Als je vaak last hebt van rugpijn en een voorovergebogen houding hebt, moet je dan naar de fysio of?

Ik heb jaren last van mijn rug. Tussen me schouderbladen zit me rug vaak vast. Het helpt soms door bepaalde bewegingen te maken om het te kraken. Ik heb een voorovergebogen houding
Moet ik dan naar de fysio of mensendieck

1.4K
Inekez1
2 jaar geleden
Er zijn ook fysiotherapeuten die zich gespecialiseerd hebben in Mensendieck. Die kijken per persoon en per klacht welke behandeling of therapie het beste is. Een combinatie van beide is dan ook goed mogelijk. In jouw geval kan ik me voorstellen dat er eerst iets gedaan wordt aan je pijnklachten, maar dat er ook bepaalde oefeningen of gewoontes aangeleerd moeten worden om te voorkomen dat de klachten telkens terugkomen.
ronron1212
2 jaar geleden
Zo heb je ook haptonomie
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Sommige fysio's/manueel therapeuten doen ook aan dry needling. Dan gaan ze met een uiterst dun naaldje prikken in spieren. De spier reageert en springt uit de knoop en ontspant. Zo'n behandeling kan best vervelend zijn maar is wel zeer effectief. Zo hebben ze wel eens nek en bovenrug behandeld bij mij. Zaak is wel dat je daarna natuurlijk voldoende beweegt anders zit het zo weer vast.

Het beste antwoord

Naar de huisarts. Die kan bepalen welke therapie in jouw geval het beste is.
Zowel fysiotherapeuten als oefentherapeuten behandelen houding- en bewegingsgerelateerde klachten.
Fysiotherapeuten proberen door middel van manuele technieken als massages en mobilisaties klachten te verminderen (hands on). Mensendiecktherapeuten zijn gespecialiseerd in het geven van oefeningen en de bewustwording van het bewegingsgedrag (hands off).
SimonV