Waar komt precies het tenen lopen vandaan?

Ik ben 14 jaar en loop nog vaak op mijn tenen. Vooral met stress is het moeilijk om mijzelf in te houden. Als ik er op let is het wel wat minder maar je kan nou eenmaal niet dag in dag uit op jezelf letten.

Als het nodige informatie is:
- Ik ben slank gebouwd.
- Ik heb ook problemen met schrijven.
- Ik heb fysiotherapie gehad maar weinig baat aan gehad.
- Ik ben niet lenig

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Tenenlopen kan verschillende oorzaken hebben. Ik noem er een paar.

Bijna alle kinderen van ongeveer een jaar oud, die net leren lopen, lopen op de tenen. Normaal verandert dat tenenlopen vanzelf in normaal lopen, maar bij sommige mensen gebeurt dat niet of nauwelijks. Dat kan (maar hoeft niet) wijzen op een neurologische aandoening.

Heb je een te korte achillespees, dan loop je ook op je tenen, omdat normaal lopen pijnlijk is voor je kuitspier (die wordt dan te veel opgerekt).

Een andere aandoening is dat je de voorvoet niet omhoog kunt trekken. Dat kun je makkelijk proberen: ga zitten of staan, en trek je voorvoet omhoog, zodat je tenen zich richting knie bewegen. Kun jij dat net zo goed als andere mensen? Zo niet, dan kan dat een oorzaak zijn: bij het lopen moet je de voorvoet wat omhoog trekken, en mensen die dat niet (of niet meer) kunnen, gaan automatisch op de tenen lopen. (Ik merk dat zelf als ik een slapend been heb - het omhoog kunnen trekken van de voorvoet is dan het eerste dat uitvalt.)

Ook lichte spasticiteit kan een oorzaak zijn. Heeft dat misschien te maken met de moeite die je hebt met schrijven - is het de nauwkeurigheid van de kleine bewegingen waar je moeite mee hebt? Een collega van mij heeft een heel lichte spasticiteit, en hij kan daardoor zijn voorvoet niet goed omhoog trekken, dus hij loopt ook enigzins op zijn tenen.

--

Hierboven heb ik een aantal mogelijke oorzaken genoemd. Er zijn er vast meer. De enige die er echt iets over kan zeggen is een arts - desondankt hoop ik dat je toch iets aan mijn antwoord hebt.

Hieronder heb ik twee interessante bronnen toegevoegd. Ik heb de Engelstalige pagina's genomen, omdat die uitgebreidere informatie geven dan de Nederlandstalige pagina's. Mocht je moeite hebben met de Engelse termen, dan kun je zelf de Nederlandstalige pagina's wel vinden.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het gezegde luidt niet voor niets 'op je tenen moeten lopen' voor iets waar je alle zeilen moet bijzetten om het te halen (een examen of een andere zware taak).
Je geeft zelf het antwoord al haast; vooral bij stress is het moeilijk. Bij stress spannen ook de spieren zich aan; bij de meeste mensen levert dit vooral stijve schouders of een stijve nek op, maar vooral bij jonge mensen kunnen de kuitspieren zich zo aanspannen dat ze er van op hun tenen gaan lopen.
Het zou kunnen zijn dat de omgeving een zware druk op je legt of dat je niet goed weet waar je aan moet voldoen of wat er van je wordt verwacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag deze vraag en vond 'm wel grappig, want ik heb zelf ook dit probleem, en ik ben 14:) maar oké bij mij ligt het aan dat ik een te korte achillespees heb, hierdoor ben ik ook minder lenig omdat een te korte achillespees vaak samen gaat met andere korte spieren. ik zit hiervoor nu bij de fysio om mijn spieren een beetje op te rekken. het is mogelijk dat jij hetzelfde hebt maar dat je verkeerde oefeningen hebt gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien zijn jouw klachten meer van psychische aard voort komend uit spanningen,je zou het eens met je Huisarts of een Psycholoog kunnen bespreken.