Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kan het dat ik vaak tijdens mijn eerste nachtdienst ontzettend misselijk misselijk word op een gegeven moment?

En het gevoel heb dat ik moet overgeven en heel duizelig word.. Dit houd dan een tijdje aan..

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik merk dat ik een aantal kerel gedurende deze nacht mijn tanden op elkaar moet bijten om niet flauw te vallen of te overgeven.. Kan het gevoel niet goed plaatsen.. Weet wel dat ik er tegen moet ingaan..

Toegevoegd na 14 minuten:
Heb een domperidon tabletje van 10 mg ingenomen, maar had niet het gewenste resultaat.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een van de dingen die ik bedenken kan is, dat tijdens je slaap, je lichaam heel veel afvalstoffen a.h.w. opruimt. Ik kan me voorstellen dat, wanneer je lichaam die mogelijkheid niet krijgt (doordat het gedwongen wakker gehouden wordt), een soort noodoplossing bedenkt. Braken volgt op misselijkheid dus misschien is het een soort nood reactie van je lichaam omdat de activiteiten niet matchen met de tijd. Braken ruimt op een drastische manier de rommel op. Ik denk dat je het kunt beschouwen als een waarschuwing: denk erom dat de emmer vol is. Je lichaam is immers ingesteld op de natuur: zon onder=minder activiteit, donker=slapen. Maar ja: de maatschappij wil het anders dus moet dat lichaam daarin mee. Qua evolutie zijn wij misschien wel zo ver, maar ons lijf staat nog in een soort "oer" periode. En daar valt weinig aan te veranderen. Zorg voor zoveel mogelijk licht op je werkplek, afwisseling van werkzaamheden en zet de radio aan op een praatprogramma (geen zachte muziek die je in slaap kan brengen). Het is bekend dat nachtwerkers meer dan de gemiddelde mens last hebben van hun spijsvertering. Eet zo gezond mogelijk tijdens je dienst en geen zware maaltijden om je maag en darmen niet te overbelasten. Probeer het e.e.a. uit: er zijn vast etenswaren waarvan jij weet dat je er slaperig van wordt. Eet dan precies het tegenovergestelde. En wanneer je gaat slapen: boots zoveel mogelijk de nacht na. Zorg voor verduisteringsgordijnen in de slaapkamer, doe van tevoren rustige en saaie dingen, drink ten minste 4 uur van tevoren geen koffie of thee (bevat cafeïne en theïne), slik evt. melatonine om je slaap te bevorderen.

Is per persoon verschillend. Ik word ook misselijk van te laat naar bed. Komt omdat je lichaam er op ingesteld is om op dat moment rustig te slapen. Is dat dan niet zo dan raakt je lichaam een beetje van streek. Dan wordt je misselijk, want als je lichaam van streek is dan heeft het geen zin om eten te verteren.