Ik heb heel erg vaak last van ontstoken haar wortels, Wat kan ik hier aan doen? Zie verdere uitleg

Ik had een jaar geleden een dikke knobbel onder mijn oksel en die zat er toen meer dan een jaar. Er kwam een rottende stank van af. En af en toe stroomde er letterlijk bloed uit. Deze is in het ziekenhuis verwijdert. In de andere rare knobbels werd een spuit gedrukt met een soort hormonen vloeistof. Hun advies was om mij niet meer te scheren. Maar te trimmen met een apparaat. Dit advies heb ik opgevolgd. Maar ze bleven maar terug komen. Ik ben 2 week terug weer bij de huisarts geweest. Maar ik kreeg te horen dat dit een vervelend kwaaltje is, en je er verder niks aan kan doen. Maar de stank onder mijn oksels is niet om te houden. En douchen helpt niet, het blijft stinken. Het word vrij genant. Hebben meer mensen hier last van? En misschien tips wat ik nog kan gaan proberen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Rieneke1
12 jaar geleden
heb je misschien hidradenitis?
geen last in de liezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ook rond mijn schaamstreek. Maar niet zozeer de liezen.
Rieneke1
12 jaar geleden
dan denk ik dat je hidradenitis hebt.
ga eens kijken op het forum van hidradenitis.nl, dan kan je praten met lotgenoten.
ik vrees dat je huisarts gelijk heeft, en er niet veel aan te doen is.

Het beste antwoord

Hidradenitis suppurativa, ook wel acne inversa of acne ectopica genoemd, is een chronische ontsteking van de haarzakjes in vooral de liezen en/of de oksels. Hidradenitis suppurativa betekent etterende zweetklierontsteking, acne inversa betekent acne van de plooien, acne ectopica betekent acne op andere plaatsen dan de gewone acne.

Ondanks de naam zijn het niet de zweetklieren die ontstoken raken, maar de haarzakjes zelf. Hidradenitis suppurativa is dus eigenlijk een verkeerde naam, maar omdat iedereen in de hele wereld er zo aan gewend is geraakt wordt de naam nog steeds gebruikt.

Bij hidradenitis suppurativa raakt de opening van de haarzakjes, daar waar het haartje naar buiten komt, verstopt. De opening wordt geblokkeerd door een hoornprop of door zwelling in de omgeving. De binnenkant van het haarzakje is bekleed met huidcellen. Deze huidcellen blijven delen en sterven uiteindelijk af in de vorm van huidschilfers. Al deze huidschilfers hopen zich op in het haarzakje, dat op een gegeven moment knapt. Dan komt de inhoud ervan, een mengsel van huidschilfers, die veel keratine (hoornmateriaal) bevatten, talg, levende en dode huidcellen, en bacteriën onder de huid terecht.

Toegevoegd na 41 seconden:
Gezien het feit dat overgewicht en roken van invloed zijn (50-80% van de patiënten met acne inversa heeft overgewicht en 80% rookt of heeft gerookt), is afvallen en stoppen met roken voor sommigen iets om te overwegen. Een goede lokale hygiëne is ook belangrijk. Houdt de oksel en liesgebieden dagelijks goed schoon, gebruik eventueel een bacteriedodende zeep zoals Unicura of Hibiscrub. Draag schoon, droog en goed absorberend ondergoed. Te strak zittende kleding en schurende elastiekranden van ondergoed kunnen de haarzakjes beschadigen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bron kan je veel over vinden ;)

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, de 2e bron staan veel tips in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat moeten wij hier nu als antwoord op geven,
het klinkt harstikke erg, ik begrijp ook niet dat
je dokter daar zo laconiek over doet,echt dit moet
je niet pikken joh,ik zou een verwijsbrief vragen
en weer naar het ziekenhuis gaan.Je kan hier toch
niet mee blijven lopen?
Ik zou actie ondernemen.
Succes hoor.
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
geen min van mij, maar als het hidradenitis is, dan valt er heel weinig tegen te doen.
antibiotica helpt niet, en deroofing geeft ook lang niet altijd het gewenste resultaat.
burgos
12 jaar geleden
Nou dan is het een rot ziekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is het nog al. Erg genant als je een jonge meid bent. En je in de zomer geen hemdje kan dragen. Omdat je je er voor schaamt. En continu denkt.. oh als niemand het maar ruikt! Want ik ruik het wel. En het ruikt naar rottend vlees. Het beheerst mijn leven.
Rieneke1
12 jaar geleden
als zo'n bult blijft etteren, dan blijf je stinken.
ik ben ook wel naar de huisarts gegaan om ze open te laten snijden, dan ben je er vaak eerder van af.
Een dokter weet het altijd beter dan wij. maar we kunnen je wel tips geven:

- scheer niet meer, maar blijf echt, hoe dan ook dat apparaat gebruiken en wijk daar niet vanaf
- het zijn een soort puistjes, en dus ontstoken. reinig ze goed met niet al te agressieve zeep. (ongemerkt gebruikt men erg agressieve zeep) kijk voor neutrale producten, voor een gevoelige huid bij de ethos of zo, of laat je advieseren door een apotheker
- gebruik GEEN spuit deo! dat is echt heeeeel slecht.
er zijn speciale deodorants (een zalfDeo, geen roller maar als je aan de onderkant draait komt er een soort zalf uit :
Rexona women, ook voor man, Maximum Protection.) deze is voornamelijk voor het tegenhouden van de stank. en niet alleen bij overtollige transpiratie.
- niet te hard wassen! als je met een ruw washandje over die knobbels gaat, kan dat ook irriteren. was je oksels met je handen! (onder de douche, handen wassen, en de zeep met je handen onder je oksels smeren, dat werkt prima)
- goed afdrogen! maar niet te hard.

maar als het een vervelend kwaaltje is, en de dokter kan er niet veel aan doen, jij ook niet.

als je het echt heel erg blijft vinden, kun je altijd ervoor naar het ziekenhuis of naar een andere huisarts voor een second opinion. Mijn huisarts zei dat er met mijn knie ook niks aan de hand was, maar later bleek dat er wel degelijk van alles mis was. soms zit de huisarts er ook naast. maar dan heb ik het ook echt over heel soms.

succes!

Toegevoegd na 3 minuten:
o nog een tip:
- zorg ervoor dat je altijd elke dag schone kleren aandoet! (voornamelijk shirt en hemd, bh's ook niet te vaak aan doen en na 3 dagen even wassen)
- zorg er goed voor dat niemand anders jouw apparaat al heeft gebruikt
- gebruik de washand niet eerst voor de edele delen en dan pas je oksels. Ook niet eerst de voeten. meteen de oksels.
Maar je kunt zoals eerder gezegd ook gewoon met je handen je oksels wassen en de rest met het washandje, dan heb je dat probleem ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de tips! Ik ga morgen even langs de drogist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan succes er nog mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou het toch even overleggen met je huisarts, het gaat hier wel degelijk om een anti-transperant.