Welke therapeut kan het besteen helpen met spanning uit je lichaam halen ?

Ik heb al eerder een paar vragen gesteld met lichamelijke klachten, maar nu ben ik begonnen bij een psycholoog om te kijken hoe ik spanning uit mijn lichaam kan krijgen na 4 erg stressvolle jaren. Dit had te maken met een eigen zaak die we hebben moeten sluiten om faillissement te voorkomen. Nu zoek ik eigenlijk een therapie/ondersteuning waar ik lichaam gericht zou kunnen werken en hiermee de onetspanning kan toelaten. En ik heb het gevoel dat ik met praten het niet ga oplossen. Iemand ervaring hiermee?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.7K
Ivana
6 jaar geleden
Binnen het gezin goede ervaringen met acupuncturist.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Muppet76
Je schrijft eigenlijk, dat je jouw begonnen therapie bij de psycholoog niet ziet zitten... maar geef jij jezelf wel de tijd om dit in alle rust uit te proberen en te kijken of je er wel of geen baat bij hebt?
Als je er nu al niks in ziet, dan geef je het èn jezelf ook geen kans van slagen. Ontspannen = rust. Gun jezelf de rust en de tijd. En het mooie is: dat kan jijzelf voor jou regelen, daar heb je niemand anders voor nodig.

Antwoorden (5)

Mijn ervaring is, dat je de beste ontspanning krijgt door te sporten. Kies een goede sportschool; bij voorkeur een die óók beschikt over een Sauna en/of Turks stoombad want na het sporten is niets heerlijker dan een goede Sauna. Je vergeet alles, zet alle problemen van je af én je slaapt naderhand heerlijk.
Naast de sportschool zou ik een ontspannende massage aanvragen bij een fysiotherapeut. Een maal per week fysiotherapie en twee maal per week sportschool en na twee á drie weken ervaar je al hoe plezierig dat voelt.

Op internet vind je nog gegevens over het effect van sport, maar je moet het wél zelf doen:
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/lifestyle/109918-5-relax-tips-om-nu-te-ontspannen.html
Naast de lichamelijke en conditionele voordelen zijn sporten en bewegen ook goed ter ontspanning. Door te bewegen verzet je je zinnen, je kan stoom afblazen en er komen stoffen vrij in de hersenen (endorphinen) die voor een goed gevoel zorgen. Door stress komt er adrenaline vrij in het lichaam. Door te bewegen kan iemand deze vrijgekomen adrenaline weer kwijt. Ook werkt beweging in spannende situaties omdat mensen tijdens een wandeling of sporten met een ander perspectief naar deze situaties kunnen kijken. De frisse buitenlucht doet vaak al veel goeds. Alleen sporten of bewegen kan dus zorgen voor nieuwe, positieve inzichten en benadering van de situatie. Sommige mensen vinden het prettig om hun gedachten te ordenen door het te vertellen aan een goede vriend, dit kan goed tijdens beweging. Samen met iemand sporten of bewegen kan dan gezien worden als een vorm van sociale ondersteuning en kan helpen bij het ontspannen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je zou eens een mindfulness cursus kunnen proberen! Is hier onder andere voor bedoelt. Succes
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik heb al een mindfulnesscursus gevolgd en gebruik dit ook hiervoor.
Er zijn fysiotherapeuten die gespecialiseerd zijn in spanningsklachten.
Je huisarts weet welke er bij jou in de buurt zit. En kan je hiernaar doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bio energetica is een lichamelijke therapie die er specifiek op gericht is op ontspanning.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zoek een BSR-practioner in je buurt! Body Stress Release helpt spierspanning te verminderen. Is bewezen effectief en weinig ingrijpend (lichte drukjes/veegjes over de romp, gewoon over de kleding heen). Vergoeding vanuit aanvullende verzekeringen. Spierspanning wordt gedurende je leven door uiteenlopende oorzaken opgebouwd, denk aan ongelukken, vallen, ziektes, mentale stress door bv burn out, angst etc. Zie ook website body stress release. Ik heb er zelf veel baat bij
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wauw wat een reacties. Dank jullie wel. Ik hoop nu een passende combinatie gevonden te hebben dat mij weer zen gaat helpen krijgen. De fysiotherapeut blijft, daarnaast ga ik.logopedie proberen voor hals en middenrif en ipv psycholoog ga ik naar een praktijk voor persoonlijke ontwikkeling bij een psychotherapeut. Dit ga ik eerst een kans geven en zien wat het mij brengt. De bsr heb ik ook nog in mijn achterhoofd, want een aantal jaren terug heeft zij mij ook geholpen met verminderen van spanning. Nogmaals dank jullie wel.