Hoe werkt de ziekte wet en het contact met de arbo arts?

Hallo Iedereen

Sinds 4 Jaar heb ik ernstige pijn in mijn gewrichten.Na vaak van het kastje naar de muur gestuurd te zijn lijkt de diagnose helder. k zou een gronisch pijn syndroom hebben.

Inmiddels is de pijn zo heftig geworden dat ik bijna niet meer kan lopen.Grote afstanden doe ik dan ook op krukken. En met een grote afstand bedoel ik bijvoorbeeld door de alberthein. En zelfs zitten is pijnlijk.

Ik werk in een kinderdagverblijf en ben bang voor wat de toekomst mij zal brengen omdat ik het gevoel heb dat ik voorlopig nog niet in staat zal zijn om te werken. Op het moment heb ik zwangerschaps verlof en zal ik bijna van mijn dochter bevallen. Nu wil ik goed voorbereid zijn op het feit dat ik (zoals mijn dokter aangeeft)niet direct beter zal worden. Maar ik kan nu alles behalve onzekerheid gebruiken omdat ik natuurlijk ook een kleintje krijg.

Nu is mijn vraag hoe werkt zo'n ziekmeld proces. En kan ik gewoon een willkeurige arbo-arts bellen of moet ik daarvoor contact opnemen met mijn werkgever? Het s mij niet duidelijk hoe ik aan het nr van de arbo arts kom. Of kan ik ook gewoon uwv bellen?
Ik heb trouwens wel een contract voor onbepaalde tijd.

Ik hoop dan ook dat er iemand is die mij antwoorden kan geven want ik zit met mijn handen in het haar.

Groetjes Els

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Je werkgever heeft een arbodienst. Dat is verplicht. Tegenwoordig zijn er ook commerciële verzuimbureau's (was dit weekend aandacht voor vanwege een recente aflevering van Zembla) en ook die zijn verplicht om samen te werken met bedrijfsartsen. Bij langdurige ziekte moet een werknemer binnen een bepaalde tijd door een bedrijfsarts gezien zijn, en moet er een plan van aanpak opgesteld worden om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk weer (eventueel met aanpassingen of in een andere functie) aan de slag kunt.

De bedrijfsarts kies je dus niet zelf, het hangt van je werkgever af van welke verzuim- of arbodienst die de diensten afneemt. Ziekmelden doe je door je ziek te melden bij je werkgever. Indien nodig, geeft die je ziekmelding door aan de arbodienst, en krijg je een oproep van de bedrijfsarts.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je kunt ook zelf een gesprek aanvragen bij de bedrijfsarts, dat kan ook zonder je ziek te melden. Vraag je werkgever om de contactgegevens.

Als het je gaat om het werken aan herstel, dan kan dat ook buiten het proces van ziekmelden om. Ik weet niet wat voor behandeling je op dit moment krijgt, maar elk revalidatiecentrum heeft tegenwoordig een team dat gespecialiseerd is in de behandeling van chronische pijn. Je kun je huisarts vragen om een verwijzing naar een revalidatiearts, en daar om advies vragen voor wat betreft behandeling en eventuele aanpassingen op je werk. Vaak zul je in een revalidatiecentrum een multidisciplinaire behandeling volgen, en is er ook begeleiding op het werk mogelijk. Er zijn zelfs centra die gespecialiseerd zijn in arbeidsrevalidatie, waar de behandeling dus vooral is gericht op het beter kunnen functioneren op je werk, en eventueel het aanpassen van je manier van werken, het verbeteren van de ergonomie op je werkplek, en andere dingen die erop gericht zijn dat je het werken beter vol kunt houden.

Toegevoegd na 21 minuten:
In de bron wat informatie over ziekmelding tijdens zwangerschapsverlof, misschien nog zinnig voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor jou reactie! Erg fijn om hier wat info over te krijgen. Ik vroeg mij alleen af of het niet handig is om zelf van te voren contact op te nemen met de arbo arts? Mijn werkgever heeft nogal de neiging op pusherig te zijn. En ik heb hierdoor veel stress gehad in het verleden. Nu wil ik dat graag voor zijn door dus het contact dan via de arbo arts en mijn werkgever te laten gaan. Of kan dat niet op die manier? En moet ik dan het telefoon nr van de arbo- arts aan mijn werkgever vragen? Of kan ik net zo goed mezelf ziekmelden en dan maar afwachten waneer ik opgeroepen word. Terwijl ik uiteraard nog steeds mijn fisiotherapie etc voortzet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is voor m ij nu helemaal duidelijk enorm bedankt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook een afspraak maken met de bedrijfsarts zonder je ziek te melden, zie mijn aanvulling. Ziekmelden moet je niet doen omdat je de bedrijfsarts wilt spreken, dat moet je doen omdat je niet in staat bent om te werken. Even voor mijn beeldvorming: je hebt nu verlof, dus mij lijkt dat er niet een directe noodzaak is om je nú ziek te melden, maar dat je alvast stappen wilt ondernemen omdat je bang bent na afloop van je verlof meer tijd nodig te hebben voor herstel, klopt dat? Er wordt een onderscheid gemaakt in de uitvoering van de wet tussen een gewone ziekmelding en een ziekte die het gevolg is van zwangerschap of bevalling. Jij geeft aan dat je al veel langer klachten hebt, dus als je vanwege het herstel van deze klachten niet direct aan het werk kunt na afloop van je afgesproken verlofdatum, zou dat m.i. eerder een gewone ziekmelding zijn. Ik heb even een bron toegevoegd over ziek worden tijdens zwangerschapsverlof, misschien heb je daar nog iets aan. Mbt de toegankelijkheid van de bedrijfsarts blijkt keer op keer dat daar wat haken en ogen aanzitten, niet elke werknemer kan gemakkelijk en zonder tussenkomst van de werkgever bij een bedrijfsarts terecht. Als jij weet welke arbodienst je werkgever heeft, of dit na kunt vragen bij PZ, zou je gewoon kunnen bellen en informeren of je een afspraak kunt maken. Als dat niet lukt, zul je toch je werkgever moeten vragen. Overigens is daarna de bedrijfsarts aan zet, als die zegt dat jij nog even niet kunt werken, kan en mag je werkgever je niet dwingen om toch te komen. In dit geval kun je misschien het beste eerst even bij het UWV informeren of je zelf alvast contact op kunt nemen met je bedrijfsarts of dat zij hier ook een rol in spelen; dat hangt dus o.a. af van de vraag of eventueel langer verzuim te maken heeft met je zwangerschap of met je al langer bestaande klachten. Er lopen wat regelingen door elkaar, en dan is het extra belangrijk om goed te communiceren.