Heb ik recht op urgentie als mijn huidige woning vochtig en beschimmeld is?

Ik zal de situatie uitleggen, een jaar geleden kreeg ik mijn huidige huis, nadat ik was ingetrokken begonnen de problemen, ik kreeg een soort " blaasjes " op mijn handen en voeten, toen dacht ik " ach zal wel komen omdat ik in de tuin bezig ben geweest " in mijn slaapkamer zitten hele grote schimmel/vocht plekken.. in de douche was het heel erg waardoor ik het plafond geschilderd heb, een tijdje terug sliep ik bij mijn vriend waardoor mijn broer met de warmte even een weekje in mijn huis ging. ( hij woont op kamers en het was snikheet ) hij stuurde mij een berichtje met " je bed is helemaal nat, ik slaap op de bank " na een week ging hij weer terug naar zijn kamer en wat bleek, ook hij heeft die blaasjes op zn handen en voeten. Nu heb ik dit bij de woningbouw aangekaart en ik krijg te horen " koop vochtvreters " maar nu ik bijna zeker weet dat het door de schimmel/vocht komt. Wil ik zo snel mogelijk weg uit dit vieze huis! Maar heb ik recht op urgentie?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
10.9K
Castle
4 jaar geleden
Geef dit aan met behulp van foto's aan bij je woningbouw. Schimmel kan gevaarlijk zijn. In tussentijd veel ventileren. Vraag hen dan ook voor actie of urgentie als je echt weg wilt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb hier morgen een afspraak over gemaakt met mijn huisarts, of het zin heeft geen idee, maar ik wil zo graag weg uit dit huis!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je dit door je hele woning hebt, kun je dat niet bestrijden met huis-, tuin- en keukentips.
Op de foto zie je ook neerslaande vocht, schimmel.
Begin een dossier aan te leggen met bewijzen: foto's woning, huid, laat de huisarts een brief schrijven.
Ga verder, laat je niet afwimpelen met 'koop vochtvreters'.
Meis, deze hoeveelheden vocht ontstaan niet door gewoon douchen, ademen etc.

Antwoorden (1)

Nee. Als je last hebt van vocht en schimmel in huis moet je eerst nagaan wat de oorzaak is en hoe het probleem kan worden aangepakt. In eerste instantie moet je als huurder zelf zorgen voor voldoende ventilatie en indien het eenmaal nat is in huis, om dat zelf zo veel mogelijk droog te krijgen.

Probeer na te gaan waar het vocht vandaan komt. Is er lekkage via dak, muren, kozijnen of optrekkend vocht via vloeren of muren, dan is het de verhuurder die daar wat aan moet doen. Ook als er geen raam of balkondeur open kan in je woning of slaapkamer moet de verhuurder ervoor zorgen dat er wel voldoende geventileerd kan worden.

Is er geen lekkage en zijn er voldoende ventilatiemogelijkheden, dan moet je zelf als huurder zorgen dat er ook daadwerkelijk voldoende geventileerd wordt en zoveel mogelijk vocht in huis proberen te voorkomen. Vocht in huis komt o.a. door was drogen, douchen, koken, nat dweilen, maar ook door gewoon in huis te leven en vochtige lucht uit te ademen.

Laat natte spullen (natte was maar ook een vochtig geworden matras en deken) buiten drogen. Droog na het douchen met een wissertje en een doek de doucheruimte af en laat die natte doek ook buiten drogen. Douche niet te lang en niet te warm. Laat geen damp uit de badkamer de rest van het huis in trekken. Tijdens en vlak na het douchen de deur van de doucheruimte dicht houden, zodat geen warme vochtige lucht de rest van het huis in trekt. Maak gebruik van alle aanwezige ventilatiemogelijkheden en zet ook regelmatig ramen en deuren tegen elkaar open. Gebruik vochtvreters en vervang die regelmatig. Zijn muren eenmaal vochtig, zet er dan zo weinig mogelijk spullen voor en zet - ook nu in de zomer - de verwarming of een blaaskacheltje aan om ze droog te krijgen.

Is het vocht echt een gevolg van een bouwkundig gebrek (lekkage en/of te weinig ventilatiemogelijkheden) dan kun je je verhuurder vragen daar iets aan te doen. Wil de verhuurder niet meewerken, dan kun je je wenden tot de Huurcommissie om te verhuurder te dwingen toch iets aan de oorzaak van het vochtprobleem te doen.

De verhuurder is er verantwoordelijk voor dat je huidige woning voldoet aan de regels van het Bouwbesluit. Die regels kunnen verschillend zijn voor nieuwe of oudere woningen. Bij een gebrek aan de woning dient de verhuurder dit gebrek te verhelpen. Dat is waar je recht op hebt. Met urgentie verhuizen naar een andere woning kan alleen als je huidige woning niet in redelijke termijn in goede staat kan worden gebracht.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankje voor uw reactie!, waar ik woon zijn het hele oude huizen, en het is van hout, mijn vorige buurman is ook door dit probleem weggegaan. Ik heb al meerdere malen contact gehad met de woningbouw en dan komen ze langs met HG schimmeldoder ofzo. Dan is het een week of 2/3 weg en is het er weer.. ik heb ook een afspraak gemaakt bij de huisarts of hij mij wilt helpen met urgentie.. maar als ik het zo lees heb ik er een zwaar hoofd in gekregen..
Inekez1
4 jaar geleden
Als het een structureel en hardnekkig probleem is dat vocht en schimmel ook in de houten constructie zitten, niet alleen bij jou maar ook bij de buren, dan is het toch wel zaak dat de verhuurder met een goede oplossing komt. Schakel de huurcommissie in als de verhuurder niet mee wil werken. Het kan zijn dat de woning grondig gerenoveerd moet worden om van het vochtprobleem af te komen. Als je tijdens die renovatie je huis uit moet en de woningbouw biedt tijdelijk een andere woning, zou je kunnen vragen of je niet gewoon naar die (of een andere woning met urgentie) mag verhuizen zodat je niet 2 keer hoeft te verhuizen. Hebben je huidige buren nu ook last van vocht en schimmel, schrijf dan gezamenlijk een brief naar de verhuurder. Heeft dat geen effect, richt je dan tot de huurcommissie en/of de gemeente, afdeling bouw- en woning toezicht.