwt het langzaam op en ergens in die fase moet je op de rem gaan staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Ik heb altijd antihistamine tabletten op zak. In een restaurant alles opvragen gaat namelijk niet werken. Bovendien zijn ze er niet achter waar ik allergisch voor ben. Maar het is helemaal niet bedreigend en ik snap dus ook niet waar vraagstelster zo bang voor is.
ja, je kunt allergieën ontwikkelen op latere leeftijd. Maar verreweg de meeste allergieën zijn ongevaarlijk, en tegen de dodelijke allergieën zijn goede medicijnen, als degene die allergisch is, ze direct inneemt na contact met de stof waarvoor hij/zij allergisch is, is alles weer in orde.