Wat moet je doen als je je hand hebt verbrand met een stijltang en het is rood en beetje dik en het ligt open en het doet veel pijn ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Koelen met lauw stromend water, minstens 10 minuten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is al gedaan en leg er nu ijs op ma als ik dat er effe af doe da ijs dan begint het terug heel hard te branden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Net zo lang ijs ophouden tot dat het branden stopt (kan best een ruim half uur duren!!)
Als het echt veel langer duurt (denk aan een uur) even langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
IJs erop is geen goed idee, dit in verband met bevriezing.
fremar
9 jaar geleden
Zeker niet te lang ijs er op want dit is bevriezen en dit staat dan weer gelijk aan verbranden.Vraag liever in de apotheek een wondhelende zalf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
NOOIT ijs op de huid doen! Zeker niet met brandwonden! Lauw/koud water koelen en lang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ijs is inderdaad wel een heel slecht idee, helemaal omdat het om een open wond gaat. Vet (of steriel) afdekken en arts bezoeken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
NOOIT iets op een brandwond smeren. Zeker niet op een open wond. De kans dat je hiermee een wond infecteert is levensgroot en vrijwel alle middelen isoleren juist de wond waardoor de warmte van de verbranding niet naar buiten kan maar juist in de wond blijft en de verbranding langer doorgaat. Je gebruikt een vet gaas om te voorkomen dat deze aan de huis plakt en je de blaar opentrekt als je het verband verwisseld. Overigens alleen verband er op nadat je hebt gekoeld (minstens 10 minuten maar liever een half uur) en de wond niet meer warm/heet voelt.
liveisgreat
9 jaar geleden
Je zal wellicht niet meteen iets in huis kunnen halen op zondagavond, dus even een goed werkende truuk uit Oma's trukkendoos...
Als brandwonden pijn doen mag je er juist geen koud water opdoen en zeker geen ijs. wat je er wel op kan doen, is warm water, zo warm dan dat je net kan verdragen (pas op : je hoeft je natuurlijk niet nog eens te verbranden, maar het zal wel pijn doen dus bijt even op je tanden). Hoe warmer je kan verdragen, hoe beter het werkt. Blijf het even volhouden. Als je je hand onder het water vandaan haalt, zal de pijn normaal gezien minder erg zijn. komt de pijn terug op, herhalen
is je wonde ontstoken, dan kan je een zoutbad nemen. Doe dan ook weer heet water in een schone kom (zelfde principe : je hoeft je nu ook weer niet te verbranden ...maar maak het gerust heet genoeg) met enkele scheppen zout. Dompel je hand onder. Het zal weer pijn doen en de wonde zal beginnen te trekken. Hou het zeker vijf minuten vol. Als het water afkoelt, kokend water toevoegen tot het weer heet is (pas op : neem eerst je hand er even uit!). Nadien - als je dat hebt - ontsmettende of antibiotische zalf op doen uit de tube (dus niet met de vinger erop wrijven!!! gewoon rechtstreeks vanuit de tube een dot zalf erop). Dan afdekken met steriel gaas (om de zalf op zijn plaats te houden) of met een grote pleister (met katoenen stukje op de wonde) als je geen steriel gaas hebt. In geval van nood, een propere papieren zakdoek (vers uit het pakje).
Warm water helpt veel beter tegen de pijn dan koud water bij brandwonden. Leuk is het niet, maar nadien voel je wel het verschil.
Ga morgen naar de apotheker zodat je voor de volgende keer iets in huis hebt. In België is er bv. Flamazine, die werkt zeer goed. Maar ook bij die zalven eerst je brandwonde onder warm water.

Antwoorden (2)

Goeie kokosolie (zelf getest, na vastpakken soldeerbout)
Eerst koelen zoals crea het zegt.
Dan een verbandje met kokosolie en af een toe een beetje aanvullen.

http://zaplog.nl/zaplog/article/dertien_bewezen_geneeskrachtige_eigenschappen_van_kokosolie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om te beginnen had je eerst minstens 20 minuten moeten koelen met lauw stromend water. Het ijs had je niet moeten doen, daarmee maak je het juist erger.

Als het hele verbrande gebied alleen rood is met misschien wat zwelling (naast de pijn) dan is het een eerste graads brandwond. Dit gaat met een paar dagen over en behoeft geen behandeling. Sommige mensen vinden het fijn om er aftersun op te smeren, dat is geen probleem.

Als er naast de roodheid een blaar vormt is het tweede graads verbrand. Dek de blaar af met een vette gaas en daaroverheen een normaal gaas of verband. Eventueel kan je zelf vette gaas maken door vaseline op een normaal gaas te smeren.
Het beste kan je een goede laag flammazine op een gaas smeren en dat op de blaar leggen, maar flammazine is in Nederland alleen op recept te krijgen.
Elke tweede graads brandwond die groter is dan je duimnagel behoeft medische zorg. Als de blaar dus groter is dan je duimnagel kan je beter langs je huisarts, dat kan ook morgen; gezien het weekend dus via de huisartsenpost.

Als er ook een bleek en gevoelloos deel in de wond zit dan is het een derde graads brandwond. Behandeling die als een tweede graads brandwond, met als verschil dat elke derde graads brandwond door een arts gezien dient te worden. Als je hem netjes verzorg t kan dat in principe ook tot morgen wachten.

Bij twijfel moet ik je echt aanraden een arts op te zoeken.