kreeg ze een epilepsie aanval?

Tijdens de les begon een meisje uit mijn klas ineens heel erg te schudden ze schudde zo erg dat ze op de grond viel. Enkele seconden later was ze weer bij bewustzijn. Ze vertelde me dat ze zich duizelig voelde en daarna wakker werd. Ze heeft GEEN epilepsie maar ik vraag me af hoe en waarom dit gebeurde.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe weet je dat ze geen epilepsie heeft of had?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Epilepsie kan spontaan optreden. Het zou naar mijn idee, wel een aanval kunnen zijn geweest, was ze ook buiten bewustzijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is zo niet te zeggen; er kan van alles aan de hand zijn. Ook een neuroloog zal echt eerst verder onderzoek moeten doen voor hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Daarbij hoeft zo'n wegraking geen neurologische oorzaak te hebben maar kan er ook iets heel anders aan de hand zijn. Maar even voor mijn beeldvorming: zij begon eerst te schudden (kun je dat wat preciezer beschrijven?) en raakte daarná buiten bewustzijn? Dus tijdens dat 'schudden' was ze nog gewoon bij bewustzijn? Ging er iets aan vooraf tijdens de les, of eerder die dag in haar gedrag of hoe zij zich voelde, voor zover je weet? En hoe gedroeg ze zich toen ze bij kwam, was ze meteen weer helder? Was ze toen nog duizelig?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zou heel goed mogelijk kunnen zijn geweest dat ze een epileptische aanval heeft gehad. Zie ook deze link hierover: http://www.epilepsie.nl/informatie/

Antwoorden (1)

Tja, lastig om met zekerheid te zeggen. Het is in ieder geval niet een erg typisch verhaal voor een epileptisch insult. De aanval was wel erg kort en ook het beloop daarna is atypisch. Dat sluit een insult natuurlijk niet helemaal uit.

Wat er dan wel gebeurde is zo ook niet te zeggen. De mogelijkheden gaan van onschuldig (zoals stress, hyperventilatie, te lage bloeddruk enz) tot aan ernstig (zoals hartritmestoornissen) .
Ook als het wel een insult was moeten we ons afvragen waarom ze een insult kreeg. Bij jonge kinderen is een insult vaak een eerste uiting van epilepsie, maar op wat oudere leeftijd is de epilepsie vaak een symptoom van een ander probleem in het hoofd (zoals aanlegstoornissen, tumoren.)

Zoals gezegd hoeft het dus allemaal niet ernstig te zijn, maar ik denk dat ze beter wel langs haar huisarts kan gaan.