Soms heb ik hoofdpijn als ik lig, als ik dan rechtop ga zitten is de hoofdpijn over, hoe kan dat?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik lig dan in bed, met mijn hoofd op mijn kussen. Mijn hoofd ligt niet lager dan de rest van mijn lijf.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.5K

Het beste antwoord

Het is natuurlijk lastig om dat met zekerheid te zeggen zo via GV, maar ik zou nog het eerste denken aan een probleem in je holtes.
Problemen in je voorhoofds- of kaakholtes komen erg vaak voor en kunnen hoofdpijn geven die houdingsafhankelijk is.

Nu zijn er verschillende problemen die dan kunnen spelen. Denk dan bijvoorbeeld aan een holteontsteking. Deze ontstaan doorgaans als gevolg van een verkoudheid; door de verkoudheid wordt een holte afgesloten waardoor snot in de holte achterblijft en een holteontsteking veroorzaakt. Hierbij ben je dus meestal verkouden; de pijn zit dan over de aangedane holte (boven de ogen bij een voorhoofdholteontsteking en onder de ogen/ naast de neus bij een kaakholteontsteking) De pijn kan variëren van een zeurderig drukkend gevoel tot hevige stekende pijn. Koorts kan maar hoeft niet. Als dit speelt dan kan je eens een week drie of vier maal daags sprayen met otrivin. Meestal geneest het daarmee vanzelf; als je koorts hebt of als dit niet werkt zul je naar je huisarts moeten voor een ander soort neusspray en/of antibiotica.

Een andere optie is een allergie; bijvoorbeeld hooikoorts of allergie voor huisstofmijt. Door de allergie kunnen de holtes weer verstopt raken. Hierbij treden ook de normale 'verkoudheidsklachten' op, voor ook een kriebel in de neus, veel niezen en bij hooikoorts jeukende/ geïrriteerde ogen. De therapie is hetzelfde als hierboven beschreven.

Een andere optie zijn neuspoliepen; dit zijn een soort slijmvlieszakjes die de holtes ook weer af kunnen sluiten. Vaak ontstaan ze door een chronische irritatie van het slijmvlies, soms zijn ze ook familiair. Ook in dit geval zou je otrivin kunnen proberen, maar andere neussprays (met ontstekingsremmers) werken vaak veel beter; die kan je alleen op recept krijgen. Als ook deze onvoldoende werken zal een KNO-arts ze moeten verwijderen.

Al met al dus een aantal opties, maar je kan dus gewoon eens kijken of de klachten minder worden met een neusspray; verlichting moet dan al snel optreden. Bij twijfel of als de neusspray niet werkt zal je naar je huisarts toe moeten.