Is dit puistje gevaarlijk?

Het is misschien een rare vraag, maar it is what it is. Ik heb een allergische reactie op spijkerstof en daar loop ik al een tijdje mee. Nu merkte ik gister bij t omkleden dat t enorm veel zeer doen aan de bovenkant van mn been en daar zat een enorme rose bult. Klinkt vies: maar een soort tepel.

Er zat een witte plek op dus ik besloot t een poging te geven en ondanks dat t veel pijn deed, lukte het wel makkelijk. Veel pijn, bloed en pus later was de dikte afgenomen maar nou zag ik vanochtend dat er nog wel een zwelling zit en dat er echt soort van gaatje in mn huid zit.

Het is donkerrood en ik heb t idee dat t wel geneest maar ik heb ook t idee dat het niet helemaal goed zit.. weet iemand hier wat van?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Zoals jij het omschrijft gaat het om een zogenaamde steenpuist.
Een steenpuist is een rode zwelling waar een puskop opkomt.
Het komt door een ontsteking van een haarzakje, diep in de huid.
Laat de steenpuist met rust.
Was je handen regelmatig om verspreiding van bacteriën te voorkomen.
De puist breekt meestal vanzelf open en geneest dan binnen een week.
Soms moet de huisarts een sneetje in de puist maken.
Soms zijn antibiotica nodig, zoals bij koorts of weinig weerstand.
Gevaarlijk is een steenpuist niet. Het meest komt een steenpuist voor bij jongeren in de late pubertijd.
Toegevoegd op 06 januari 2021 18:12: tekst