Mijn vriend heeft bijna dagelijks een soort van epileptische aanval maar het is geen epilepsie. Wat zou het wel kunnen zijn? Iemand die dit herkent?

Al bijna 20 jaar lang heeft hij een soort aanval waarbij hij begint te schudden over zijn hele lichaam maar wel bij bewustzijn blijft. HIj moet zich dan ergens aan vasthouden of door de knieen gaan en met zen handen tegen de grond steunen. Hij kan zo'n aanval aantal voelen aankomen. Het bouwt zich als het ware op, getriggerd door blaffen van een hond dichtbij of iets anders stressvol. Hij is hier verscheidene malen voor bij de huisarts geweest. Heeft een hersenscan en andere neurologische testen ondergaan. (wel al vele jaren terug). Toen dit niks opleverde is hij naar een psychiater doorverwezen waar hij nu al 2.5 jaar wekelijks gaat en die beweerde dat het een lichte vorm van schizofrenie zou zijn waar hij nu ook al 2 jaar medicatie voor krijgt. (diagnose deels doordat mijn vriend zijn moeder schizofreen is ). Echter nu claimt de psych dat hij zo goed als genezen is. Hoewel er in al die tijd geen enkele verandering geweest is in die aanvallen die hij krijgt. Wat voor mij alleen maar bewijst dat die schizofrenie boelshit was en mijn vriend al die tijd medicatie voor niets genomen heeft. (en trust me, veel bijwerkingen). Ik hoop een beetje dat iemand dit soort aanvallen herkent en een idee heeft waar we nu moeten zoeken voor een oplossing. Hij is doodsbenauwd om zo'n aanval te krijgen en plein public of als ie iets met ons dochtertje onderneemt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

zijn het wel epileptische aanvallen dan, of is het migraine...
want daar lijkt t ook op...
kortom advies, zoek een andere arts op, vraag een second opinion aan...
laat je niet met een kluitje in t riet sturen, want als dit al zolang duurt moet t toch een oorzaak zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn vele varianten van gedeeltelijke en totale epilepsie varrierend van absence naar grand mal. Het kan dat jouw vriend een tussenvorm heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou misschien een paniekaanval kunnen zijn.
Paniekaanvallen worden getriggerd door angst, stress, schrik, etc. (zoals bijvoorbeeld door het harde geluid van het geblaf), en kunnen heel heftige lichamelijke reacties oproepen.
Personen met paniekaanvallen komen vaak in een vicieuze cirkel terecht omdat ze angstig zijn voor het krijgen van een paniekaanval (zoals jouw vriend die niet wil dat het in het openbaar voorkomt). Door die angst wordt vervolgens een paniekaanval getriggerd.
Bespreek dit eens met de huisarts en wellicht kan hij worden doorverwezen naar een psycholoog waarmee hij kan kijken of er gevoelsmatig misschien iets niet lekker zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem anders een keer contact op met het Nationaal Epilepsie Fonds. Wij luisteren graag naar je verhaal en mogelijk kunnen we je verder helpen. Je kan ons mailen of bellen. Onze contactgegevens vind je hier:

http://www.epilepsiefonds.nl/contact

Groeten Jorn

Nationaal Epilepsie Fonds
Communicatieafdeling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk aan een storing in het vegetatieve zenuwstelsel.

Lees even door wat onderstaande link te zeggen heeft.

Je zal er misschien nog eerder een internist dan een neuroloog over moeten raadplegen.

Ik ben geen arts, maar loop al 35 jaar mee in de gezondheidszorg, en je vangt wel eens iets op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou als ik jouw vriend was vragen of ik doorverwezen kon worden naar een neuroloog voor een second opinion. Als dat niets oplevert, heeft de neuroloog misschien een suggestie voor een andere specialist om verder te zoeken.

Ik hoop dat jullie toch een oplossing vinden!