Moet ik op maat gemaakte oordoppen kopen of toch niet?

Ik ben gisteren naar een festival geweest en mijn oren suizden en aan mijn ene oor had ik het gevoel alsof het volgestopt zat met 'watten'
Ik heb de Alpine Partyplug nu. Mijn vraag is: moet ik op maat gemaakte oordoppen aanschaffen of toch maar niet?
Ik twijfel enorm omdat ik ze niet 'elke dag' nodig zal hebben maar toch ga ik regelmatig naar een concert/festival of een andere gelegenheid waarbij de muziek toch aardig hard staat en ik heb geen zin in 'gehoorbescherming.'
Het is een moeilijke afweging, mede omdat de op maat gemaakte toch wel duur zijn (ri. 160 euro)

p.s. mijn gehoor was al niet 'al te best' van jongs af aan

Toegevoegd na 23 minuten:
*gehoorbescherming moet gehoorbeschadiging zijn uiteraard!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Alsjeblieft koop op maat gemaakte oordoppen. Ik zelf heb ze te laat aangeschaft waardoor ik nu voor mijn hele leven last heb van oorsuizen. Geloof me, dit is echt geen pretje en ik raad het niemand aan.
Koop op maat gemaakte oordoppen en bescherm jezelf ermee. Het is inderdaad veel geld, maar het is beter dan oorsuizen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

probeer die gele oordoppen eens, je rolt ze tussen je vingers en brengt ze in waarop ze tot de juiste grootte komen, precies op maat. er steken wel gele stukjes uit, maar dat zie je niet als je haar erover heen valt. ikzelf gebruik deze doppen heel veel bij erg rumoerige gelegenheden omdat ik slecht tegen teveel ruis kan. bijv. op een feestje met veel mensen en muziek. ik heb ze altijd bij me - ook als het lawaaiig is en ik slapen wil doe ik ze in. ik kom nog met het plaatje van het doosje...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er bestaan was bolletjes van "ohropax". Te koop bij de drogist.
Het is flexibel kneedbaar en je kunt met wat gewiebel de toegang voor het geluid zo regelen dat je voldoende hoort en ze toch bescherming bieden.
Je kunt ze hergebruiken maar ze zijn zo goedkoop dat, wanneer je ze maar af en toe gebruikt, ze toch nog prima te betalen zijn.
Er zijn ook oor pluggen te koop v.a. ongeveer 10 euro. Deze zitten bij mensen met een wat kleine gehooringang iets minder comfortabel. Maar zelfs bij deze prijs het het proberen waard.
Wanneer je heel vaak naar festivals en concerten gaat (bijv. 1 x per maand) is een op maat gemaakte gehoorbescherming geen overbodige luxe. Je moet dan rekenen op ongeveer 100 a 150 euro.
Je kunt al na een half uur (ligt een beetje aan het aantal decibellen) harde muziek blijvende gehoorschade oplopen. Veel mensen hebben dan constante ruis geluiden of een aanhoudend piep geluid waar ze misschien nooit meer vanaf komen.
Als je je zorgen maakt ga dan even naar de huisarts en laat je evt. doorverwijzen naar een oorspecialist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maat oordoppen, is niet nodig, het enige voordeel is meer comfor.
Die alpha doppen die je nu gebruik zijn prima, maar wel indien anders werken ze niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onzin. Maat oordoppen zijn gemaakt om precies in je oorschelp te passen waardoor ze beter zitten, beter blijven zitten en beter dempen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, mijn gehoorgang is bij mijn ene oor onmogelijk dicht te krijgen: elke niet op maat gegoten oordop floept er binnen een minuut weer uit.
Uiteindelijk blijft dit natuurlijk altijd je eigen keuze. Maar het zijn wel je oren en je kan die oordoppen je gehele leven gebruiken.

Eventjes een kleine uitleg van je oor:
In het slakkenhuis in je oor zitten haartjes die het geluid doorgeven. Als je je oren blootstelt aan een te hard geluid zullen deze haartjes stuk gaan. Het geluid dat hiervan het gevolg is is eigenlijk een fantoompijn, de haartjes zullen dus ook niet meer aangroeien en zal je voor altijd missen.

Zelf, als ik vaak naar een festival zou gaan, zou ik het wel doen. Je kan die dingen nog altijd gebruiken, je oren groeien toch niet meer en het scheelt op latere leeftijd een hele hoop gedoe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Logisch dat je twijfelt aangezien het wel een investering is, maar zeker een investering waarvan ik wel denk dat het het zeker waard is. Als je zelf al aangeeft dat je gehoor niet 'al te best' is en je last heb van suizende oren. Je hebt maar één paar oren en je als je regelmatig een concert of festival bezoekt dan haal je die investering er makkelijk uit.

Ik had zelf eerst ook partyplugs. Prima dopjes alleen ik hou ook wel van een festivalletje op zijn tijd en ben dus ook overgestapt op oordopjes op maat. Ze zitten echt heerlijk en merk niet eens meer dat ik ze in heb. Ik heb ze laten maken bij Alpine, volgens mij waren ze net geen 100. Het was in ieder geval goedkoper dan bij de lokale specsavers/hans anders.

De keuze is natuurlijk uiteindelijk aan jezelf. Ik ben er in ieder geval super blij mee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op maat kopen zoiezo! het zijn je oren, en oorsuizen kan je leven echt een hel maken ik kan het weten helaas. 160 euro? ik heb doppen doorzichtig voor 130 euro hele mooie dingen (die gebruiken ze normaal gesproken in de bouw en dempen 30 db)

Je heb ook speciale doppen voor concerten en festivals die dempen ook geluid maar de kwaliteit van de muziek word er niet minder (dempen alleen de schadelijke geluiden eruit) deze concerten en festivals doppen zijn ook nog goedkoper dan de zwaarste oordoppen die ik heb van 130 euro.

Heb ze nu 3 jaar en ben blij dat ik ze heb! ik raad ze aan.
Merk is geloof ik Exinore hear protection

Kan nog wel even na kijken eventueel als het je wat lijkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Soms staat er bij van de weg werpdoppen dat ze ook 30db dempen maar dat is niet zo ze dempen veel minder vind het zelf niet betrouwbaar die wegwerp doppen!

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=37&t=93072 zo zien ze eruit in het oor bijna niet zichtbaar en zitten prima
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Wat voorheen bekend stonden op de consumentenmarkt als Exinore gehoorbeschermers, zijn per 1 juni Elacin oordoppen geworden. Ik benijd de mensen die nog kunnen overwegen om te voorkómen dat ze tinnitus krijgen. Ik heb het. En het gaat _niet_ meer weg. Knoop dat maar in je oren.
Ik gebruik zelf Alpines, ooit gekocht voor 2 tientjes. Ik vind ze prima werken. Die gele herriestoppers vind ik niet fijn. Ik vind ze niet lekker zitten en als je ze uit je oor haalt krijg je ze er maar weer moeilijk in, is mijn ervaring.