Vanwaar komt het overmatig zweten ?

Ik heb sinds dat ik start met antidepressiva 10 mg elke morgend last van natte,zweterige benen en onderrug (toen slikte ik 5 mg) toen liet ik het verhogen naar 10 mg en sindsdan heb ik iets minder last van natte,zweterige benen en onderrug in de morgend als ik wakker word. Dit heb ik dagelijks (zonder onderbreking) last van. Mijn slaapkamer is goed verlucht en slaap met open ramen en mijn matras is luchtdoorlatend en ik slaap met katoenen linnen en draag een nachtjapon dus dit is de oorzaak niet en heb mijn schildklier laten controleren en niks dat wijst op de oorzaak. Weet er iemand vanwaar dit zal zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Medicijnen kunnen het zogeheten nachtzweten bevorderen, en van antidepressiva is het bekend dat zij van invloed kunnen zijn. Je vermeldt in de vraag niet welk middel jij slikt, maar het lijkt mij wel zeker dat het daardoor komt.
Amadea
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Maar verhogen van de dosis vermindert de klachten...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik slik Sipralexa
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus ik moet de dosis verhogen?
Amadea
9 jaar geleden
Nee, dat moet alleen in overleg met jouw arts gebeuren. Simon merkt op dat jij schrijft er minder last van te hebben sinds de dosis was verhoogd. Maar is misschien het tijdstip waarop jij het inneemt veranderd? Vooral als je het nu 's avonds slikt dan zal het daardoor kunnen komen. Verschuif het naar overdag, en je zult wellicht verbetering merken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik slik het s'morgens
Nachtelijk zweten komt vaak voor bij anti-depressiva, bijvoorbeeld bij paroxetine. De bijwerkingen van het medicijn nemen wel af naarmate je het langer slikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik slik Sipralexa al zeker 6 maanden,wel raar dat die bijwerkingen er nog steeds zijn of heb ik dat verkeerd?