Is een gekneusde rib altijd te zien op röntgenfoto?

Ik ben vorige week van de trap gevallen op mijn borstkas en had ineens felle pijn aan mijn borstkas. Nu was ik in het ziekenhuis geweest om een röntgenfoto te laten maken maar was niets op te vinden. Is het mogelijk dat een gekneusde rib niet te zien is op zo'n dergelijk foto?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, gekneusde ribben zie je niet op rontgen fotos. Zelfs gebroken ribben zijn vaak niet te zien. Heb dit zelf gehad.

Het beste antwoord

Nee, een kneuzing zie je niet..
Ze weten dat het een kneuzing is als het onwijs pijn doet en het op een rontgenfoto niet gebroken blijkt te zijn.
Je ziet alleen een breuk op een rontgenfoto, want een kneuzing zit niet in het bot. Een kneuzing is een beschadiging in het weefsel. Een breuk is in het bot. Wel kan gezien worden als er een scheurtje in zit en het geen hele breuk is, maar dan nog noemen ze dit een breuk.
Nogmaals op een rontgenfoto zijn je botten te zien en een kneuzing zie je niet in je botten, dus nee dit zal je niet zien. Er wordt alleen vanuit gegaan dat het gekneusd is, als blijkt dat het niet gebroken is.