kan je met loopgips gewoon zonder krukken lopen ?

ik heb 3 weken terug op turnen mijn enkel gebroken en ik krijg volgende week loopgips voor 2 weken, kan je dan gewoon zonder krukken lopen, en gewoon fietsen?

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
50.4K

Het beste antwoord

Ja, met loopgips mag je zonder krukken lopen en fietsen. Het enige waar je rekening mee moet houden is, dat wanneer je gaat zitten je de gipsvoet omhoog moet leggen. Dat is om zwelling te voorkomen. En het lopen gaat met kleine stapjes, omdat je die enkel niet kunt gebruiken. Onderaan het loopgips is in het algemeen een zool bevestigd, die je kunt losmaken wanneer je naar bed gaat. Die zool is vaak dikker dan de zool van je schoenen. Om te zorgen dat je daar bij het lopen geen last van hebt, kan je aan het ‘gezonde’ been een schoen dragen met een zool of hak van vergelijkbare dikte of hoogte.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja daar kun je gewoon mee lopen. Je moet wel even nadat het gips erom is gedaan even wachten met lopen, want het gips moet nog uitharden. Maar dat kunnen de gipsverbandmeesters je ook allemaal uitleggen. Je krijgt een folder mee met tips en adviezen.
Na een dag is het uigehard en kun je er mee lopen, wel voorzichtig natuurlijk en het belangrijkste, het gips mag absoluut niet nat worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
zonder krukken lopen mag, je kunt er gewoon op staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan, daarom heet het loopgips :)

de fixatie en versteviging van je enkel door het gips zegt helaas niet alles over mate van belasting van je enkel zelf.

forceer niets, dan merk je zelf wel wanneer je de krukken niet nodig hebt en je op je fiets kan stappen.

in het begin kunnen de krukken je helpen het wankele gevoel wat eigen te maken (je bent ook met dit gips wat uit balans en beperkt in de beweging)

beterschap met je enkel!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het loopgips kun je lopen en fietsen enzovoort. Maar bij het lopen moet je wel rekening houden met kleine stappen. Als je gaat zitten, wat na een poosje lopen echt wel moet anders belast je het te veel!, moet je wel je been omhoog leggen om zwellingen te voorkomen.