Wat kan ik tegen een spastische darm doen?

Als ik maar een half uur van huis ben moet ik gelijk al naar de wc. Ik kan de stad niet eens meer in of ik moet al poepen dit probleem heb ik nu al 3 jaar maar hij word steeds erger (ik ben 16)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
helpt het als je naar de wc gaat voordat je de deur uitgaat?
gebeurt dit alleen als je de deur uitgaat, of ook thuis?
ben je al eens bij de huisarts geweest?
heb je last van angsten?
Amadea
11 jaar geleden
Als dat waar is, Baris, hoe ga jij dan naar school? Een lesuur duurt 3 kwartier...

Antwoorden (6)

Let goed op je eten, vooral veel vezels en gezonde vetten. Vermijd teveel polysacchariden, dit zijn granen, zetmeel, peulvruchten e.d.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wasgetekend: Ik ben het eens met "let goed op je eten", maar ik heb juist vooral last van vezels..... Ik ben er achter gekomen dat ik minder last heb van pds als ik me houd aan een histaminevrijdieet. Intolerantie voor histamine schijnt vrij veel voor te komen met iemand die een nikkelallergie heeft. Omdat mijn klachten heel erg waren heb ik zelfs 6 maanden lang zo weinig mogelijk nikkel en ijzer tot met genomen via eten en drinken (o.a. alleen ontijzerd water uit fles gedronken).
@Baris: Misschien is het een idee om een dagboek bij te houden wat je eet, wat je beweegt en wanneer je last hebt. Geeft jou en je dokter meer inzicht in je situatie. Sterkte!
Dit is een probleem welke zich al in een ver stadium is ontwikkeld.
En het is nog verder gegaan als je daarbij ook een vorm van straatvrees gaat ontwikkelen.
Beide hebben toch als grote oorzaak namelijk de stress. Dus wellicht ben je nu klaar om je niet alleen op het lichamelijk te blijven richten, maar ook om het mentale aan te pakken. Daarin is namelijk de oplossing te vinden in de stress en je zorgen.

Neem actie en ga een praten met een psycholoog. Maar ook andere therapievormen kunnen heel nuttig voor je zijn. Zoals hypnotherapie, emdr, mindfullness en andere varianten.

Combineer dit uiteraard ook met sporten en gezond eten. Het laatste zal je wel doen, omdat je darmen momenteel niet veel kan verdragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Mee eens
Een spastische darm, ook bekend als het prikkelbare darmsyndroom, is kort gezegd een verstoorde darm. De darm reageert vaker en heftiger dan normaal op prikkels, waardoor hij vaker samentrekt. Deze samentrekking veroorzaakt een aantal (pijnlijke) klachten. Hoe een spastische darm ontstaat is niet bekend. Wel is bekend dat vezelarm voeding, stress en spanning de kans op een spastische darm vergroten, en de klachten hier ook door verergeren.

Belangrijk om te weten, is dat een spastische darm een onschuldige aandoening is. Het komt erg veel voor, en veel mensen weten niet eens dat ze het al eens hebben gehad. Dat neemt niet weg dat het erg vervelend kan zijn, en het je kan belemmeren in je dagelijkse bezigheden.

De klachten, die zich bij een spastische darm voordoen, zijn:
Buikpijn en buikkrampen
Een opgeblazen gevoel
Winderigheid
Diarree. Dit komt voor wanneer de darmen te snel werken, en er niet genoeg tijd is om het vocht uit de ontlasting te halen.
Verstopping. Dit komt juist voor wanneer de darmen te langzaam werken. In dit geval wordt er te veel vocht uit de ontlasting gehaald. Verstopping en diarree kunnen zich afwisselen.

Hoe een spastische darm ontstaat is niet bekend. Voeding en stress spelen wel een grote rol bij het ontstaan, en bij de ontwikkeling van de klachten. Het is belangrijk om vezelrijk te eten en veel water te drinken. Je kunt tijdelijk een dieet volgen, maar het beste is om zelf het verband tussen je voeding en de klachten in de gaten te houden. Voeding dat bij anderen een negatief effect heeft, hoeft dat bij jou natuurlijk niet te hebben, of andersom.

Wanneer je last hebt van bovenstaande klachten, is het verstandig om langs de huisarts te gaan. Zo weet je zeker dat het om een spastische darm, en niet om een andere aandoening gaat. Daarnaast kan hij/zij je ook medicijnen voorschrijven, waarmee de klachten minder worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.spastischedarm.com/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
burgos
11 jaar geleden
Met onschuldig wordt bedoeld,dat je er geen ernstige dingen van kan krijgen,Ja het is vervelend,maar niet levens bedreigend.
Zelf ben ik (gelukkig wel in mindere mate) ook bekend met PDS (Prikkelbare Darm Syndroom oftewel een spastische darm). Met name in stressvolle periodes wil dit inderdaad nog weleens de kop opsteken. Het best eet ik dan zo licht mogelijk en drink zoveel mogelijk water. Voor de variatie kun je hier ook een scheutje limonadesiroop aan toevoegen. Koffie en alles waar koolzuur in zit zijn dan absoluut uit den boze. Van mijn huisarts heb ik het medicijn Duspatal voorgeschreven gekregen. Dit heb ik eerst "op proef" twee weken chronisch moeten slikken en toen bleek dat ik er voldoende baat bij had heb ik het recept kunnen verlengen om in te nemen mits dat nodig is (bij een aanval dus). Verder heb ik ook baat gehad bij melkzuur van Dokter Vogel (Molkosan) of van het huismerk van Kruidvat. Het is even doorbijten, maar het is ten eerste stukken goedkoper en daarbij prop je jezelf niet onnodig vol chemische troep. Ik hoop dat je wat aan mijn adviezen hebt en ik wens je boven alles veel beterschap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er mee naar de huisdokter gaan om zeker te zijn dat het spastisch colon is. Bij mij hielp spasmomen 3 x per dag, 20' voor het eten heel goed. Verder oppassen met eten of drinken, is voor iedereen verschillend dus een beetje in 't oog houden, lichte voeding met weinig vezels, rustig leven niet te veel stress en vooral positief denken; men heeft mij ooit gezegd dat je met deze aandoening nooit op een operatietafel terecht komt. Ken iemand die tot 20 keren p. dag naar wc moest gaan, zwemt nu veel en gaat af en toe op verlof, skiën en heeft veel minder last. Soms duurt het jaren, dan weer weg en dan terug.
Kan ook één of ander infectie zijn, dus zeker dokter.
succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok zowiezo even naar de dokter..Ik heb ook last van een spastische darm gehad toen in jou leeftijd had,, heeft idd met stress te maken..Later ging dat over maar nu op latere leeftijd heb ik er soms (als ik heel zenuwachtig ben) er toch weer last van.. In de winkel kan je Loperamide kopen, dit middel kreeg ik eerst via de dokter maar nu kan je dat gewoon zonder recept bij de drogist kopen.. Ik neem altijd 1 tablet( bij hele erge diaree of aandrang mag je er twee). Ik heb dan nergens meer last van. Heel goed als je weg van huis moet en er is geen wc in de buurt.. succes