Hoe weet ik of X-benen door overgewicht heb of niet?

Iemand vroeg me of ik X-benen had. Nooit eerder was me dat opgevallen, maar na een kijkje in de spiegel constateerde ik dat het wel zo lijkt, van de achterkant althans. Nou heb ik net geen overgewicht als ik afga op het BMI, maar de dunste ben ik ook niet. Vanaf de romp ben ik vrij vol vergeleken met de rest van het lichaam. Hoe weet ik nou zeker of die lichte X-benen het gevolg zijn van mijn gewicht zonder nader medisch onderzoek te doen (röntgenfoto's enz.)? Is afvallen genoeg om van mijn X-benen af te komen? Met alle respect, goedbedoelde adviezen over mijn zelfbeeld mogen achterwege blijven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Als het zo veel moeite kost om dat te constateren, dan heb je niet echt
X-benen.
X-benen is een term voor standsafwijking van de benen. Bij een standsafwijking staan bij X-benen (ook: genua valga) de knieën dichter bij elkaar dan de voeten. De benen staan van voren gezien in de vorm van een 'X'.

Als je er verder geen last van hebt, bij het staan of bij lopen, dan is er ook geen reden om er iets aan te (laten) doen.
Ik weet je leeftijd niet, maar het is onwaarschijnlijk dat je door een licht overgewicht X-benen gekregen zou hebben.
http://wouda-orthopedie.nl/aandoeningen/x-benen_standsafwijking

Mocht je je echt zorgen maken dan moet je naar de dokter.
Die kan dan doorverwijzen en door middel van röntgenfoto's een eventuele afwijking vaststellen.
Bij een lichte afwijking in de stand van het been bestaat de behandeling uit het dragen van steunzolen of een nachtspalk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

er kunnen meerdere redenen zijn waarom dit zo lijkt. het kan ook zijn dat je iets naar binnen loopt en dan zijn zooltjes de beste oplossing, die worden dan speciaal voor je voeten gemaakt(die kan je in de meeste schoenen kwijt tegenwoordig) maar om eerlijk te zijn, als het jou nooit is opgevallen en 1 enkel persoon heeft het opgemerkt, dan zal het vast reuze meevallen. succes