Bij het minste of geringste "verrek" ik mijn zij. Waar kan dat aan liggen?

Soms gebeurt het als ik nies of hoest maar het gebeurt ook vaak als ik niet hoest of nies en gewoon op de bank tv zit te kijken.
Vroeger had ik hier nooit last van.

Het duurt gelukkig maar heel even want het is erg pijnlijk.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien een spierblessure die niet goed is hersteld en iedere keer opnieuw verkeerd/te zwaar wordt belast?
Amadea
8 jaar geleden
Of een verkeerde zithouding.
Pieterke
8 jaar geleden
Bedankt voor de reacties.
Ik heb volgens mij geen spierblessure, ben me daar althans niet van bewust. Ik probeer altijd op mijn zithouding te letten maar ik heb inderdaad de neiging om niet goed rechtop te zitten. Als ik loop gebeurt het ook maar misschien zit er al iets niet goed door de verkeerde zithouding. Ik zal er dus nog beter op moeten letten.

Het beste antwoord

Het klinkt als een overbelasting. En dan niet door hoesten o.i.d. maar door sport of een of ander zwaar karweitje.
Ook een ergonomisch niet goed doordachte beweging (bijv. met 1 arm stofzuigen naar de zijkant toe) kan klachten geven. Voor de zekerheid kun je even langs de huisarts. Hij/zij kan bepalen of het bijv. een tussen ribspier- en zenuwirritatie is. Behalve pijnstilling kan dan niet veel anders eraan gedaan worden.
Een fysiotherapeut kan je behandelen en oefeningen meegeven om het gebied wat sterker te maken zodat het niet meer voorkomt. Ribben i.c.m. spieren willen ook weleens lastig zijn wanneer je hypermobiel bent of met overgewicht te kampen hebt. Ook een chiropracter kan kijken wat er precies aan de hand is. Het kan nl. komen door een verkeerde stand van rugwervels o.i.d. en dit corrigeren.
Ik weet wel 1 trucje wanneer je een hoest of nies aan voelt komen. Wanneer je je knieën optrekt tegen je ribbenkast ondersteun je dit gebied waardoor de heftige beweging niet zo hard aankomt.
Beterschap!

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja: het kan gebeuren dat je door heftig hoesten/niezen een rib scheurt. Meestal is er dan al van tevoren meer aan de hand. Ik zou toch even voor de zekerheid naar een arts gaan. Stel dat niets helpt: laat je doorverwijzen voor een evt. scan. Röntgenfoto's missen weleens wat. Met een scan kan het gebied wat preciezer bekeken worden. Succes!