Waar kan ik me het beste op focussen?

Kort de situatie:

Ik heb sinds maart last van mijn knie.
Eerste diagnose was Tumor--> Kanker.
Was verkeerd en het blijkt dat ik een veneuze malformatie in mijn knie heb zitten. (wel blij dat het geen kanker was)

Ik had vorige week telefonisch consult om te beslissen of ik geopereerd wil worden of niet. maar ik wist pas een week wat ik had.
Ik wist het nog niet, dus we planden een nieuw telefonisch consult.
Gister besloot ik dat ik toch wel wilde (met enige twijfel)
Mijn vader kreeg de dokter gister (toen ik op school zat) aan de lijn en ze spraken af. Hij had de keuze voor een operatie :

- Aankomende woensdag
- Eind Januari.

hij koos woensdag en nu moet ik dus woensdag geopereerd worden, ik heb nogal een gestresste periode achter de rug... Ik kan dit niet zo goed opvatten.
Ik wist dat ik wilde en ergens is het wel geod dat het woensdag is, het moet toch gebeuren, maar ik vind het moeilijk.

Waar kan ik me het beste op concentreren?
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tumor hoeft niet per se kanker te zijn. Een tumor kan goedaardig zijn en zou volledig weggehaald kunnen worden. Een tumor kan uiteindelijk wél leiden tot kanker, wanneer je je niet laat behandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik , maar mij werd verteld dat ik kanker had.

Antwoorden (6)

focus je alleen op de operatie.Waarom?omdat je zo verschrikkelijk dankbaar mag zijn,dat je geen kanker
heb,en dan is zo,n operatie een makkie toch?
Natuurlijk zie je er verschrikkelijk tegen op.
Je weet het nog maar zo kort,maar vooruit,
na woensdag ben je er van af.
En dan heb jij een fijne en ontspanne kerst.
Ik duim voor je
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je
Ik denk: op het feit dat je (gelukkig!) heel snel geopereerd kunt worden en dus niet wekenlang hoeft te wachten. En natuurlijk vooral op je genezing na de operatie. Heel veel sterkte en beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt bedankt
Wees blij dat je al zo snel geholpen kan worden, zo ben je (als het goed is) sneller van je probleem af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan me voorstellen dat je het gevoel hebt in een achtbaan te zitten nu, maar: focus je op de operatie woensdag en het herstel daarna. Je kunt het maar achter de rug hebben, gelukkig hoef je er niet lang tegenaan te hikken. Lees - als het je helpt - wat je precies van de operatie en de herstelperiode kunt verwachten. Bedenk of je nog vragen hebt voor de arts. En als je daar behoefte aan hebt is er ook een lotgenotenforum (zie onder). Sterkte en beterschap alvast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Focus/concentreer je op je gedachten en gevoelens NU, dus op dit moment en ieder moment in het "nu". Probeer bij jezelf te blijven en bewust te denken. De operatie is woensdag, niet nu.
Dus: wat precies vind je moeilijk, wat zijn je gedachten daarover. Helpt het je nu en voor straks om het moeilijk te vinden?

In bovenstaande ga ik uit van de 5 G's: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag, Gevolg en ook in die volgorde.
Gebeurtenis: operatie.
Gedachten: "ik vind het moeilijk" en alle andere gedachten.
Gevoel: angst? onzekerheid? Aan jou om in te vullen.
Gedrag: niet kunnen slapen? Huilen? Aan jou om in te vullen.
Gevolg: je gaat gestresst de operatie in.

Aan de gebeurtenis kan je in principe niets veranderen, maar aan je gedachten wel. Verander je je gedachten, dan verandert je gevoel, je gedrag en het gevolg.
Als jij je dus bewust bent van je gedachten en er iets mee doet wat jou helpt, dan zal je je beter gaan voelen.
Gedachten kun je uitspreken bijvoorbeeld tegen iemand die je vertrouwt. Erover praten dus. Vertel eerlijk wat je moeilijk vindt en vraag er hulp bij om die gedachten om te buigen naar helpende gedachten.
Gedachten kan je opschrijven. Ook dan kan je ze ombuigen. Aan de linkerkant van het papier schrijf je de gedachten die je hebt en meteen aan de rechterkant de helpende/reële gedachten. Bijvoorbeeld de gedachte "ik kan dit niet, ik ga het gewoon niet redden" zet je links en rechts: "wie zegt dat? Waar staat dat geschreven? Vele mensen hebben deze operatie prima doorstaan, anders zouden de artsen hem niet uitvoeren"

Je gedachten bewust helpend maken voor jezelf geven je meer duidelijkheid, vaak geeft het een gevoel van opluchting (gedachten zijn heel vaak niet reëel!) en je zult je beter gaan voelen. Daarnaast, ook niet onbelangrijk, geeft het voldoening als je merkt, dat je zelf meer "in control" bent. Als je merkt, dat je door verandering van gedachten meer grip krijgt op je gevoelens.

Een heel verhaal.... ik hoop dat je er iets aan hebt: ik wens je heel veel succes en sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alvast bedankt voor je antwoord! ik heb dat wel eens eerder gedaan. ik heb een keer een nare situatie gehad. DIe heb ik opgeschreven zoals hij was (negatief) en hoe ik zou willen dat het was op 11 verschillende manieren (positief) en dat hielp. alsof het een positieve ervaring was. :D
super dus.
o en nog als reactie op je antwoord van mijn andere vraag (over mijn hond) Ik heb het boek van Cesar Milan gekregen. super cooL! ik ben erin begonnen en het is superleuk! Bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan en super van het boek!!!
Ik adviseer u om operatie te concenteren en ik heb uw gevoelen gehad want ik heb operatie voor mijn linker borst laten verwijderen gehad en het was moelijk voor mij in het eerste maar na een paar maanden het was achter de rug en werd ik beter maand na maand en het veroorzaakt erg pijn maar met pijnstiller de pijn nem geleidelijk af.
Tensloote wens ik uw beterschap