Een navelbreuk is soms lastig te herkennen, vooral als je ouder wordt. Het kan duidelijk als bobbel te zien zijn zoals op de afbeeldingen van heelmeester.nl waar je de operatieve ingreep visueel kunt zien.

Als er een zwakke plek in de buikwand zit kunnen je organen er een beetje tegen drukken en een bobbel veroorzaken. Je ziet de navelbreuk dan als zwelling.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er zijn in feite twee typen:

1. De navelbreuk is aangeboren. Deze herstelt meestal binnen 3 jaar.

2. De navelbreuk op latere leeftijd. Meestal door extra duk op de buik en vaak gepaard met een zwakke plek. Bij de navel is de huid dun en daar zie je het probleem dan vaak als eerste.

In de breuk kan vet komen, maar bij een grote breuk kunnen er ook darmen in komen en die kunnen klemmen en dit laatste moet dan operatief worden verholpen.

Wil je uitgebreidere informatie, dan kan je bijgaande patientenfolders lezen.