Kan je ziek worden door niet thuis te slapen?

Ik word altijd ziek als ik niet thuis slaap.
Ik slaap regelmatig bij een vriendin en met de tijd mee word ik minder en minder ziek.
Altijd als ik ergens slaap dat niet in mijn bed is word ik ziek, zelfs op de tweedaagse met school etc.
Kan dit komen door "niet in je eigen bed" te slapen zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Nee, eigenlijk niet.
Om op zo'n manier ziek te worden zou je geïnfecteerd moeten worden met een of ander virus of bacterie; dat is althans het meest waarschijnlijk al vermeld je niet wat voor klachten je hebt bij dit ziek-zijn. Slapen in een vreemd bed vergroot je kans op dat soort infecties niét.

Wat ik me nog zou kunnen voorstellen is dat je klachten krijgt op basis van bijvoorbeeld een allergie. Als je bijvoorbeeld allergisch bent voor huisstofmijt en je slaapt thuis in een goed gesaneerde kamer, dan kan je zeker wel klachten krijgen als je in een minder gesaneerde kamer slaapt. De klachten nemen dan weer af als je weer thuis slaapt. Het ziek worden lijkt dan misschien samen te hangen met het vreemde bed, maar heeft eigenlijk een andere oorzaak.

Een andere optie is heimwee. Het klinkt misschien gek, maar sommige mensen kunnen hierbij echt lichamelijke klachten ontwikkelen. Ook nu geldt weer dat we onmogelijk kunnen zeggen of je klachten erbij passen aangezien je die niet vermeld hebt. Ook dan is de eigenlijke oorzaak niet het vreemde bed.

Er zijn dus wel degelijk redenen te bedenken waarom je klachten zou kunnen krijgen (wellicht nog andere dan deze) maar die staan dan los van puur het slapen in een ander bed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
anneliez
9 jaar geleden
en vergeet verder niet, dat de angst om weer ziek te worden de klachten kan " oproepen"
Ja, dat kan heel goed ! Ik ben er zelf ook enigszins gevoelig voor.

De verklaring is eigenlijk in een soort stress te zoeken. Thuis ben je ben vertrouwd met het ritme, de geuren en de spulletjes om je heen. En, heel belangrijk: Thuis is jouw domein je kunt helemaal jezelf zijn.

Op een ander zijn andere geuren, je moet je aanpassen aan de regels en verwachtingen van een ander en voorzichtig zijn voor hun spullen. Het is niet per-sé zo dat je heimwee hebt, maar omdat je constant het gevoel hebt dat je je aan moet passen ben je niet helemaal op je gemak.

Ongemerkt ervaar je dat als stress. Door die stress slaap je ook niet goed waardoor je ook niet goed uitrust. Stress slaat op de maag. Daar kan spanning in komen waardoor je je wat misselijk voelt. Soms komt daar ook nog hoofdpijn bij. Hoofdpijn en een maag van streek zijn genoeg ingrediënten om je echt doodziek te kunnen voelen.

Het is dus heel verklaarbaar. Wat simpele ontspanningsoefeningen kunnen al veel verlichting brengen.
Reddie
9 jaar geleden
Ze spreekt jezelf al tegen. Als ik bij een vriendin slaap word ik minder ziek, zegt ze.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Bij een vriendin voelt ze zich waarschijnlijk meer op haar gemak. Dat kan toch ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb er ook snel last van, ik weet ook dat het door de stress komt en ik weet ook dat die stress onnodig is. Alleen het blijft altijd wel, ik heb geen idee wat ik er aan kan doen. Ontspanningsoefeningen werken bij mij helaas zelden.