Is het waar dat een injectie met verdoving bij een tiggerfinger minder goed helpt dat een injectie zonder verdoving erbij?

Beste mensen van goeie vraag.

Ik ben zojuist bij de dokter geweest vanwege de triggerfinger. Vorige keer

heeft hij een injectie in de vinger gespoten met verdoving.

Deze keer zonder verdoving, want zo zei hij met verdoving helpt het minder goed.

Het deed onwijs zeer die injectie. Omdat ze meestal 3 keer proberen met injectie (daarna stopt men omdat het dan geen oplossing bied als het niet wegblijft)zou ik graag weten of dat waar is dat het zonder verdoving beter helpt.

vr gr Gonna

1.2K
Z512099
9 jaar geleden
In die injectie zit een middel dat de komende dagen zal werken, goed voor 3 of meer maanden.
Als in die injectie nog verdoving bij komt, kan er minder van het langdurig product ( denk dat het cortisone is ) ingespoten worden, de injectie zal dan minder lang werken.
Geloof je dokter maar, voor de rest : sterkte, het was toch maar heel even zeer pijnlijk.

Het beste antwoord

Nee dat is niet zo. Geen idee, waarom hij dat gezegd heeft, maar het is niet waar.
Bij de injectie tegen een triggerfinger wordt een kleine hoeveelheid cortison in de peesschede gespoten. De cortison is een erg sterk werkende ontstekingsremmer, die dus direct gespoten wordt op de plaats waar het nodig is. Ondanks dat de hoeveelheid maar klein is (meestal iets van 0,5ml) wordt er hierdoor eigenlijk altijd wat teveel gegeven. Mocht het gebeuren dat er bij de injectie met de verdoving net iets minder ingespoten wordt, dan is dat dus niet erg (is de werking niet minder) omdat er dan nog altijd iets teveel gegeven is.
Dus met of zonder verdoving, de hoeveelheid cortison is sowieso iets teveel.

Overigens is het mij nog nooit overkomen dat ik door de verdoving minder in kon sluiten. In de peesschede is ruim voldoende ruimte om dat beetje extra verdoving in te kunnen spuiten. Dan is dus de hoeveelheid cortison niet eens minder en is dus het effect gelijk.

Bij dit soort injecties is het gebruikelijk om een dosis te geven die strikt genomen wat hoger is dan echt nodig. Dit wordt gedaan om er zeker van te zijn dat er voldoende cortison gegeven wordt. Het overschot wordt verdund over de rest van het lichaam; hierdoor is de dosis voor de rest van het lichaam juist erg laag. Het overschot wordt vervolgens zonder bijwerkingen uitgescheiden.
Dit is in de geneeskunde een veel gebruikte methode om zeker te zijn dat een dosis voldoende is; denk bijvoorbeeld ook maar aan een stootkuur prednison.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gonna
9 jaar geleden
Je schrijft: geen idee waarom hij dat gezegd heeft. Ik vraag me dat ook af om hij ook zei: dat hij het spul i n voorraad had en wat ik wil. Direct een injectie of terugkomen voor een injectie. Ik zei natuurlijk nu en zei erbij waarom zou ik terug moeten komen als het nu kan. Biij het weggaan zei ie dat ik niet zo vaak kon komen als ik wilde. Heel raar want ik kom er bijna nooit. Een vriendin zei dat de huisartsen het veel minder druk krijgen omdat men bang is voor de recepten die men vanwege bezuinigingen zelf moet betalen.
Hij kan dan een extra bezoek declareren. Dat klinkt plausible, echter waarom zegt ie dan dat ie het goedje wel in voorraad heeft? Als ie zegt dat ie het niet heeft dan verplicht ie me terug te moeten komen, maar dat deed ie niet. Ik heb deze huisarts nog niet zo lang en heb ruzie gehad met de vorige huisarts. Ik vind het heel vreemd overkomen wat ie doet en denk dan dat het misschien te maken heeft met de vorige. Dokters schijnen elkaar de hand boven het hoofd te houden. Ik weet niet wat ik hiervan denken moet vr gr Gonna
gonna
9 jaar geleden
de vorige huisarts heb ik beoordeeld op zorkaartnederland.nl en ik zag toen dat ze alleen maar slechte beoordelingen had. Ze had 1 goede met allemaal tienen met alleen de assistanten die een 9 kregen. Ik heb toen gezorgd dat die beoordeling weggehaald werd en dat vergeeft ze me volgens mij in mijn tweede leven nog niet eens. Ze heeft een jaar gewacht en nu zie ik ineens weer twee goede beoordelingen met haar manier van schrijven. Echter nu is ze voorzichtiger met de puntenbeoordeling. Tocht weer die assistenten die ze weer minder heeft beoordeeld. Ik word echt woedend als ik haar meegenomen heb naar deze huisarts en daarom wil ik weten hoe dat precies zit met die verdoving.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat huisartsen elkaar de hand boven het hoofd houden herken ik niet. Ik geloof dat ik mijn collega in mijn antwoord ook niet de hand boven het hoofd heb gehouden.
Je zou er toch ook vanuit moeten kunnen gaan dat je conflict met de vorige huisarts hier los van staat.
Het is waar dat er collega's zijn die patiënten overbodig vaak terug laten komen om zo meer consulten te kunnen declareren, maar die zijngelukkig veruit in de minderheid en dat gedrag wordt in huisartsenland ook echt afgewezen. Zou het echt niet kunnen dat je huisarts volledig ter goeder trouw is en dat er sprake is van een misverstand?
De enige manier om erachter te komen hoe het zit is door het hem gewoon te vragen...