Kun je je eigen saturatie verbeteren en zo ja, hoe?

Saturatie is het percentage zuurstof in je bloed.
Kun je dat veranderen of liever verbeteren?
Zo ja, hoe kun dat dan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
26.2K
tinus1969
10 jaar geleden
Wat is de achtergrond van deze vraag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@viridiflavus
Normaal gesproken heeft iemand ca. 96% à 98%.
100% is perfect en niemand is perfect. [citaat @viridiflavus]
"Bij problemen met de bloedsomloop of ademhaling kan de saturatie wat inzakken, daarom gebruiken ze het veel op de eerste hulp. Je kunt er dus niet veel aan doen."
~ wat inzakken... hoeveel is dit?
~ je kunt er dus niet veel aan doen... hoezo DUS, graag verklaring?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@tinus1969
De achtergrond is dat mijn saturatie extreem laag is.
"Een normaal mens zou bij deze hoogte acuut toedoening van extra zuurstof nodig hebben!" Dit kreeg ik te horen toen mijn saturatie net gemeten was, na oefeningen bij de fysiotherapie. [Ben astma/copd patiënt.]
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor je vraag. Ik volg!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je!

Het beste antwoord

Zuurstof komt je lichaam binnen door de ademhaling.
Als je bijvoorbeeld heftige oefeningen doet dan ga je hijgen en bij saturatiemeting is de waarde relatief laag. Stop je met de oefeningen en komt de ademhaling weer tot rust, dan stijgt de saturatie, als het goed is, weer tot normale waarden.
Belangrijk is dus de manier van ademen. Dat gaat automatisch, daar hoef je niet over na te denken.
Maar soms, bijvoorbeeld bij langdurige stress, kan het zijn dat die ademhaling krampachtig wordt. Dan kan het zijn, dat je oppervlakkig gaat ademen, hoog en snel, waardoor de zuurstof- en koolzuurregulatie in het lichaam ontregeld raakt met vele gevolgen van dien.
Als je ademoefeningen gaat doen om de adem bewust te laten gaan, dan verhoogt dat het zuurstofgehalte in het bloed. Het beste is, om die oefeningen aan te leren met hulp van een deskundige.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!