Restauranitis (zie uitleg) : hoe kan je dat vermijden?

Ik ben gisteren onwel geworden en even flauw gevallen. Mijn dochter heeft de ambulance gebeld, bloeddruk was 6 op 4, zakte dan naar 5 op 3. gelukkig steeg de bloeddruk weer eenmaal ik aan de zuurstof hing...maar bleef toch nog lang hangen op 8 op 4 (de onderdruk steeg maar niet, en dit gedurende enkele uren).
Diagnose : restauranitis. Hier had ik nog nooit van gehoord, maar het zou komen door een combinatie van zwaar tafelen en hitte. Alleen :ik had gisteren niet zwaar getafeld. Onder de middag een aardbeientaartje gedeeld met mijn dochter, nadien rijstwafels met humus en véél water.
Om 19u dan 2 glazen Sangria met véél fruit die we rustig opdronken in de schaduw.
we zijn dan nog gaan pootjebaden in zee, en hebben ons op zo een reuzenschommel gezet. En toen ging het mis.
ik kreeg erge buikpijn, zo een buikpijn die je kan hebben vlak voor je naar de "grote toilet" moet of bij krampen door zenuwen enz... Even gaan liggen (in de schaduw), en ik raakte niet meer recht.
Nu vraag ik me af hoe ik in hemelsnaam restauranitis gekregen kan hebben. De dokter in het ziekenhuis zei dat het mogelijk kwam door een op handen zijnde buikgriep, die ik vandaag dan ook zou moeten hebben, maar ik voel helemaal niks meer, alleen nog wat zwak van gisteren.
Dus ben ik nu wat bang dat ik het nog eens zal krijgen. Mijn dochter kreeg geen hulp, omdat het eruit zag alsof ik straalbezopen was. Dus als ik eens alleen loop en het begint...
Wat kan ik doen om dit voortaan te vermijden?

1.5K
Amadea
9 jaar geleden
De term komt alleen in jouw vraag voor, verder kent Google 'm niet. Was het wel serieus?
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik heb nog nooit van die term gehoord
liveisgreat
9 jaar geleden
wel ik heb ook al gezocht, maar het was serieus, de dokter zei het dus... en lachte niet. Zei ook dat je dan vaak aan de hartbewaking moet en dat er mensen van doodgaan. Allemaal bloedernstig, ik heb ook aan mijn dochter gevraagd of ik het wel goed verstaan had en zij had het ook zo gehoord.
hoe dan ook, los van het woord, de vraag is : hoe vermijd ik dit (ik eet zeer zelden "te zwaar" en zeker niet op hete dagen...)
Ritsuka
9 jaar geleden
Vraag de arts eens om het op te schrijven, niemand hier heeft er ooit van gehoord, misschien hebben jullie het toch verkeerd verstaan.
Beter nog, laat uittypen, dat doktershandschrift ;)
Ritsuka
9 jaar geleden
Als we niet weten wat het precies is, kunnen we je ook niet helpen.
Heeft je arts je verder geen advies gegeven?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het woord bestaat niet.
Raar hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
itis wordt te pas en te onpas gebruikt, zoals vergaderitis enz. http://nl.wiktionary.org/wiki/-itis
liveisgreat
9 jaar geleden
meer info in AZ Zeno in Knokke...
idd itis is wellicht een spreekwijze, een populistische term voor een ander syndroom
liveisgreat
9 jaar geleden
Hoe dan ook, bloeddruk 5/3 is toch wel verontrustend, ik denk dat dat echt niet gezond is zo weinig; en het komt toch wel door iets...ondertussen gelukkig gestegen tot 9/6, nog niet super maar toch al beter
Ritsuka
9 jaar geleden
Die bloeddruk zegt mij niet zoveel, in Nederland gebruiken we andere waardes. Daar is 120/80 een normale waarde
liveisgreat
9 jaar geleden
Ritsuka, het was 50/30. ik heb nu 95/75 dus nog niet echt okee toch...
ja ik ben tegen van alles en nog was allergisch, dus wie weet... plus zaten er ook aardbeien in de sangria.... :-/.

Het beste antwoord

Mogelijk gebruikte men de term 'orthostatische hypotensie'. Mensen die dat hebben ondervinden last van zwakte, een licht gevoel in het hoofd, duizeligheid, verwardheid of wazig zien wanneer ze te abrupt opstaan nadat ze lang hebben gezeten. De symptomen zijn heviger als ze vermoeid zijn, zich hebben ingespannen, alcohol hebben gedronken, of een zware maaltijd hebben genuttigd. Als de bloedtoevoer naar de hersenen sterk daalt, kan de patiënt flauwvallen of zelfs stuipen krijgen.

Maatregelen om te voorkómen dat het flauwvallen nog een keer gebeurt zijn: niet te snel opstaan of rechtop gaan zitten, en niet te lang achter elkaar stil blijven staan. Ga langzaam zitten of opstaan. Neem veel vocht in, maar drink weinig of geen alcoholische drank.
Wanneer er geen sprake is van hartfalen of hoge bloeddruk, wordt vaak geadviseerd ruim zout aan het eten toe te voegen of zouttabletten te nemen. Dit moet echter onder toezicht van een arts gebeuren.
Amadea
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
inderdaad, dat had men me al eens geadviseerd, om altijd een zakje chips bij te hebben... vanwege het zout. maar als ik nu één ding niet graag lust ... soit, na je antwoord heb ik meteen chips gekocht dus ik ga voortaan niet meer buiten zonder....

Andere antwoorden (1)

Het lijkt me het vasovagale reflex of vasavogale syncope, dit kan ook komen door te weinig te eten, zeker met twee sangria's op een te lege maag.

Een aantal tips om het te voorkomen zijn :

per dag minimaal 2 liter water drinken;
zorg dat u voldoende zout binnenkrijgt;
drink cafeïnehoudende dranken voor het opstaan of na de maaltijd;
vermijd overmatig alcoholgebruik;
gebruik kleine porties tijdens uw maaltijd;
sta niet te snel op als u een tijd heeft gezeten of gelegen;
voor het opstaan de benen of de voeten bewegen;
vermijd langdurig stilstaan;
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik vind ook dat de hoeveelheid eten die liveisgreat noemt erg weinig is.
liveisgreat
9 jaar geleden
ik vind een halve aardbeientaart toch al veel eten.... plus idd die rijstwafels met humus.
Goeie tips, Veliko, bedankt! iik heb meteen een zakje chips gekocht dat ik altijd op zak zal houden. Drinken doe ik genoeg hoor (water bedoel ik) maar mijn maag was toch niet écht leeg. Men zou denken dat i dan eerder dronken zou worden ipv onwel.
Ik vind die 5/3 bloeddruk dus echt heel verontrustend, ik denk dat dat niet gezond is en best vermeden wordt
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Oh een hele halve taart! Ik dacht dat je een puntje of een gebakje bedoelde dat je gedeeld had.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee dan was je maag idd niet echt leeg, zodra je naar drank ruikt denken ze vaak verkeerd. Een vriend van mij viel ook een keer zo om, in een cafe na echt maar 1 pilsje, kwam met zijn hoofd tegen de deurklink van de wc en gat in zijn hoofd. Is naar het ziekenhuis gebracht en heel slordig gehecht, verder niet geholpen, ze dachten dat het door de drank kwam. Wat z'n bloeddruk was weet ik niet, ben ik nu wel nieuwsgierig naar.
liveisgreat
9 jaar geleden
ja, idd, mensen hebben snel vooroordelen (terwijl er aan de andere kant weinig geheelonthouders zijn :-) dus vele mensen drinken wel eens een glaasje, en soms ook een glaasje teveel).
maar om daarvoor slecht te hechten...dat lijkt me nu wel echt overdreven qua reactie. dat zou betekenen dat men iemand slecht opereert omdat hij onder invloed een ongeval heeft. zou ik stappen voor ondernomen hebben in je vriend zijn plaats.
wat het kan geweest zijn met je vriend weet ik natuurlijk niet, maar bloeddruk is een kanshebber, al zijn er natuurlijk nog mogelijke oorzaken van plots omvallen...