Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je rugpijn krijgen van je matras?

Ik heb jaren lang heerlijk geslapen op mijn matras, maar de laatste tijd heb ik veel last van mijn rug en slaap ik slechter. Kan dit komen door het matras zelf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Half mei kocht ik een nieuw bed bij Ikea en vrijwel meteen had ik last van mijn rug. Al snel het matras omgeruild, ging iets beter maar hielp niet veel. Toen naar een dure winkel gegaan en een nieuw bed gekocht en..... geen verbetering maar sinds begin december ben ik van mijn rugpijn af. Ik ben nog naar de huisarts geweest: ja lage rugpijn, aspecifiek, kon niets voor mij doen en twee maanden later was het over. Mijn advies: ga nu niet meteen aan het bed lopen sleutelen als dat jarenlang goed was. Wacht het even een paar maanden af.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een matras heeft ook een beperkte levensduur. Na verloop van tijd kan een matras gaan doorzakken, waardoor je lighouding verslechtert. Dit kan rugklachten veroorzaken.
(Lees meer...)
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, een matras slijt door de jaren heen. Er is geen exact jaartal voor te zeggen, dit hangt onder andere af van de kwaliteit van je matras.

'Zelfs de beste en meest duurzame matras raakt na enkele jaren intensief gebruik versleten. De fut gaat eruit. Veerkracht en draagvermogen worden met de dag minder. Dat geldt overigens niet alleen voor je matras, maar ook voor de matrasdrager. Slapen op een verouderde matras en matrasdrager is slecht voor je welverdiende rust, maar ook voor je rug en ledematen. Je lichaam krijgt niet meer de ondersteuning die het nodig heeft om te herstellen van werk of sport.'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de matras nooit draait dan kun je er zeker problemen mee krijgen !
Een matras gaat ongeveer tot 10 jaar mee .
Ik heb op mijn matras cijfers gezet en om de 3 maand draai ik mijn matras .
Zet rechtsonder een 1 .
Draai de matras horizontaal en zet rechtsonder een 2 .
Draai de matras nu de onderkant boven en zet rechtsonder een 3 .
En draai de matras nu horizontaal en zet rechtsonder een 4 .
Nu wordt jou matras ook mooi gelucht en je gebruikt de matras aan alle kanten en je voorkomt dat de matras op een punt gaat inzakken .
En het zelfde kun je ook doen bij het kussen .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding