hoe verzacht ik zadelpijn?

Ik bedoel niet om zadelpijn te vermijden, maar wel om symptomen te verlichten. Heb na een fietstocht vorige week nog altijd branderig gloeiend gevoel, heb al een kamillenbad genomen maar het verzacht niet.
Is er een zalf of zo die goed helpt?

Toegevoegd na 32 minuten:
misschien wel belangrijk : ik ben een vrouw (symptomen : branden, pijn bij plassen...)

janprokles
9 jaar geleden
gelzadels werken bij mij altijd het beste! je hebt ook nog een soort van netjes die je daar nog eens over heen kunt doen. @foto
Verder kun je er vrij weinig aan doen. het is iets wat je hebt. je kunt het verminderen maar niet stoppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gaat het om een racezadel? Draag je een zeem?
Zo ja, er zijn poedertjes op de markt, die je over je zeem gooit, welke voorkomt dat je gaat zweten, en het dus minder schuurt/brandt. Pijn bij het plassen komt natuurlijk ergens anders vandaan, al eens geprobeerd je zadel in een andere positie te zetten? Er zijn ook speciale vrouwen zadels, die zijn ovaal, en hebben dus niet de traditionele vorm, waardoor je minder last hebt van drukpunten. Er is dus, in tegenstelling van de reactie hierboven, wel degelijk iets aan te doen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien kan de info onder de link je verder helpen: http://www.fietsen.123.nl/page/zadelpijn
liveisgreat
9 jaar geleden
ah, interessant!!!! bedankt allen!

Antwoorden (3)

Mogelijk heb je baat bij HDH, dit is een huidmilk die onder andere gebruikt wordt bij gevallen van doorliggen, maar ook bij andere huidproblemen.
En toch nog even: Als je weer een lange fietstocht gaat maken, smeer dan Compeed blarenstick op je billen en delen waar je lichaam het zadel raakt.
http://www.drogisterij.net/verzorging/lichaamsverzorging/voeten/blaren/compeed-anti-blaren-stick-stuk-3574660395129
Dit werkt prima om zadelpijn te voorkomen.
Alle 2 de producten zijn ook in de drogisterij en apotheek te koop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
mijn billen zijn inmiddels bijna okee (maar goede tip voor de toekomst die Compeed!). op mijn koerfiets heb ik zo een speciaal vrouwenzadel, maar deze fietstocht was zo wat onverwacht (je kent dat, leuk weer, en "gaan we ook even daarnaartoe" en "een paar kilometer verder schijnt een leuke kroeg te zijn) voor je het weet zit je 50 km van huis) dus ik was met mijn gewone fiets onderweg. en die is echt niet geschikt voor lange tochten, zo blijkt.)
Die HDH haal ik me straks, ik vraag wel aan de apotheker of die ook op mijn edele delen mag gesmeerd worden (want daar heb ik nog met meeste last, ik kan bijna niet zitten).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, met deze augustusmaand geniet je van ieder uurtje zon, ik begrijp dat je spontaan op de fiets springt, als het eens kan. Volgens mij mag dat ook, op je edele delen. Zowel de blarenstick en de HDH zijn prettige middelen om in huis te hebben, net als Sudocrem, wat hiervoor ook een optie is, zowel voor het voorkomen als het genezen.
Ga voor de zekerheid even met een urine monster naar de huisarts. Als je er ook nog blaasontsteking bij hebt ben je nog verder van huis. Je zult dan echt aan de antibiotica moeten om de ontsteking weg te krijgen.
Voorkomen zadelpijn:
-kies een zo breed mogelijk zadel i.o.m. een fietsspecialist;
-laat je zadel op de juiste hoogte en stand instellen die voor jou lichaams- en beenlengte geschikt is;
-draag katoenen ondergoed zonder naden, als dit niet te koop is doe dan je onderbroek binnenstebuiten aan, dan zitten de naden aan de buitenkant;
-fietsbroeken hebben een "weerstand", d.w.z.: er zit een kussentje ingenaaid, maar ze zijn er vaak niet in katoen (wees dus voorzichtig als je niet tegen synthetisch kan);
-talk poeder maakt alles stroef, de een vindt dit prettig de ander niet, het ligt aan hoe je huid reageert;
-om je huid goed soepel te houden en te genezen kun je calendulan zalf proberen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn verschillende merken die producten verkopen om zadelpijn te voorkomen of althans te verminderen en te herstellen. Er zijn de zogenaamde antifriction creams, dit zijn cremes die het schuren tegengaan waardoor er preventief een werking vanuit gaat. Er zijn ook zogenoemde broekzalven, de chamois cremes. Deze hebben vaak ook een herstellende werking. Hieronder een site met een creme tegen zadelpijn voor dames en een creme voor heren. Dit merk, QM Sportscare wordt door de top van de wielerwereld gebruikt, met als karttrekker Peter Sagan, de huidige wereldkampioen!